Litet My skrev 2014-01-09 11:05:48 följande:
Vilka vi?
*Är det mer än 10 mil dit brukar det rekomenderas att boendeföräldern hjälper till att betala
*Man kan själv ringa BVC och kolla upp vad barnet har för allergier såvida man inte skrivit under att mamman skall ha enskild vårdnad, varför man nu skulle göra det om man vill ta ansvar för sina barn.
*Är barnet väldigt litet är det rimligt att umgänget sker hos mamman, däremed inte sagt att du måste bli illa behandlad, ta med en kompis eller ansök om en kontaktperson hos soc som kan vara med.
Grejen är ju att du inte ens ber om råd utan bara kinkar över vad HON gör, vad gör du själv? Vilka vägar har du gått? Vad har du försökt med? Vad kan du själv göra i detta läget? Detta vore väl mer relevant än att bara ge upp.
* Det tar mig ett par timmar att åka dit enkel resa. Det är inte över tio mil, men lokaltrafiken är ju inte alltid den bästa.
* Nej, det kan jag inte då mamman har enskild vårdnad då vi endast var sambo och hon vill inte ha gemensam vårdnad. Jag har bett om journalen men hon vägrar att jag ska få se den. Inga allergier är konstaterade då barnet är så pass litet att inga kontroller görs utan man går på mammans ord om att han reagerar på i stort alla födoämnen. Gemensam vårdnad är begärd via tingsrätten sen tidigare, men processen är lång.
* Umgänget skedde med mamman i hennes hem till en början, det var där jag blev attackerad av henne och hennes familj vid flera tillfällen. Jag ville ta med mig någon men det vägrade mamman. Jag ville ta en promenad med mitt barn, men det vägrade mamman trots att hon var välkommen att vara med. Efter muntlig förberedelse så får jag nu ta med mig någon men inte till deras hem vilket gör att jag står utan plats att ha umgänge på. Antingen själv i deras hem eller med någon utanför deras hem. Soc ville i de inledande kontakterna inte utse någon utan hävdade att det bara var TR som kunde förordna om sådant.
* tråden handlade om folk som hade gett upp därav responderar jag på det och meddelar att jag är på väg att ge upp. Det är inte min tråd som jag startat där jag er om råd. Jag kanske har sådan också, här eller annorstädes eller annat stöd i min omgivning i verkligheten.
Jag har åkt dit för att försöka ha ett vettigt umgänge ända sedan barnet föddes, men barnet har i princip sovit bort samtliga umgängen oavsett vilken tid på dygnet de skett. Miljön för umgänget har dessutom inte varit bra för barnet. Antingen under skrik och bråk där jag har honom i famnen och mamman skäller på mig trots att jag undanbett mig dessa konflikter under umgängestiden. Eller utomhus där jag i princip kan gå runt med honom i vagnen medan han sover eller hitta någon halvlämplig plats inomhus där han kan sitta i mitt knä för allt är smutsigt.
Jag har varit på samarbetssamtal, jag har pratat med FR och Soc, jag har varit i TR på muntlig förberedelse. Jag har tjatat mig blå om att få vara delaktig genom att få komma på BVC-besök och bli informerad om de val som måste göras för barnets bästa och framtid. Men ingen respons, jag får i efterhand veta vad hon bestämt och har jag åsikter så blir det bara bråk och det hon bestämt gäller ändå.
Det är svårt att beskriva allt som skett under närmare ett års tid i en tråd på familjeliv utan att outa sig totalt. Så jag förstår att det inte är så lätt att förstå den maktlöshet och uppgivenhet som infinner sig efter nästan ett års kamp för sitt barns rätt till sin pappa. Istället är det jag som är skurken, trots att det är mamman som gör sitt bästa för att sabotera och stänga ute mig från barnets liv och jag bara gör så gott jag kan för att det ska fungera och inte vill ha konflikt.