sextiotalist skrev 2013-12-29 16:01:29 följande:
Det kan ju vara så att föräldrarna uppfostrat sina barn att bli självständiga individer och dessutom är det många som inte vill ha den relationen till sina föräldrar eller barn.
Du behöver bara lyssna på den unga vuxna som är så svårt funktionshindrade att de måsta ha mycket hjälp i vardagen, många av dom är inte alls bekväma med att ha den relationen till sina föräldrar.
Det här är ingen ny frågeställning (även om den kommit i olika former) att ta hand om äldre. Självklart har jag ventilerat den med min mamma och hon säger rent ut, inte en chans att vi ska ta hand om henne när hon inte fixar det själv.
Hon har en väninna med en dement man, på två år har denna kvinna slitit ut sig fullständigt.
Nu är inte jag så insatt i demens, funktionshindrade unga vuxna eller hur varje specifik individ upplever saker.
"Vill inte ha den relationen" kan enkelt förklaras med att de inte är uppvuxna med den grundsynen.
Säger inte att det alltid behöver vara så men självklart kan så vara fallet.
Vi är ändå en produkt av vår uppfostran och hur samhället ser ut runt omkring oss.
Om vi leker med tanken att det sker en förändring ifrån grunden är det inte särskilt svårt att se att allt skulle kunna vara annorlunda.
Jag menar inte att det självklart skulle bli bättre, bara annorlunda.
Det vi "vill" (eller blivit lärda att tro att vi vill, eller vill för att det passar bra in i det mönster vi är satta i) kanske blir något helt annat.
Vi kanske rent av VILL ha släkten nära då,, märkliga tanke
Förstår du hur jag menar?
Jag tänker inte kortsiktigt och ytligt utan betydligt längre och djupare än så och är öppen för möjligheter och lägger mindre fokus på vad som eventuellt kanske kan gå fel.
Utan att för den delen vara naiv.
Vi behöver en grundläggande förändring i hur Sverige ser ut, detta är min tanke.
Kanske finns fler som har bra förslag på hur vi kan skapa fler ödmjuka individer som inte tänker i affekt och sedan bara lallar vidare inte ett dugg klokare.