• Anonym ()))

Hur stort hus "behöver" man?

Jag och min man har hittat ett hus. Vår familj består av oss och vår 4-åriga dotter och en nyföding.

Huset är 160 kvm på tre plan

- Övervåning med två sovrum + litet tvrum och toalett
    - Mittenvåning med sovrum, kök, vardagsrum och badrum
    - Källare med liten gillestuga, tvättstuga, hall och rum.

Det finns också två mindre matkällare.

Mina vänner säger att huset är alldeles för litet, men hur stort hus behöver man? Vi bor i lägenhet idag på 140 kvm och det känns rätt lagom, men vi saknar trädgård.

Vad är ER uppfattning om hur stort hus man bör ha?

• Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?
  • Tonka
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 20:29:52 följande:
    Jo, men risken är ju att vi får det

Man kan alltid backa så länge det bara är ett bud! ;)
  • Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 20:52:46 följande:
    Huset har iaf potential för att bli "större" eftersom ni, om ni så önskar, kan inreda hela källarplanet. Det skulle iaf jag ha siktat på att göra ganska omedelbart eftersom det, om inte annat, ger en värdeökning på huset.

Fristående garage kan man alltid bygga till för en i sammanhanget mindre kostnad.

T.ex:

www.eksjohus.se/husmodeller/garage
    www.alvsbyhus.se/husprogram/garage-carport
    Källaren är "inredd", dvs inte med organiska material, som man inte ska ha i källare, men det är målat och fint där nere.
    Garage kan vi inte bygga men tak över garagenedfarten kan man alltid göra om bilen ska stå ute.
  • Anonym ()))
    Tonka skrev 2014-02-13 20:53:57 följande:

Man kan alltid backa så länge det bara är ett bud! ;)
    Jo, det förstås
  • Anonym (ka)
    mr me skrev 2014-02-13 20:47:21 följande:
    Det kanske beror på storleken på barnen? Jag misstänker att ni överväger att flytta på er när barnen blir större, köper man hus däremot så är det inte lika lätt att sälja och köpa nytt...
    Nja inget vi har tänkt på faktiskt, och absolut inget mycket större, 100 hade vi klarat oss på gott.
  • Anonym (ka)
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 20:45:07 följande:
    Planerar ni att bo så på lång sikt? Jag är nog mest rädd att mina vänner ska få rätt om huset och att vi ska sitta där om några år med ett för litet hus och en kollapasad bomarknad så att man inte kan sälja huset...
    Ja jag antar det, kanske något större men inte dubbelt så stort. båda barnen har idag eget rum och det är väl det viktigaste. Förstår inte hur ni skulle kunna få det trångt, vad skulle ni sakna tänker jag?
  • Anonym ()))
    Anonym (ka) skrev 2014-02-13 21:11:43 följande:
    Ja jag antar det, kanske något större men inte dubbelt så stort. båda barnen har idag eget rum och det är väl det viktigaste. Förstår inte hur ni skulle kunna få det trångt, vad skulle ni sakna tänker jag?
    Nej, det har ju vi också funderat på och egentligen har vi inget svar på det. Att bo litet är ju egentligen en livsstil i sig. Vi bor ju på 140 kvm idag och vi har rum vi nästan aldrig är i. Vi lever vårt liv i köket och vardagsrummet. Dottern har eget rum men hon är nästan aldrig där. Vi leker, pusslar, ritar mm i vardagsrummet eller i köket ändå.

Men det lär ju ändras när hon blir större, men hon kan ju få eget rum om vi köper detta huset också.
  • Anonym (ka)
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 21:14:56 följande:
    Nej, det har ju vi också funderat på och egentligen har vi inget svar på det. Att bo litet är ju egentligen en livsstil i sig. Vi bor ju på 140 kvm idag och vi har rum vi nästan aldrig är i. Vi lever vårt liv i köket och vardagsrummet. Dottern har eget rum men hon är nästan aldrig där. Vi leker, pusslar, ritar mm i vardagsrummet eller i köket ändå.

Men det lär ju ändras när hon blir större, men hon kan ju få eget rum om vi köper detta huset också.
    Vad menar era vänner att ni skulle fylla utrymmet med då?
  • Anonym ()))
    Anonym (ka) skrev 2014-02-13 21:20:08 följande:
    Vad menar era vänner att ni skulle fylla utrymmet med då?
    Vet inte. Bara att det är bra att ha "plats".
  • Harmagedon

Vi har 140 kvm i ett plan + ett loft på ca 30 kvm golv men med ståhöjd på ca 10 kvm. Bor två vuxna och två barn och har plats med allt vi önskar oss. Loftet har vi inte börjat använda ännu men tänkte att det kunde bli tv och mysrum när ungarna blir större.

Vi har inte något isolerat förråd så det är inte så att vi fuskar och stuvar undan massa bråte någon annanstans heller. Nu är visserligen vårt hus nybyggt och ritat efter våra önskemål men jag tror nog att ni kommer klara er bra i huset.

• Anonym (ka)
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 21:21:04 följande:
    Vet inte. Bara att det är bra att ha "plats".
    Låter märkligt, när dom inte ens kan säga vad ni ska ha där. Känner ni att ni saknar något i livet? Något som tar stor plats? :D
Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?