• Anonym ()))

Hur stort hus "behöver" man?

Jag och min man har hittat ett hus. Vår familj består av oss och vår 4-åriga dotter och en nyföding.

Huset är 160 kvm på tre plan

- Övervåning med två sovrum + litet tvrum och toalett
    - Mittenvåning med sovrum, kök, vardagsrum och badrum
    - Källare med liten gillestuga, tvättstuga, hall och rum.

Det finns också två mindre matkällare.

Mina vänner säger att huset är alldeles för litet, men hur stort hus behöver man? Vi bor i lägenhet idag på 140 kvm och det känns rätt lagom, men vi saknar trädgård.

Vad är ER uppfattning om hur stort hus man bör ha?

• Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?
  • mr me

160 kvm totalt eller 160 kvm boyta?

Räknas källaren som biyta och utöver de nämnda 160 kvadraten?

• nozpa

160 kvm är väl helt okej? Antar att ni inte räknar in källaren.

• Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 19:50:23 följande:
    160 kvm totalt eller 160 kvm boyta?

Räknas källaren som biyta och utöver de nämnda 160 kvadraten?
    160 kvm totalt. 100 kvm boyta, men då räknas knappt övervåningen heller då det är snedtak där.
  • mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 19:53:39 följande:
    160 kvm totalt. 100 kvm boyta, men då räknas knappt övervåningen heller då det är snedtak där.
    Då kan jag förstå dina vänner om de tycker att det är lite lite på två vuxna och två barn, i synnerhet om ni tänker er ett tredje barn inom en snar framtid. Men det vet ni ju bäst själva om det räcker eller inte.
  • Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 19:56:33 följande:
    Då kan jag förstå dina vänner om de tycker att det är lite lite på två vuxna och två barn, i synnerhet om ni tänker er ett tredje barn inom en snar framtid. Men det vet ni ju bäst själva om det räcker eller inte.
    Nej, inga fler barn
    Vi är nöjda med två.

Vi ser ju att barnen får var sitt sovrum och eget tvrum när de blir större på översta planet. Jag och min man kan då flytta ner till första våningens sovrum och eventuella gäster får plats i gillestugan.

Men hur stort hus anser ni att man behöver?
    Våra vänner bor på 300 kvm och det tycker jag är för stort. De har rum som de inte ens möblerat än.
  • Alexi

Fundera på hur ni skulle sova. Bara två sovrum uppe är ju rätt dumt i en tvåbarnsfamilj.

• Ypperligt

Jag tycker att det låter alldeles ypperligt! Sovrummen där uppe för barnen, plus ett litet gemensamt TV-rum, samt en toalett. Sovrummet där nere för er vuxna, med badrum, köket och vardagsrummet. Nere i källarvåningen kan ni slänga in övernattande gäster. ;) Har du nån länk till huset så man kan få sig ett bättre hum hur planlösningen ser ut? Eller om du kan lägga upp bilder? Lycka till med husköp!

• mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 19:59:29 följande:
    Nej, inga fler barn
    Vi är nöjda med två.

Vi ser ju att barnen får var sitt sovrum och eget tvrum när de blir större på översta planet. Jag och min man kan då flytta ner till första våningens sovrum och eventuella gäster får plats i gillestugan.

Men hur stort hus anser ni att man behöver?
    Våra vänner bor på 300 kvm och det tycker jag är för stort. De har rum som de inte ens möblerat än.
    Det har så mycket med personliga preferenser, planlösning och storlek på rummen att göra. Det är ganska svårt att säga vad som är lagom stort och vad som inte är det.

Jag hade nog räknat MINST 35 kvadratmeter boyta per person i alla fall. Och eventuella källare, gillestugor räknas då utöver det. Utgå från SCB:s statistik som är en ganska bra mall:

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Inkomster-och-inkomstfordelning/Inkomster-och-skatter/Aktuell-pong/302201/Behallare-for-Press/368569/

Om ni ska bo 4 personer på 100 kvm boyta så anses ni rent statistiskt vara väldigt trångbodda.
  • Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 20:03:50 följande:
    Det har så mycket med personliga preferenser, planlösning och storlek på rummen att göra. Det är ganska svårt att säga vad som är lagom stort och vad som inte är det.

Jag hade nog räknat MINST 35 kvadratmeter boyta per person i alla fall. Och eventuella källare, gillestugor räknas då utöver det. Utgå från SCB:s statistik som är en ganska bra mall:

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efte.../

Om ni ska bo 4 personer på 100 kvm boyta så anses ni rent statistiskt vara väldigt trångbodda.
    Ojdå, är det så? Vi bodde 3 på 58 kvm tidigare och det gick det också
Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?