• Januariblomma

Generationsboende under samma tak - udda i Sverige

Varför är det inte vanligt med generationsboende under samma tak i Sverige?
    Det skapar nära relationer inom familjen, man har en helt annan möjlighet att ha barnen hemma istället för på dagis, ekonomin blir helt annorlunda och den äldre generationen får hjälp av barn och barnbarn istället för att bli sittandes ensamma på ett hem.

Reflektioner någon?

• Svar på tråden Generationsboende under samma tak - udda i Sverige
  • sextiotalist
    Januariblomma skrev 2014-01-16 08:29:14 följande:

Eller om jorden går under?
    Tja vad händer då?
    Tyvärr har jag inte svar på allt.
    Däremot är jag villig att se möjligheter istället för hinder och det är väldigt lätt att bli motarbetad i Sverige med det tankesättet.
    Det ska gärna målas fan på väggen och negativa självuppfyllande profetior skapas allt för ofta.
    Varför köpa en bil, den kan gå sönder.
    Varför skaffa jobb, du kan bli arbetslös.
    Varför gå upp på morgonen, du kan bli påkörd väl ute med hunden.
    Ja, varför liksom försöka göra något bra när det faktiskt kan gå fullständigt åt helvete?
    Men motarbetas man verkligen, OK, det är säkert många som tycker (som en del gör om andras livsval). jag skulle nog säga att de artiklar som man möter, då är det hyllningar istället.

Så de som vill leva så, fine, gör det. Men om man gör det till en norm, då tror jag att det blir konsekvenser som inte är roliga. "Åh, då kan du flytta hem till dina barn nu när du inte fixar att bo själv", oavsett om de inblandade vill det eller ej.
  • Flaminia
    LillGris skrev 2013-12-29 20:14:55 följande:
    Det blir ju lite konstigt att du typ tycker att man ska ta hand om sina föräldrar för att de tog hand om mig när jag var barn. Du glömmer liksom av att när man skaffar barn är det ett ansvar man tar på sig. Jag tycker inte man tar på sig ansvaret att vårda sina föräldrar bara för att man föds, liksom.

Instämmer! Att skaffa barn är något man väljer, men man har aldrig valt att sättas till världen av sina föräldrar.
  • Flaminia
    Tow2Mater skrev 2014-01-15 17:39:16 följande:
    Vad händer när en av de boende vill flytta for nytt jobb, eller for en ny kärlek? Vid skiljsmässa? Ska man lägga alla andra saker på hyllan for att det är ju ens skyldighet att bo med sina 'anhoriga'?

Precis, i dag är det ofta så att man inte bor kvar på samma ställe hela livet utan flyttar, ofta långt bort, på grund av studier, jobb eller förhållanden.
  • Flaminia
    Januariblomma skrev 2014-01-15 17:10:33 följande:
    Om vi provar att stryka politiken i det hela och utgår från individer och familjer så tror jag nog det blir mindre att hålla reda på.
    Vare sig man tillhör det ena eller det andra så är väl alla mänskliga och har ett hjärta och ett förstånd, moral och hänsyn?

Om generationsboendet är uppbyggt så det finns dörrar att stänga så vet jag inte vad skillnaden egentligen är mellan det och att bo vägg i vägg i lägenhetsbostäder. Om du vill välja att vara en enstöring med din chipspåse medan de andra har trevligt och hjälps åt så kan du ju välja det.
    Tänk så fantastiskt det kanske hade blivit om generationsboende hade varit normen och inte tvärtom.

Jag kan tycka det är skrämmande hur ytliga och tomma på kärlek människor kan vara.
    Att enda gången släkten träffas är på din begravning, om de vill komma. Kanske de inte ens vet vem du är när jag tänker efter.

Drar du inte lite väl långtgående slutsatser nu? Saknar man hjärta, moral och hänsyn för att man inte vill bo tillsammans med sina föräldrar och ge upp sitt jobb för att ta hand om dem på heltid när de blir gamla?
  • Flaminia
    Januariblomma skrev 2014-01-15 17:01:27 följande:

Ja, dysfunktionell är ett bra ord.
    Alla andra ska ansvara för allt, men var kommer det egna ansvaret in?
    Mycket Jag Jag Jag när det kommer till rättigheter och Dom Dom Dom när det kommer till skyldigheter.
    Någonstans bör en förändring komma och detta med generationsboende var bara en tanke.
    "Femenism" verkar vara att en tjej ska helt utan skyldigheter få allt gratis och lite till för att denne är tjej och om det förväntas att hon ska föda barn eller något annat kvinnoförtryckande så blir det ramaskri.
    Med en smula överdrift

Det ska inte förväntas av någon att föda barn, det är något man får välja själv.
  • Kjell2

Har sett en mängd olika varianter av generationboende. Ett rätt vanligt är att man bor i samma område/by och sen hjälper varandra mycket med allt från barnpassning, husfixande, handling, skjutsande mm. Mycket mat äts gemensamt, framförallt kring helger.

Har också sett en del probelm kring detta. Den stora insynen i varandras privatliv gör att det blir mycket åsikter vilket kan leda till problem. Att barnen spenderar mycket tid i andra familjer skapar problem kring regler och rutiner. Vem bestämmer och var? Farföräldrar som tar sig friheter kring småbarnrutiner med stöd i att de sköter mycket av barnpassningen t ex.

• Januariblomma
    Flaminia skrev 2014-01-16 08:59:08 följande:

Det ska inte förväntas av någon att föda barn, det är något man får välja själv.

Letar man fel så finner man.
    Tips från coachen - lägg energin på något trevligare
  • Januariblomma
    sextiotalist skrev 2014-01-16 08:38:27 följande:
    Men motarbetas man verkligen, OK, det är säkert många som tycker (som en del gör om andras livsval). jag skulle nog säga att de artiklar som man möter, då är det hyllningar istället.

Så de som vill leva så, fine, gör det. Men om man gör det till en norm, då tror jag att det blir konsekvenser som inte är roliga. "Åh, då kan du flytta hem till dina barn nu när du inte fixar att bo själv", oavsett om de inblandade vill det eller ej.

Motarbetad kanske är fel ord.
    Ifrågasatt, serverad fiktiva eventuella kanske kommande problem är väl en mer rättvis förklaring.

Vem ifrågasätter en som flyttar hemifrån, får ett nytt jobb, köper en bil, åker på en resa med "tänk om planet störtar, så ensam du kommer bli i en lägenhet, nya ställen och människor kan innebära fara och bör undvikas så håll du dig kvar på ditt gamla jobb då vet du i alla fall vilka som är där och hur allt ser ut...
    Bara att titta i den här tråden så ser man mönstret, det är otäcka bilder som målas upp, allt ifrån kvinnofötryck till individstrypande, tvång och obehag.
    Få inlägg har varit positiva men de två-tre positiva inlägg som varit har varit ifrån människor som provat.
    De som målar fan på väggen har ofta inte mer erfarehet än att i ord yttra "nä jag skulle fan aldrig stå ut" eller jämför det med ett studiekollektiv med andra i samma ålder.

Men jag kan ta bort ordet motarbetad och ersätta det med "matad av negativa kanske"-historier.
  • sextiotalist
    Januariblomma skrev 2014-01-16 11:08:54 följande:

Motarbetad kanske är fel ord.
    Ifrågasatt, serverad fiktiva eventuella kanske kommande problem är väl en mer rättvis förklaring.

Vem ifrågasätter en som flyttar hemifrån, får ett nytt jobb, köper en bil, åker på en resa med "tänk om planet störtar, så ensam du kommer bli i en lägenhet, nya ställen och människor kan innebära fara och bör undvikas så håll du dig kvar på ditt gamla jobb då vet du i alla fall vilka som är där och hur allt ser ut...
    Bara att titta i den här tråden så ser man mönstret, det är otäcka bilder som målas upp, allt ifrån kvinnofötryck till individstrypande, tvång och obehag.
    Få inlägg har varit positiva men de två-tre positiva inlägg som varit har varit ifrån människor som provat.
    De som målar fan på väggen har ofta inte mer erfarehet än att i ord yttra "nä jag skulle fan aldrig stå ut" eller jämför det med ett studiekollektiv med andra i samma ålder.

Men jag kan ta bort ordet motarbetad och ersätta det med "matad av negativa kanske"-historier.
    Jag tror det beror på hur du framställde det. Du framställde det som ett idela och att det ska vara norm. Du framställer det gulligt, barnen inte vara på dagis, tja, de flesta arbetar upp till 65, så där ändras det inte. Att gamla sitter ensamma på ett hem, nja, sitter en person på ett hem så beror det i de flesta fall att de inte klarar av att bo hemma och då behöver vård i princip hela dygnet.
    Ekonomin blir annorlunda, nja, det är inte alls säkert, för det krävs ofta ett större boende och de växer inte på träd precis.
    Jag ifrågasätter inte, men det är absolut inget som lockar mig alls. Jag vill inte bo så nära, varken min mamma eller mina svärföräldrar, jag vill inte ha den relationen till dom.

• Januariblomma
    Kjell2 skrev 2014-01-16 09:02:37 följande:
    Har sett en mängd olika varianter av generationboende. Ett rätt vanligt är att man bor i samma område/by och sen hjälper varandra mycket med allt från barnpassning, husfixande, handling, skjutsande mm. Mycket mat äts gemensamt, framförallt kring helger.

Har också sett en del probelm kring detta. Den stora insynen i varandras privatliv gör att det blir mycket åsikter vilket kan leda till problem. Att barnen spenderar mycket tid i andra familjer skapar problem kring regler och rutiner. Vem bestämmer och var? Farföräldrar som tar sig friheter kring småbarnrutiner med stöd i att de sköter mycket av barnpassningen t ex.

Jag tror inte att den problemfria vardagen finns.
    Men istället för att gnälla på exempelvis förskolepersonal och äldrevården så kanske man kan gå lite mer lokalt på det som kan komma att bli problem. "Äldrevården" är rätt dålig på att sitta ner i samtal och komma fram till en gemensam bra lösning, "äldrevården" är rätt opersonlig och det verkar som om alla är ansvarsbefriade där för de kan alltid skylla på någon annan, eller något annat. Äldrevården hemma är lite lättare att ta på, där finns det både namn och en relation.
    Om farföräldrarna "tar sig friheter" som är så negativa att det blir ett problem så är det märkligt att de uppenbarligen lyckades uppfostra minst en man som en kvinna ville ha barn med.
    Något måste de ju uppenbarligen göra rätt och då kanske mamman och pappan vara lite ödmjuka inför erfarenheten de kan ta del av istället för att motarbeta är min spontana tanke.
Svar på tråden Generationsboende under samma tak - udda i Sverige