• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • themia
    Flash Gordon skrev 2014-07-26 17:54:48 följande:
    Ja, ska vi vara sådana så är varenda träd i praktiken lagrad solenergi. Det är bara att hugga ned och elda upp för att generera el och värme. Men det var förstås direkt-el från solpaneler som avsågs.

Att du klarar din sommarstuga med solpaneler och 12-volts-teknologi gör, som du själv konstaterar, inte att samhället som helhet klarar sig på sol.
    Jag inser visserligen att det inte går att övertyga en kärnkraftskramare, men måste ändå påpeka att den solenergi vi får överstiger våra behov många gånger om.

Att fånga in den är ett tekniskt/logistiskt problem. Sånt går såklart att lösa om viljan finns.
    Tyvärr har vi alltför många som liksom du inte vill.
  • Fagerlund
    themia skrev 2014-07-26 18:30:44 följande:
    Jag inser visserligen att det inte går att övertyga en kärnkraftskramare, men måste ändå påpeka att den solenergi vi får överstiger våra behov många gånger om.

Att fånga in den är ett tekniskt/logistiskt problem. Sånt går såklart att lösa om viljan finns.
    Vilken naivitet!
  • Gert
    themia skrev 2014-07-26 18:30:44 följande:

Tror du på chemtrail? Miljöpartister brukar göra det.
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-07-26 18:11:35 följande:
    Ja. Det står om det i artikeln och finns flera andra artiklar att hitta. Och det var varken första eller sista gången som reaktorer stod stilla eller gick på halvfart precis då som Sverige som mest behövde el.
    Citera tack, det enda jag såg var "Ringhals 1 har en ventil som inte håller tätt när man kör på full effekt, så därför har vi gått ner i effekt"

Återigen, varför står våra kkv still ibland tror du?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-07-26 20:08:45 följande:

Citera tack, det enda jag såg var "Ringhals 1 har en ventil som inte håller tätt när man kör på full effekt, så därför har vi gått ner i effekt"

Återigen, varför står våra kkv still ibland tror du?

Jag tror inte nåt.

De står stilla av massa olika skäl. Som t.ex klimatskäl

Eller som ofta går att härleda till att det är en dyr och krånglig och väldigt riskabel energikälla, som kräver enorma säkerhetsrutiner och annat.

Nu stod det ju i och för sig mer än så i artikeln.

Vad insinuerar du?

Du får gärna belägga motsatsen. T

ex. ett land med likvärdigt klimat och förutsättningar som har kärnkraft som är helt pålitlig och tillfällig ständigt som hävdades ovan.
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-07-26 21:26:51 följande:
    Jag tror inte nåt.
    De står stilla av massa olika skäl. Som t.ex klimatskäl
    Eller som ofta går att härleda till att det är en dyr och krånglig och väldigt riskabel energikälla, som kräver enorma säkerhetsrutiner och annat.

Nu stod det ju i och för sig mer än så i artikeln.

Vad insinuerar du?

Du får gärna belägga motsatsen. T
    ex. ett land med likvärdigt klimat och förutsättningar som har kärnkraft som är helt pålitlig och tillfällig ständigt som hävdades ovan.
    Klimatskäl? Snälla du, fram med en källa nu.

På det sista svarar jag Finland.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-07-26 21:38:49 följande:

Det står om det i länken jag redan bidragit med. Om att kylan påverkar.

Källa till det sista?
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-07-26 21:38:49 följande:

Källa till det sista?
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-07-26 18:07:29 följande:
    Eller Japan? Som fram till för nåt år sedan nästan alltid lyftes fram i denna debatt som ett föregångsland? Rätt få som gör det längre?

Sydkorea har ju inte direkt samma klimat som vi?

Det var bara ett av många exempel. Jag utgår från verkligheten. Inte från någon påhittad framtid när alla reaktorer är helt felfria?

Kärnkraft är knappast så perfekt och pålitlig som vissa vill påstå. Eller har du fakta att backa upp ditt påstående med?
    Jag har inga exakta fakta kring driftstopp i japanska kärnkraftverk men jag misstänker att om man tittar på deras modernare reaktorer (från 2005/2006) så ser driften bra ut. Du verkar veta någoting annat?

Vad Sydkoreas klimat har med saken att göra vet jag inte men idag är de världens kanske ledande kärnkraftsnation och de exporterar reaktorer över hela världen, till alla sorts klimat. Om det nu har någon betydelse?!

Du kanske inte inser att du är Go'dag Yxskaft eftersom du försöker bevisa hur opålitlig kärnkraften är idag genom att peka på 40-år gamla reaktorer i ett land där man dessutom inte tillåtits förbättra dem pga politiken. Detta när det finns moderna, nya reaktorer att jämföra med. Nya, moderna som dessa gamla svenska reaktorer ska bytas utemot.

Det är ungefär som om jag skulle bedöma vindkraften idag efter vad gamla holländska väderkvarnar presterar.

Jag kan inte alla reaktormodeller men den koreanska APR1400 (den de primärt exporterar) har en "plant availability" på över 90%. Dvs på ett år stoppar den ca 30 dagar för översyn, bränslebyte osv och resten av året producerar den el 24/7. Det är nog så pålitligt som det kan bli.

https://aris.iaea.org/sites/..%5CPDF%5CAPR1400.pdf
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-07-26 21:42:50 följande:

Källa till det sista?
    Men snälla nån, har du ens läst artikeln du citerar?

"Förutom de stillastående kärnkraftverken har kallt väder bidragit till att Sverige fått elbrist."

Kallt väder har bidragit till elbrist. Eller har du läst in något annat i den meningen?

Läs artikeln igen.

"Olkiluoto kärnkraftverk (finska: Olkiluodon ydinvoimalaitos) är ett av Finlands två kärnkraftverk och ligger på halvön Olkiluoto i Euraåminne kommun i landskapet Satakunda i Finland. Olkiluoto har två reaktorer och en till är under uppbyggnad. Reaktorerna drivs av Industrins Kraft Abp (TVO) (finskspråkiga parallellnamnet: Teollisuuden Voima Oyj) och har sedan 1990 haft en väldigt hög tillgänglighet, samtliga år mellan 93 och 97%"

http://www.analys.se/lankar/Fakta/fakta35.pdf

Svar på tråden Varför hatar folk MP?