• Anonym ()))

Hur stort hus "behöver" man?

Jag och min man har hittat ett hus. Vår familj består av oss och vår 4-åriga dotter och en nyföding.

Huset är 160 kvm på tre plan

- Övervåning med två sovrum + litet tvrum och toalett
    - Mittenvåning med sovrum, kök, vardagsrum och badrum
    - Källare med liten gillestuga, tvättstuga, hall och rum.

Det finns också två mindre matkällare.

Mina vänner säger att huset är alldeles för litet, men hur stort hus behöver man? Vi bor i lägenhet idag på 140 kvm och det känns rätt lagom, men vi saknar trädgård.

Vad är ER uppfattning om hur stort hus man bör ha?

• Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?
  • Anonym ()))
    Harmagedon skrev 2014-02-13 21:21:54 följande:
    Vi har 140 kvm i ett plan + ett loft på ca 30 kvm golv men med ståhöjd på ca 10 kvm. Bor två vuxna och två barn och har plats med allt vi önskar oss. Loftet har vi inte börjat använda ännu men tänkte att det kunde bli tv och mysrum när ungarna blir större.

Vi har inte något isolerat förråd så det är inte så att vi fuskar och stuvar undan massa bråte någon annanstans heller. Nu är visserligen vårt hus nybyggt och ritat efter våra önskemål men jag tror nog att ni kommer klara er bra i huset.
    Kul att höra att det finns fler som är dragna åt det lite mindre hållet
  • Patio

Min son och jag bor i ett radhus om 80 kvm (3 rok), fördelat på övervåning och nedervåning. Vi får alltså typ 40 kvm "var". Det huset ni kollar på är på 160 kvm (typ 6 rok(?)), fördelat på övervåning, entréplan, källarvåning. Ni får också typ 40 kvm "var". Kan inte förstå hur det kan anses som "trångboddhet"!?

• Studentpappa

160m2 räcker gott men i tre plan är det litet, då det blir trångt på varje plan.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Anonym ()))
    Studentpappa skrev 2014-02-13 21:52:28 följande:
    160m2 räcker gott men i tre plan är det litet, då det blir trångt på varje plan.
    Vad som är trångt är ju relativt
    Hur stort tycker du att man behöver ha (på varje våning)?
  • Patio
    Studentpappa skrev 2014-02-13 21:52:28 följande:
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Jag skulle vilja påstå att planfördelningen gör det hela mer hållbart. 160 kvm fördelat på tre plan, anser jag är bättre än 160 kvm enplan.
  • Julia1245

Fantastiskt fint hus! Jag hade slagit till direkt.

• Anonym (Minst 500 kvm)

Vi skulle aldrig bo på mindre än 500 kvm och vi är två vuxna. Vi har för mycket saker och behöver många rum för att få plats med det vi vill ha som biosalong, gym och annat.

• hannis

Vi är två vuxna, två barn och tre hundar och bor i ett hus på 160 kvm. Känns helt lagom stort!

• DeLo

Finns ju en möblerbar hall som man kanske skulle kunna göra om till ett sovrum kanske om man nu känner behov av det? 

När vi flyttade från lägenhet till villa så gjorde vi övre tv-rum till rum åt farmor.

• SnurriggirrunS

Jag undrar också hur 160/100 kvm inte räcker, men det handlar ju om hur det egentligen känns när man är där. Det kostar att värma upp ett stort hus, så 100+60 låter alldeles lagom för en familj. Små barn utnyttjar utrymmen som vuxna aldrig ens skulle tänka på, så för barnens skull behöver ni nog inte fundera så mycket på, utan på hur ni som vuxna kommer att trivas där och hur vardagslivet kommer att fungera...det som kan vara lite bökigt både nu när barnen är små och även sedan när ni blir gamla, är att huset är på 3 plan..

Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?