• Anonym ()))

Hur stort hus "behöver" man?

Jag och min man har hittat ett hus. Vår familj består av oss och vår 4-åriga dotter och en nyföding.

Huset är 160 kvm på tre plan

- Övervåning med två sovrum + litet tvrum och toalett
    - Mittenvåning med sovrum, kök, vardagsrum och badrum
    - Källare med liten gillestuga, tvättstuga, hall och rum.

Det finns också två mindre matkällare.

Mina vänner säger att huset är alldeles för litet, men hur stort hus behöver man? Vi bor i lägenhet idag på 140 kvm och det känns rätt lagom, men vi saknar trädgård.

Vad är ER uppfattning om hur stort hus man bör ha?

• Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?
  • Patio
    Anonym ())) skrev 2014-02-14 19:54:12 följande:
    Vi funderar fortfarande Jättekul att läsa vad alla skriver.

Keep us updated! - Ja, om du har tid, ork och lust som sagt. ;)
    Anonym ())) skrev 2014-02-14 19:56:11 följande:
    Vi tycker inte att det är viktigt att barnen har egna rum. Tvärt om så är vi av den åsikten att barn är tryggare om de sover tillsammans (både och min man har delat länge som barn). Men om barnen ska få eget rum så skulle vi absolut kunna sova i det lilla tv-rummet mitt emellan de andra sovrummen. Tv-rum kan man ju ha i vardagsrummet eller källaren om man vill.

Men ellerhur!? - Medan barnen är små kan ju "tv-rummet" där uppe absolut fungera som "master bedroom". Jag står fast vid att huset är ett toppenboende (baserat på bilderna jag sett och så). Priset kan säkert diskuteras, om det bara är så.
  • Anonym (Köp)

Köp det om ni gillar det! Förstår inte att era vänner tycker att det är så litet? Vi bor två vuxna, två barn, ett barn på g och en hund i ett hus som är 110 kvm boyta plus källare. Vi har tre våningar och det gör att det sällan känns trångt eller som att vi måste vara "på" varandra om vi inte vill. Så om du frågar mig skulle 160 kvm fungera utmärkt! Huvudsaken är att NI gillar det :)

• Patio
    Anonym (Köp) skrev 2014-02-14 21:23:14 följande:
    Köp det om ni gillar det! Förstår inte att era vänner tycker att det är så litet? Vi bor två vuxna, två barn, ett barn på g och en hund i ett hus som är 110 kvm boyta plus källare. Vi har tre våningar och det gör att det sällan känns trångt eller som att vi måste vara "på" varandra om vi inte vill. Så om du frågar mig skulle 160 kvm fungera utmärkt! Huvudsaken är att NI gillar det :)

Ännu en som kan intyga på att kvm fördelade på flera våningar, känns mer rymligt och inte trångbott. :)
  • LadyInRed
    Patio skrev 2014-02-14 21:41:24 följande:

Ännu en som kan intyga på att kvm fördelade på flera våningar, känns mer rymligt och inte trångbott. :)
    Hur skulle fler våningar få det att inte kännas mer rymmligt? Det är väl en självklarhet att det känns mer rymligt med fler våningar!
    Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött
  • Lindsey Egot the only one

Skulle ALDRIG vilja ha ett hus med tre våningar. Vi har rymligt, 200kvm på övervåningen och 207kvm på undervåningen. Det är rymligt! Och då har vi ändå byggt en lägenhet till äldsta dottern på 107kvm på undervåningen ned kök, toa, dusch två sovrum och vardagsrum med egen separat hall och ingång. Så vi själva har 300kvm på 2 vuxna och snart fyra barn och äldsta dottern och hennes sambo plus deras lille bebis som kommer i maj.

Men visst 160kvm på fyra personer är väl tilltaget men tre våningar? Nä det blir trappgrindar till förödelse i huset med så små barn.

• Patio
    LadyInRed skrev 2014-02-14 22:13:41 följande:
    Hur skulle fler våningar få det att inte kännas mer rymmligt? Det är väl en självklarhet att det känns mer rymligt med fler våningar!
    Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött

Ja, fast alla i tråden var ju inte eniga om den saken...
  • Anonym (...)
    LadyInRed skrev 2014-02-14 22:13:41 följande:

??? Det är väl allmänt känt att man tappar yta när det är flera våningar??
  • Anonym ()))
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-14 22:21:01 följande:
    Skulle ALDRIG vilja ha ett hus med tre våningar. Vi har rymligt, 200kvm på övervåningen och 207kvm på undervåningen. Det är rymligt! Och då har vi ändå byggt en lägenhet till äldsta dottern på 107kvm på undervåningen ned kök, toa, dusch två sovrum och vardagsrum med egen separat hall och ingång. Så vi själva har 300kvm på 2 vuxna och snart fyra barn och äldsta dottern och hennes sambo plus deras lille bebis som kommer i maj.

Men visst 160kvm på fyra personer är väl tilltaget men tre våningar? Nä det blir trappgrindar till förödelse i huset med så små barn.
    Vår äldsta är ju 4. Hon behöver ingen grind. Och vi har aldrig haft grind heller. Vi har koll
  • Sommarlöv

Vårt hus är på 120, vilket är lite för litet. I synnerhet när våra två barn bli lite äldre. Vi kommer bygga ut och då blir det nog ungefär 160, vilket jag tycker är precis lagom. Mer än så tror jag inte man behöver.

• Patio
    Anonym (...) skrev 2014-02-14 22:49:00 följande:
    ??? Det är väl allmänt känt att man tappar yta när det är flera våningar??

Min trapp tar inte ens upp 4kvm. Då har jag dessutom ett utrymme under trappen för exempelvis en fåtölj, liten golvlamps, plus ett litet bord med böcker, eller ett litet skrivbord med laptop, plus stol samt en liten vägghängd hylla, eller bara låta stänga igen under trappen och använda utrymmet som diverseförvaring. För tillfället står där under trappen en fåtölj i hörnet med liten passande golvlampa bakom, en gunghäst som står vid de nedersta trappstegen (dvs ingen ståhöjd), samt sonens lilla affär framför fåtöljen, på sidan liksom - där det är som högst (full ståhöjd). Att vi har våra 80kvm fördelade på en övervåning och en nedervåning, gör att bostaden blir mycket mer rymlig. Man kliver aldrig på varann precis. ;)
Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?