• Anonym ()))

Hur stort hus "behöver" man?

Jag och min man har hittat ett hus. Vår familj består av oss och vår 4-åriga dotter och en nyföding.

Huset är 160 kvm på tre plan

- Övervåning med två sovrum + litet tvrum och toalett
    - Mittenvåning med sovrum, kök, vardagsrum och badrum
    - Källare med liten gillestuga, tvättstuga, hall och rum.

Det finns också två mindre matkällare.

Mina vänner säger att huset är alldeles för litet, men hur stort hus behöver man? Vi bor i lägenhet idag på 140 kvm och det känns rätt lagom, men vi saknar trädgård.

Vad är ER uppfattning om hur stort hus man bör ha?

• Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?
  • Harmagedon
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 21:26:30 följande:
    Kul att höra att det finns fler som är dragna åt det lite mindre hållet smile1.gif
    Jo visst. Men vi har inte ens tänkt på att vårt hus skulle vara litet. Visst det är inte gigantiskt och vi har inte ett till vardagsrum som bara står och dammar men det är inte ett litet hus.
  • Studentpappa
    Patio skrev 2014-02-13 22:01:07 följande:
    Jag skulle vilja påstå att planfördelningen gör det hela mer hållbart. 160 kvm fördelat på tre plan, anser jag är bättre än 160 kvm enplan.

Då är vi av helt motsatta åsikter, speciellt då en trappa stjäl stor yta och har man bara ca 53m2 på varje plan blir det inte mycket kvar.

Hall, kök och en toalett på våning ett så är det fullt sedan, opraktiskt enligt mig men alla tycker ju olika. Jag gillar hus i ett plan och stora rum.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Påven Johanna
    Anonym (Minst 500 kvm) skrev 2014-02-13 23:00:07 följande:
    Vi skulle aldrig bo på mindre än 500 kvm och vi är två vuxna. Vi har för mycket saker och behöver många rum för att få plats med det vi vill ha som biosalong, gym och annat.
    Bibliotek, liten kiosk, färgaffär, massagesalong, frisör och akvarium med gångtunnel under då? Har ni inte det?

Vi är två vuxna och tre tonåringar och bor i en sekelskiftesvåning som är 217 kvm. Det tycker vi är ganska stort - fast då har vi ingen biosalong förstås. Jag tycker att det är så besvärligt med den där mannen som står och river biljetterna. Nästan irriterande att ha en sådan stående i ingången.
  • Anonym (...)
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 21:54:45 följande:
    Vad som är trångt är ju relativt

Hur stort tycker du att man behöver ha (på varje våning)?

Det är ju såklart upp till var och en. Men om källaren är på 60 kvm (endast en liten del av det är beboeligt) så är kanske entreplanet 60 kvm och ovanvåningen 40 kvm (mindre pga snedtak). Sen får man räkna bort själva trappan, ca 7 kvm per våning. Då har man kvar 53+33 i egentlig boyta. Sen när det kommer till att möblera så brukar trappor ytterligare begränsa en så ytterligare yta 'försvinner' om man ska jämföra med lägenhet eller enplanshus. Så jag tycker också att det är litet för en familj med två barn.

Jag tycker själv att vi har ett litet hus. Det är 140 kvm på 2 våningar. Alla andra hus i samma storlek vi tittade på upplevde jag som för små. Men detta blev bra pga en kombination av bra planlösning och mycket fönster. Men det är ju vår familjs åsikter... Så ts, bara ni kan bestämma vad som är rätt för er!
  • Patio
    Studentpappa skrev 2014-02-14 07:15:14 följande:
    Då är vi av helt motsatta åsikter, speciellt då en trappa stjäl stor yta och har man bara ca 53m2 på varje plan blir det inte mycket kvar. Hall, kök och en toalett på våning ett så är det fullt sedan, opraktiskt enligt mig men alla tycker ju olika. Jag gillar hus i ett plan och stora rum.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Jag har kök, vardagsrum, möblerbar hall, utrymme under trappen, samt en liten toalett med handfat och badrumsskåp på nedervåningen. Övervåningen har sonens sovrum, mitt sovrum, badrummet, samt en klädkammare som har använts som gästrum vid nått tillfälle, fast som nu ska göras till pysselrum. Ja, och en hall som är i det minsta laget (typ 1,5x2,5). Vi har det inte trångt!
  • Anonym ()))
    Anonym (...) skrev 2014-02-14 07:51:28 följande:

Det är ju såklart upp till var och en. Men om källaren är på 60 kvm (endast en liten del av det är beboeligt) så är kanske entreplanet 60 kvm och ovanvåningen 40 kvm (mindre pga snedtak). Sen får man räkna bort själva trappan, ca 7 kvm per våning. Då har man kvar 53+33 i egentlig boyta. Sen när det kommer till att möblera så brukar trappor ytterligare begränsa en så ytterligare yta 'försvinner' om man ska jämföra med lägenhet eller enplanshus. Så jag tycker också att det är litet för en familj med två barn.
    Jag tycker själv att vi har ett litet hus. Det är 140 kvm på 2 våningar. Alla andra hus i samma storlek vi tittade på upplevde jag som för små. Men detta blev bra pga en kombination av bra planlösning och mycket fönster. Men det är ju vår familjs åsikter... Så ts, bara ni kan bestämma vad som är rätt för er!
    Vi hade inte tänkt bo i källaren men vill gärna använda den för att andra aktiviteter (gäster, hänga tvätten, förvaring, pyssel etc)

Övervåningen tänkte vi bara ha som sovrum för oss i närmaste familjen och då återstår mittenplanet som "levnadsutrymme) Där finns vardagsrum, kök/matrum, hall, badrum och ett extra rum (gästrum idag). Frågan vi måste ställa oss är om det är för litet. Samtidigt så kändes huset större än det såg ut på bilderna. De har ju inte använt vidvinkel någonstans och då ser det ju mindre ut.
  • Påven Johanna
    Anonym ())) skrev 2014-02-14 08:19:38 följande:
    Vi hade inte tänkt bo i källaren men vill gärna använda den för att andra aktiviteter (gäster, hänga tvätten, förvaring, pyssel etc)

Övervåningen tänkte vi bara ha som sovrum för oss i närmaste familjen och då återstår mittenplanet som "levnadsutrymme) Där finns vardagsrum, kök/matrum, hall, badrum och ett extra rum (gästrum idag). Frågan vi måste ställa oss är om det är för litet. Samtidigt så kändes huset större än det såg ut på bilderna. De har ju inte använt vidvinkel någonstans och då ser det ju mindre ut.
    Jag tycker att det kostar märkligt mycket? Jag kan inget om Västerås i och för sig - är det ett attraktivt ställe? Goda förbindelser till Stockholm kanske?
  • Anonym (fint!)

Jag tycker huset var fint och välplanerat. Jag tycker själv om lite mindre hus. Men får det så mkt hemtrevligare och mysigare. Stora hur blir lätt opersonliga. Tror att sen när barnen blir stora så kommer de inta källaren, eller en där och en på ovanvåningen. Sen verkar ni verkligen tycka om huset, varför lyssna på era vänner!? De ska väl inte bo där? Skit i vad de säger och kör på er känsla! Tror att det kan bli toppen!

• Anonym ()))
    Påven Johanna skrev 2014-02-14 08:22:01 följande:
    Jag tycker att det kostar märkligt mycket? Jag kan inget om Västerås i och för sig - är det ett attraktivt ställe? Goda förbindelser till Stockholm kanske?
    Ja, det är totalt övervärderat, säkert därför det inte är sålt än. Andra hus i samma skick/område etc som är större har samma utgångspris. Jag tror att de tycker det är värt mer för att det är renoverat.

• nozpa

Jag tycker att huset verkade supermysigt. Lite för litet för min smak. Men det känns bra planerat. Jag är ju för källare också. Bra till förvaring, tvättstuga och en plats för barn + kompisar när dom blir större.
    Känner ni er nöjda så är det klart att ni ska köpa det.

Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?