• September14

Vi som väntar Septemberbebisar 2014

Hej alla! Hade varit roligt att följas åt , vi som väntar Septemberbebisar. 
    Nummer 4 är beräknad i September, är i vecka 6+1 idag, och mår sjukt illa.
    Hur mår ni allihopa? 

• Svar på tråden Vi som väntar Septemberbebisar 2014
  • FrökenKaka

Det var ett tag sedan jag läste här i tråden nu, vad kul och få se UL-bilder på era fina små bebisar och höra att allt ser bra ut =)

Själv befinner jag mig i någon slags depp-period. Jag har plågats av illamående sen v.7 (är i v.13 nu) och det känns som att det aldrig kommer att gå över. Jag känner mig även trött, trött, trött hela tiden. Varje morgon känns som en kamp när jag ska ta mig upp ur sängen, dels pga illamåendet och dels av tröttheten. Jag önskar bara att det kunde gå över så att jag kan njuta av graviditeten, känner mig hemsk mot min stackars sambo som måste leva med denna griniga och trött person som ska föreställa mig. 
    Jag oroar mig även hela tiden för att bebisen inte ska ha det bra, har (troligtvis) fått ligamentsmärtor som känns väldigt obehagliga och får flera gånger för mig att det skulle vara ett missfall på gång. Eller att saker som jag gör (vilar/inte vilar, äter för lite/för mycket, inte tränar m.m) på något sätt gör att bebisen lider. Äh jag vet inte, känner mig fånig som skriver och klagar så här men just nu känns allt bara skit =(

• Neithotep
    E2012smamma skrev 2014-03-18 16:52:02 följande:
    Hur känns foglossning egentligen? Aldrig riktgt begripit det.. Ont i ena skinkan också.

Det är nog lite olika hur det känns, var det gör som värst ont.. har haft foglossning med alla fyra och har det även mellan graviditeterna, har ont typ strax ovanför svanskotan och ibland känns det som att det strålar ut mot höfterna. Hoppas du slipper känna av det .

Jag mår bra men är såå trött, lägger mig samtidigt som barnen varje kväll (19), så det känns väl inte som att jag har så mycket till liv på vardagarna :-P
  • thefee
    E2012smamma skrev 2014-03-17 18:48:54 följande:
    Jag ska lyssna 4/4 då konmer jag va i v 16/17. Hon sa att det inte säkert att hon hittar men har för mig att jag lyssnade i v 14 sist.
    Har moderkakan fram så det var iofs en av anledningarna till att hon sa att man kanske inte hör./
    Ok förra gången jag var gravid fick jag höra första gången hos bm i v.13 och hade då varit på UL innan och fått höra och se bebisen. Den här gången så fick jag ju höra i vecka 14 första gången hos bm och innan då på UL. Nästa besök har jag 22.4 borde då vara i v. 19 tror jag. Men här har dom fått nya direktiv så innan har alla som varit gravida fått gå till bm en gång i månaden och sen oftare mot slutet. Men nu blir det väl kanske varannan månad man får gå men dom kommer väl börja lite försiktigt med 5-6 veckor mellan.
    Kan väl tillägga att jag bor i Finland så det kanske skiljer sig en del mellan systemen inom hälso- och sjukvården.
  • thefee

Är det någon annan som har fått gigantiska bröst redan? Jag har gått på några veckor från en B kupa till en E kupa och är bara i vecka 14! Tror med första graviditeten gick jag från en A kupa till G kupa när mjölken runt till som tur blev dom lite mindre när mjölken stabiliserats. Vill inte veta var det här kommer sluta om jag är på en E kupa redan. Får nog köra med sportbh snart så behöver jag inte köpa ny Bh hela tiden.

• myilem

Min foglossning känns som ovan beskriver men även i ljumskarna. Har svårt att gå, vankar fram och kan inte lyfta tungt eller göra nåt konstigt som att klättra upp på en stol...

• livan86
    thefee skrev 2014-03-18 20:57:20 följande:
    Är det någon annan som har fått gigantiska bröst redan? Jag har gått på några veckor från en B kupa till en E kupa och är bara i vecka 14! Tror med första graviditeten gick jag från en A kupa till G kupa när mjölken runt till som tur blev dom lite mindre när mjölken stabiliserats. Vill inte veta var det här kommer sluta om jag är på en E kupa redan. Får nog köra med sportbh snart så behöver jag inte köpa ny Bh hela tiden.
    jag har fått!  tunga är dom också.. jag använder inte bh längre. bara top, och sportbh såååå skönt!

• Neithotep

Det här kubtest som ni gör.. förstår att jag kanske kan googla mig till svaret också men, är det något ni blivit erbjudna? Har det i så fall med ålder eller att man är i någon riskgrupp att göra? Eller har ni betalat för det själv? 

• E2012smamma
    Neithotep skrev 2014-03-19 15:47:24 följande:

Det här kubtest som ni gör.. förstår att jag kanske kan googla mig till svaret också men, är det något ni blivit erbjudna? Har det i så fall med ålder eller att man är i någon riskgrupp att göra? Eller har ni betalat för det själv? 

I Stockholms kommun erbjuder dom alla. I övriga kommuner skall det erbjudas från 35 års ålder IOM att risken då

Ökar för kromosomavvikelser.

Annars får man pynta själv..
  • Neithotep
    E2012smamma skrev 2014-03-19 15:49:41 följande:
    I Stockholms kommun erbjuder dom alla. I övriga kommuner skall det erbjudas från 35 års ålder IOM att risken då

Ökar för kromosomavvikelser.

Annars får man pynta själv..

Ah ok, tack för svar. Då förstår jag att jag inte hört talas om någon som gjort det då jag bor i norrland och inte är i den åldern att det är aktuellt :)
  • thefee
    livan86 skrev 2014-03-19 10:46:12 följande:
    jag har fått!  tunga är dom också.. jag använder inte bh längre. bara top, och sportbh såååå skönt!

Ja mina är jätte tunga! Hittade en bh i skåpet i helgen som faktiskt passar men nu har jag konstaterat att de skaver på vissa ställen vilket jag itne hade nått minne av att de gjorde förra graviditeten. Får nog satsa på att köra med sport bh jag med för jag orkar verkligen inte köpa nya bh:ar hela tiden och vad ska man liksom göra med dom sen? Får nog se om jag har tid att åka till stan i helgen och se ifall jag hittar några att köpa hem. Lättare med storleken också och man behöver inte oroa sig att brösten ska hoppa ut när man böjer sig framåt.
Svar på tråden Vi som väntar Septemberbebisar 2014