• Anonym ()))

Hur stort hus "behöver" man?

Jag och min man har hittat ett hus. Vår familj består av oss och vår 4-åriga dotter och en nyföding.

Huset är 160 kvm på tre plan

- Övervåning med två sovrum + litet tvrum och toalett
    - Mittenvåning med sovrum, kök, vardagsrum och badrum
    - Källare med liten gillestuga, tvättstuga, hall och rum.

Det finns också två mindre matkällare.

Mina vänner säger att huset är alldeles för litet, men hur stort hus behöver man? Vi bor i lägenhet idag på 140 kvm och det känns rätt lagom, men vi saknar trädgård.

Vad är ER uppfattning om hur stort hus man bör ha?

• Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?
  • Lena

Vi bor på 100+55, två vuxna och två barn. Lite litet tycker jag men trivs. 120+60 hade varit lagom.

• Anonym (scb)
    mr me skrev 2014-02-13 20:03:50 följande:
    Det har så mycket med personliga preferenser, planlösning och storlek på rummen att göra. Det är ganska svårt att säga vad som är lagom stort och vad som inte är det.

Jag hade nog räknat MINST 35 kvadratmeter boyta per person i alla fall. Och eventuella källare, gillestugor räknas då utöver det. Utgå från SCB:s statistik som är en ganska bra mall:

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efte.../

Om ni ska bo 4 personer på 100 kvm boyta så anses ni rent statistiskt vara väldigt trångbodda.
    Det stämmer inte alls:

"Definition av trångboddhet enligt norm 3: Fler än två boende per rum, kök och ett rum oräknade, samt enpersonshushåll i ett rum och kök eller mindre. Finns samboende i hushållet reduceras rumskravet med ett rum."
  • Anonym ()))
    Lena skrev 2014-02-13 20:06:07 följande:
    Vi bor på 100+55, två vuxna och två barn. Lite litet tycker jag men trivs. 120+60 hade varit lagom.
    Vad är problemen i ert hushåll? Vi har ju identifierat förvaring som en faktor men det finns massor av i detta hus. Vi äger inte så mycket saker, det är mest jag som har en hobby som tar plats men då tänker jag mig att jag tar garaget till det 
  • mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 20:01:51 följande:
    www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-norra-skallbe...
    Verkar vara ett fint och välplanerat hus. Sedan tror jag iofs inte att det blir ni utan barnen som flyttar ned, åtminstone när de närmar sig tonåren. Jag misstänker att ert äldsta barn kommer att ockupera gillestugan... :)
  • mr me
    Anonym (scb) skrev 2014-02-13 20:07:01 följande:
    Det stämmer inte alls:

"Definition av trångboddhet enligt norm 3: Fler än två boende per rum, kök och ett rum oräknade, samt enpersonshushåll i ett rum och kök eller mindre. Finns samboende i hushållet reduceras rumskravet med ett rum."
    Nej, förlåt, men man ligger hursomhelst långt under snittet för riket. I synnerhet om man betänker de som bor i villa/småhus.
  • Lena

Ett av barnens rum är lite litet, så även köket och ett av badrummen.

• Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 20:07:45 följande:
    Verkar vara ett fint och välplanerat hus. Sedan tror jag iofs inte att det blir ni utan barnen som flyttar ned, åtminstone när de närmar sig tonåren. Jag misstänker att ert äldsta barn kommer att ockupera gillestugan... :)
    Det tror (och hoppas) jag också. Där finns egen ingång också så det skulle ju passa bra

Jag tycker huset är väldigt välplanerat och om det inte vore för olyckskorparna som säger att vi kommer att bo för trångt så hade vi redan köpt huset
  • Anonym ()))
    Lena skrev 2014-02-13 20:09:17 följande:
    Ett av barnens rum är lite litet, så även köket och ett av badrummen.
    Det finns bara ett badrum, det andra är en toalett.
    Köket är bara litet om man inte räknar matdelen, annars tycker jag det är bra storlek på det rummet.

Rummen är inte superstora men inga garderober heller

Hur stort tycker du man behöver?
  • Malima

Vi har 1 barn och 1 på jäsning, sen är vi nog nöjda. Jag hade lätt kunnat köpa det där huset!
    300kvadrat är ju väldans stort! Tänkt allt man måste städa!!!

• Lena

Barnrum är lagom 10-12kvm stora tycker jag. Då får man plats med garderob och förvaring. Föräldrasovrummet 15-20kvm för att få plats med stor säng och förvaring. Sen badrum med plats för badkar och ett med en dusch. Kök på 20-30kvm inkl matplats. Sen ett stort och trevligt vardagsrum.

Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?