• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • jonie

Irmeline: Jag kände först i vecka 21 med sonen. Är det första barnet? Är det andra är det heller inte säkert att man känner mycket tidigare.

• Emma90

Jag känner inga fosterrörelser, är i vecka 17. Första barnet så jag tror jag får vänta i ett antal veckor till, men hoppas så klart på att känna vilken dag som helst. Jag fick höra hjärtat i vecka 15 och som jag förstod det gjorde min barnmorska alltid det runt den veckan så det är nog lite till bm till bm :)

• Aftonstjärna
    Irmeline skrev 2014-04-25 11:51:57 följande:
    Över till något annat, känner ni alla fosterrörelser? Jaggår in i v. 18 idag eller imorgon (beror på hur man räknar) och känner ingenting! Börjar oroa mig lite? Någon annan som inte heller känner? Ringde BM och bad om att få komma in och lyssna på hjärtat men hon sa att de inte göt det före v. 20 då de inte med säkerhet hittar det, viket leder till större oro. Så då är det bara att vänta på RUL och hoppas på det bästa...
    Hjärtljuden hördes klart och tydligt igår i v. 13+6, tror nog de hörs riktigt bra i vecka 18. Kanske det var en undanflykt! Jobbig väntan, men är moderkakan i framkant kan man nog få vänta länge! Hade så med sonen, men kommer inte längre ihåg exakt när jag kände rörelser då det är 9 år sedan, bara att jag väntade och väntade!  
    bf 23/10
  • Irmeline
    Tamara skrev 2014-04-25 12:48:58 följande:

Det är absolut inget konstigt att inte känna fosterrörelser redan i v.18. Är det första barnet? Vet du hur din moderkaka ligger? Jag väntar fjärde och går in i v.18 på söndag och jag känner inte heller något. Har inte känt någon av mina så tidigt. Har haft moderkaka i framvägg och då känner man oftast mkt senare. Det är inte förrän v.24-25 man bör känna rörelser varje dag.

Andra barnet och kände redan från v16 förra gången och dagligen kring rul i v.18. Har mk för öppningen (om den inte flyttat sig) och hat därför haft blödningar som gör mig extra orolig.

Funderar på att köpa ett angelsound, är det hysteriskt i v.18 när rul är om drygt 2v?
  • tasirvio

Tycker det låter väldigt konstigt att de eventuellt inte skulle lyckas få fram hjärtljuden i v18! Min hälsovårdare lyckades hitta båda tvillingarnas i v13+5 utan minsta lilla problem, och då kan det öndå vara lite knepigare med två.. Inte att hitta ljuden då, men att lyckas hitta båda.. Men tror inte du behöver vara orolig för att du inte könner fosterrörelser.. Har hört att det är vanligt att börja känna först i v20-22, spec om det är första graviditeten :)

Jag har inte kollat på länken, efter alla era kommentarer så avstår jag! Jag är känslig i vanliga fall, men överkänslig nu som gravid, speciellt när det gäller utsatta barn. Dessutom skulle jag aldrig lämna mitt barn i bilen av massa andra skäl, de mindre sannolika att den blir bortrövad eller kväver sig själv, mer sannolikt att den blir ledsen och gråter och skriker i sin ensamhet och ingen kommer. Bara det är anledning nog för mig. Över till något annat, känner ni alla fosterrörelser? Jaggår in i v. 18 idag eller imorgon (beror på hur man räknar) och känner ingenting! Börjar oroa mig lite? Någon annan som inte heller känner? Ringde BM och bad om att få komma in och lyssna på hjärtat men hon sa att de inte göt det före v. 20 då de inte med säkerhet hittar det, viket leder till större oro. Så då är det bara att vänta på RUL och hoppas på det bästa...

• JennyL88

Jag tyckte mig känna bebis i vecka 14 och nu tydligare i vecka 16! Men detta är mitt andra barn, första barnet tror jag inte jag kände förens vecka 19 typ. De kommer när man minst anar.

BF 15 oktober
  • mitthemligajag

Jag har inte kollat på länken, efter alla era kommentarer så avstår jag! Jag är känslig i vanliga fall, men överkänslig nu som gravid, speciellt när det gäller utsatta barn. Dessutom skulle jag aldrig lämna mitt barn i bilen av massa andra skäl, de mindre sannolika att den blir bortrövad eller kväver sig själv, mer sannolikt att den blir ledsen och gråter och skriker i sin ensamhet och ingen kommer. Bara det är anledning nog för mig.

Över till något annat, känner ni alla fosterrörelser? Jaggår in i v. 18 idag eller imorgon (beror på hur man räknar) och känner ingenting! Börjar oroa mig lite? Någon annan som inte heller känner? Ringde BM och bad om att få komma in och lyssna på hjärtat men hon sa att de inte göt det före v. 20 då de inte med säkerhet hittar det, viket leder till större oro. Så då är det bara att vänta på RUL och hoppas på det bästa...

Går in i vecka 18 imorn och jag har känt sedan i lördags, igår och idag har både jag och min sambo kännt bebis, några dova sparkar men mest som kullerbyttor och vågande ( antar att de är detta som är fladder) , lite obehagligt hehe men man kan känna om man håller på magen hur den buktar utåt några gånger! Den ligger väldigt långt fram vilket säkerligen gör att de känns tydligare så här tidigt :) hoppas att kunna känna en riktig ordentligt spark snart! Inte bara så mini buffar och massa fladder kullerbyttor!

Låter konstigt med hjärtljuden, jag hörde första gången i vecka 12 och de va lätt som en plätt, hört många som gjort långt innan v 20, men de är väl olika :)
  • Cazza

Jag har precis börjat känna mkna tvillingar, är i v 17. Känner de bara ibland när jag ligger ner o ganska hårdhänt känner igenom magen tills jag hittar dem. Då kan de sparka tillbaka. Det kan hjälpa att dricka ngt sött innan. Första barnet kände jag i v 21 och andra v 15. Beror mkt på moderkakan ligger.

• Mymmlan

V 18 och känner bebis då och då, sedan v 15 typ men inte alls regelbundet kan gå en vecka emellan.

Något helt annat, åker till Rom på tisdag. Något man ska tänka på (mer än att kanske avstå parmaskinkan )?

• JennyL88
    Mymmlan skrev 2014-04-26 15:23:09 följande:
    V 18 och känner bebis då och då, sedan v 15 typ men inte alls regelbundet kan gå en vecka emellan.

Något helt annat, åker till Rom på tisdag. Något man ska tänka på (mer än att kanske avstå parmaskinkan )?

Skölja sallad och frukter ordentligt. Inte dricka drinkar med is. Tvätta händerna. Dricka mycket vatten, köpevatten.
    BF 15 oktober
Svar på tråden BF Oktober 2014