• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • TreTriss
    maka011 skrev 2014-10-27 19:44:00 följande:

Har bestämt mig för att klockan 21.00 är tiden då jag ska ta sprutan. Men jag håller på att förlora förståndet. Jag är så förbannat rädd. Sambon jobbar så jag kan inte luta mig mot honom. Jag mår illa och panikångesten lurar under ytan. Snälla hjälp. Jag vet att jag låter som en drama queen, men jag är seriöst livrädd för sprutor. ????

Hej!

Jag var också livrädd första gången jag skulle ta sprutorna, min man kunde inte vara hemma just den kvällen!

Försök se det som ett steg till ert barn. Jag halvlåg i soffan, andades och sen tog sprutan. Grät som ett barn men var såå stolt över mig själv. Sen blev det lättare för var gång!

Du klarar det!!
  • maka011
    TreTriss skrev 2014-10-27 20:14:46 följande:
    Hej!

Jag var också livrädd första gången jag skulle ta sprutorna, min man kunde inte vara hemma just den kvällen!

Försök se det som ett steg till ert barn. Jag halvlåg i soffan, andades och sen tog sprutan. Grät som ett barn men var såå stolt över mig själv. Sen blev det lättare för var gång!

Du klarar det!!
    Moolie skrev 2014-10-27 20:07:14 följande:
    Välkommen till klubben!! Jag satt och sprattlade som en tjurig 2-åring som inte fått lördagsgodis... Jag svimmar hos sköterskorna när jag ska ta blodprov...

I våras när jag tog sprutorna så isolerade jag mig helt från omvärlden... Jag samlade mod redan på morgonen och kunde inte fokusera på annat...

Du kan inte ta hjälp av någon annan? När åker din man till jobbet? Finns ingen möjlighet att han ger dig injektionen innan han åker?
    Mamma fick hjälpa.. Det gick bara inte.. Sitter fortfarande och gråter.. Får be mina kollegor om hjälp imorgon. Jag kan bara inte.. Jag fixar det inte.. Mamma erbjöd sig att komma till jobbet och hjälpa mig, kanske får hon göra det med..
    Har varit livrädd hela dan och imorgon är det dags igen..

Det är nästan så det inte är värt det..
  • Moolie
    maka011 skrev 2014-10-27 21:43:39 följande:

Mamma fick hjälpa.. Det gick bara inte.. Sitter fortfarande och gråter.. Får be mina kollegor om hjälp imorgon. Jag kan bara inte.. Jag fixar det inte.. Mamma erbjöd sig att komma till jobbet och hjälpa mig, kanske får hon göra det med..

Har varit livrädd hela dan och imorgon är det dags igen..

Det är nästan så det inte är värt det..

Förstår dig till 100%! Som sagt gick jag in i en söags zone och kom inte ur den förän i somras. Har mått apa. Och jag har precis börjat hantera det... Så nu är jag sjukskriven igen...

Tycker kanske att du ska få kontakt med en kurator via familjecentralen med? Där får man kontakt snabbare än via vårdcentralen. Och i många fall är de väl insatta i våra situationer.

Du kommer ånga dig om du inte fortsätter. Och när du kämpat dig igenom detta kommer du vara SÅ lättad över att det är gjort!!
  • maka011
    Moolie skrev 2014-10-27 22:21:23 följande:

Förstår dig till 100%! Som sagt gick jag in i en söags zone och kom inte ur den förän i somras. Har mått apa. Och jag har precis börjat hantera det... Så nu är jag sjukskriven igen...

Tycker kanske att du ska få kontakt med en kurator via familjecentralen med? Där får man kontakt snabbare än via vårdcentralen. Och i många fall är de väl insatta i våra situationer.

Du kommer ånga dig om du inte fortsätter. Och när du kämpat dig igenom detta kommer du vara SÅ lättad över att det är gjort!!

Just nu känns det bara hopplöst. Är så rädd.
  • MiWe
    maka011 skrev 2014-10-27 23:18:16 följande:

Du har fått många bra råd här, följ dem så kommer det att kännas mindre hopplöst.

Vad är det du är rädd för förresten? I detalj alltså.
  • Moolie
    maka011 skrev 2014-10-27 23:18:16 följande:

Du är i en VÄLDIGT utsatt situation...! Och det ÄR jätte jobbigt! Men när jag hade plockat ut mina ägg och flippat inne i operationssalen och fick veta hur många ägg som blivit befruktade så var jag SÅ glad och stolt!

Min man fick göra en PESA också... Hans könsorgan har fortfarande blåmärke och det är tio månader sedan...
  • maka011
    MiWe skrev 2014-10-28 06:51:07 följande:

Du har fått många bra råd här, följ dem så kommer det att kännas mindre hopplöst.

Vad är det du är rädd för förresten? I detalj alltså.

Moolie skrev 2014-10-28 07:24:07 följande:

Du är i en VÄLDIGT utsatt situation...! Och det ÄR jätte jobbigt! Men när jag hade plockat ut mina ägg och flippat inne i operationssalen och fick veta hur många ägg som blivit befruktade så var jag SÅ glad och stolt!

Min man fick göra en PESA också... Hans könsorgan har fortfarande blåmärke och det är tio månader sedan...

Jag avskyr att bli stucken. Hänger i sen en minst sagt inkompetent sköterska stack mig åt helvete illa.

Efter lite sömn vet jag att det kommer vara värt det, men vet även att jag kommer gråta som ett barn ikväll med.
  • Moolie
    maka011 skrev 2014-10-28 11:48:23 följande:

Jag avskyr att bli stucken. Hänger i sen en minst sagt inkompetent sköterska stack mig åt helvete illa.

Efter lite sömn vet jag att det kommer vara värt det, men vet även att jag kommer gråta som ett barn ikväll med.

Det gjorde jag med!! Och det ÄR okej!!
  • MiWe
    maka011 skrev 2014-10-28 11:48:23 följande:

Är det smärtan eller bara att du vet att det är en nål som är jobbigt?

Mitt råd oavsett är följande: räkna högt!

Alltså: 1-2-3-4-5-stick! Tryck in knappen-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-dra ut kvickt!-släpp knappen - färdigt!

Prova, det kan hjälpa att hjärnan får en "nedräkning" att förhålla sig till. :)
  • Mandelmumsa

Grattis Nicka!
    Här rullar det på, är i v. 25 nu med en aktiv liten krabat! Ska bli så spännande att få se vem som är där inne! :)

Svar på tråden IVF under 2014