Anonym (...) skrev 2014-02-14 07:51:28 följande:
Det är ju såklart upp till var och en. Men om källaren är på 60 kvm (endast en liten del av det är beboeligt) så är kanske entreplanet 60 kvm och ovanvåningen 40 kvm (mindre pga snedtak). Sen får man räkna bort själva trappan, ca 7 kvm per våning. Då har man kvar 53+33 i egentlig boyta. Sen när det kommer till att möblera så brukar trappor ytterligare begränsa en så ytterligare yta 'försvinner' om man ska jämföra med lägenhet eller enplanshus. Så jag tycker också att det är litet för en familj med två barn.
Jag tycker själv att vi har ett litet hus. Det är 140 kvm på 2 våningar. Alla andra hus i samma storlek vi tittade på upplevde jag som för små. Men detta blev bra pga en kombination av bra planlösning och mycket fönster. Men det är ju vår familjs åsikter... Så ts, bara ni kan bestämma vad som är rätt för er!
Vi hade inte tänkt bo i källaren men vill gärna använda den för att andra aktiviteter (gäster, hänga tvätten, förvaring, pyssel etc)
Övervåningen tänkte vi bara ha som sovrum för oss i närmaste familjen och då återstår mittenplanet som "levnadsutrymme) Där finns vardagsrum, kök/matrum, hall, badrum och ett extra rum (gästrum idag). Frågan vi måste ställa oss är om det är för litet. Samtidigt så kändes huset större än det såg ut på bilderna. De har ju inte använt vidvinkel någonstans och då ser det ju mindre ut.