• Anonym ()))

Hur stort hus "behöver" man?

Jag och min man har hittat ett hus. Vår familj består av oss och vår 4-åriga dotter och en nyföding.

Huset är 160 kvm på tre plan

- Övervåning med två sovrum + litet tvrum och toalett
    - Mittenvåning med sovrum, kök, vardagsrum och badrum
    - Källare med liten gillestuga, tvättstuga, hall och rum.

Det finns också två mindre matkällare.

Mina vänner säger att huset är alldeles för litet, men hur stort hus behöver man? Vi bor i lägenhet idag på 140 kvm och det känns rätt lagom, men vi saknar trädgård.

Vad är ER uppfattning om hur stort hus man bör ha?

• Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?
  • Anonym ()))
    sextiotalist skrev 2014-02-13 20:25:45 följande:
    Jag tycker huset är fint och absolut lagom, det verkar har bra med förvaringsytor och rejäla biytor, Man stirrar sig gärna blind på boyta, men ofta är det biytor som är väl så viktiga.
    Rummen är tillräckligt stora, antal sovrum är lagom, övernattande gäster kan man ha i gillestugan och med ett draperi framför TV-rummet, så har man en eller två gästbäddar till.

Jag hade slagit till direkt,
  • Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 20:25:06 följande:
    Bjuder ni förresten hela Familjeliv på inflyttningsfest sedan? ;)
    Haha, det har vi inte plats med om vi bor så litet
  • Ypperligt

En väldigt viktig sak att tänka på (och detta skriver jag till ALLA som letar bostad) - LÄGET är i princip det viktigaste! Är man nöjd med läget, så kan nästan allt annat ordnas. Man kan renovera och bygga om eller bygga till, om man vill. Men läget kan man aldrig ändra på. Är man nöjd med läget, - inga stora bullriga bilvägar, nära naturen (om man så vill), butiker, skolor, förskolor (om det är viktigt), närheten till jobb, osv, - så tycker jag att man ska slå till. Känns läget perfekt, så är det perfekt. Till trådstartaren: tänk dig in i situationen att huset är sålt till någon annan imorn - skulle det kännas som en stor förlust då? Om det skulle det, så slå till medan ni har chansen! :)

• Anonym ()))
    Ypperligt skrev 2014-02-13 20:33:54 följande:
    En väldigt viktig sak att tänka på (och detta skriver jag till ALLA som letar bostad) - LÄGET är i princip det viktigaste! Är man nöjd med läget, så kan nästan allt annat ordnas. Man kan renovera och bygga om eller bygga till, om man vill. Men läget kan man aldrig ändra på. Är man nöjd med läget, - inga stora bullriga bilvägar, nära naturen (om man så vill), butiker, skolor, förskolor (om det är viktigt), närheten till jobb, osv, - så tycker jag att man ska slå till. Känns läget perfekt, så är det perfekt. Till trådstartaren: tänk dig in i situationen att huset är sålt till någon annan imorn - skulle det kännas som en stor förlust då? Om det skulle det, så slå till medan ni har chansen! :)
    Vi tycker läget är väldigt bra. Vi bor närmare stan nu men allt finns där. Matbutiker, dagis, busslinje, man cyklar på 10 min till stan, idrottsarenor, löparspår etc på nära håll.

För min man är det viktigast att det är lugnt och inget "bus" då vi hade problem med det tidigare där vi bodde och detta område är som sagt väldigt lugnt.

• mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 20:29:52 följande:
    Jo, men risken är ju att vi får det
    Ja och då får ni väl ta det?

Jag tänkte på att garaget nog går att mura igen dörren på om man vill och på så sätt kan man få ett större rum i källarplan om man så skulle önska. Det är inte alls ovanligt att folk gör så med den typ av hus som har garage i källarplan.
  • Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 20:39:10 följande:
    Ja och då får ni väl ta det?

Jag tänkte på att garaget nog går att mura igen dörren på om man vill och på så sätt kan man få ett större rum i källarplan om man så skulle önska. Det är inte alls ovanligt att folk gör så med den typ av hus som har garage i källarplan.
    Ja, så kan man ju göra.
  • Anonym (ka)

Vi bor 2 vuxna och 2 barn på 70kvm, fungerar fint för oss. Förstår inte hur 160kvm inte skulle räcka.

• Anonym ()))
    Anonym (ka) skrev 2014-02-13 20:43:49 följande:
    Vi bor 2 vuxna och 2 barn på 70kvm, fungerar fint för oss. Förstår inte hur 160kvm inte skulle räcka.
    Planerar ni att bo så på lång sikt? Jag är nog mest rädd att mina vänner ska få rätt om huset och att vi ska sitta där om några år med ett för litet hus och en kollapasad bomarknad så att man inte kan sälja huset...
  • mr me
    Anonym (ka) skrev 2014-02-13 20:43:49 följande:
    Det kanske beror på storleken på barnen? Jag misstänker att ni överväger att flytta på er när barnen blir större, köper man hus däremot så är det inte lika lätt att sälja och köpa nytt...
  • mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 20:45:07 följande:
    Planerar ni att bo så på lång sikt? Jag är nog mest rädd att mina vänner ska få rätt om huset och att vi ska sitta där om några år med ett för litet hus och en kollapasad bomarknad så att man inte kan sälja huset...
    Huset har iaf potential för att bli "större" eftersom ni, om ni så önskar, kan inreda hela källarplanet. Det skulle iaf jag ha siktat på att göra ganska omedelbart eftersom det, om inte annat, ger en värdeökning på huset.

Fristående garage kan man alltid bygga till för en i sammanhanget mindre kostnad.

T.ex:

www.eksjohus.se/husmodeller/garage
    www.alvsbyhus.se/husprogram/garage-carport
Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?