• Anonym ()))

Hur stort hus "behöver" man?

Jag och min man har hittat ett hus. Vår familj består av oss och vår 4-åriga dotter och en nyföding.

Huset är 160 kvm på tre plan

- Övervåning med två sovrum + litet tvrum och toalett
    - Mittenvåning med sovrum, kök, vardagsrum och badrum
    - Källare med liten gillestuga, tvättstuga, hall och rum.

Det finns också två mindre matkällare.

Mina vänner säger att huset är alldeles för litet, men hur stort hus behöver man? Vi bor i lägenhet idag på 140 kvm och det känns rätt lagom, men vi saknar trädgård.

Vad är ER uppfattning om hur stort hus man bör ha?

• Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?
  • dimi

TS. Tycker att huset är stort i sig, men gillar inte planeringen. Ni har bara 2 sovrum på samma plan, jag vill att barnen ska få eget rum ganska tidigt, men skulle absolut inte vilja ha de på olika plan från vårt sovrum. Det tycker jag är ett problem. Sen när de är tonåringar funkar det, men det har ni långt kvar till

• Omorfia

Jag tycker huset är bra planerat med undantag för den enda duschen, men det verkar finnas utrymme för att få in en dusch i tvättstugan. Badkar är praktiskt och kul för barnen.. Utrymmesmässigt så behöver man väl inte mer.

Min största invändning är att det kostar 3,2 milj. Det ligger ju i Västerås för sjutton, är inte särskilt stort eller exklusivt, och tomten är liten.

• Splendid

Jisses. Det finns inga riktlinjer att följa när det gäller storlek på hus eller lägenhet har jag en känsla av. Jag tycker att så länge ni trivs och mår bra. Varför gå på vad andra tycker? Det är inte dom som ska bo där (?)

• Patio

Jag är nyfiken på hur ni gör. Så om du har tid, ork och lust, så får du väldigt gärna uppdatera! :)

• Momalicious

Man behöver så stort hus som man själv känner att man behöver. Har man fyra barn och alla ska ha egna rum plus att man vill ha ett kontor och ett gym och så vidare så "behöver" man större hus än en familj som har två barn och barnen gärna delar rum osv. Om ni tycker huset känns bra så är det väl bra med det?

• Anonym (Fiint!)

Tycker att det är ett fint hus i lagom storlek. Förstår inte riktigt den här hetsen om ju större desto bättre. Det blir ju snarare dyrare och jobbigare.. :) 

• Anonym (Ida)

Min granne bor på knappt 60 kvm med tre barn. Ett hus med kök, vardagsrum och en pytte toa med tvättmaskin på nedervåningen och en "vind" där de sover. Snedtak och utan ståhöjd. Stackars barn som bor så... Finns knappt plats för sängarna. Inga egna rum eller något.

Vi är bara bor 3 st på 100 kvm om man inte räknar källare. 3 sovrum uppe, en liten toa och en hall/kontor. Nere har vi ett stort kök och ett ännu större vardagsrum samt ett större badrum. I källaren har vi tvättstuga, ett badrum och ett rum. Enligt mig är detta rena herrgården!

• Anonym ()))
    Patio skrev 2014-02-14 14:27:03 följande:
    Jag är nyfiken på hur ni gör. Så om du har tid, ork och lust, så får du väldigt gärna uppdatera! :)
    Vi funderar fortfarande Jättekul att läsa vad alla skriver.

• Anonym ()))
    dimi skrev 2014-02-14 08:40:56 följande:
    TS. Tycker att huset är stort i sig, men gillar inte planeringen. Ni har bara 2 sovrum på samma plan, jag vill att barnen ska få eget rum ganska tidigt, men skulle absolut inte vilja ha de på olika plan från vårt sovrum. Det tycker jag är ett problem. Sen när de är tonåringar funkar det, men det har ni långt kvar till
    Vi tycker inte att det är viktigt att barnen har egna rum. Tvärt om så är vi av den åsikten att barn är tryggare om de sover tillsammans (både och min man har delat länge som barn).

Men om barnen ska få eget rum så skulle vi absolut kunna sova i det lilla tv-rummet mitt emellan de andra sovrummen. Tv-rum kan man ju ha i vardagsrummet eller källaren om man vill.
  • LadyInRed

Hur stort hus man behöver, beror mycket på vem det är man frågar. Frågar man socialnämnden skiljer sig svaret från kommun till kommun men generellt sett är det inte själigt att begära mer än 70 kvm yta för en familj med två vuxna och två barn.

Att fråga någon annan kan innebära ett svar där det anses som minimum att ha minst 90, 100, 130, 200, 500 kvm. Godtyckligt med andra ord...

Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött
Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?