Quintus Zebra skrev 2014-07-26 18:07:29 följande:
Eller Japan? Som fram till för nåt år sedan nästan alltid lyftes fram i denna debatt som ett föregångsland? Rätt få som gör det längre?
Sydkorea har ju inte direkt samma klimat som vi?
Det var bara ett av många exempel. Jag utgår från verkligheten. Inte från någon påhittad framtid när alla reaktorer är helt felfria?
Kärnkraft är knappast så perfekt och pålitlig som vissa vill påstå. Eller har du fakta att backa upp ditt påstående med?
Jag har inga exakta fakta kring driftstopp i japanska kärnkraftverk men jag misstänker att om man tittar på deras modernare reaktorer (från 2005/2006) så ser driften bra ut. Du verkar veta någoting annat?
Vad Sydkoreas klimat har med saken att göra vet jag inte men idag är de världens kanske ledande kärnkraftsnation och de exporterar reaktorer över hela världen, till alla sorts klimat. Om det nu har någon betydelse?!
Du kanske inte inser att du är Go'dag Yxskaft eftersom du försöker bevisa hur opålitlig kärnkraften är idag genom att peka på 40-år gamla reaktorer i ett land där man dessutom inte tillåtits förbättra dem pga politiken. Detta när det finns moderna, nya reaktorer att jämföra med. Nya, moderna som dessa gamla svenska reaktorer ska bytas utemot.
Det är ungefär som om jag skulle bedöma vindkraften idag efter vad gamla holländska väderkvarnar presterar.
Jag kan inte alla reaktormodeller men den koreanska APR1400 (den de primärt exporterar) har en "
plant availability" på över 90%. Dvs på ett år stoppar den ca 30 dagar för översyn, bränslebyte osv och resten av året producerar den el 24/7. Det är nog så pålitligt som det kan bli.
https://aris.iaea.org/sites/..%5CPDF%5CAPR1400.pdf