• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • StackarsMia
    Flash Gordon skrev 2014-07-25 15:51:57 följande:
    Exempelvis påståendet att kärnkraften kan ersättas av vindkraft.

Det är inte fysiskt möjligt men framförs ändå.

Givetvis okritisk köpt av anhängare utan koll på naturvetenskap.
    Möjligt är det ju, men att det skulle kräva en vindturbin på varenda tomt är väl vad de vägrar att inse. Speciellt jobbigt blir det med den senaste kärnkraftstekniken som genererar ännu mer, med mindre skadligt avfall.

Troligen kommer de då byta fokus till solenergi och att alla borde ha solpaneler, samtidigt som man slutar äta kött och flyttar till skogen.
  • StackarsMia
    Perrlan skrev 2014-07-25 15:57:42 följande:

Det behövs en miljövänlig politik inför framtiden annars kommer vi inte klara oss kvar på jorden. punkt.

Vad menar du talar för den tesen?
  • Flash Gordon
    StackarsMia skrev 2014-07-25 16:14:04 följande:
    Möjligt är det ju, men att det skulle kräva en vindturbin på varenda tomt är väl vad de vägrar att inse. Speciellt jobbigt blir det med den senaste kärnkraftstekniken som genererar ännu mer, med mindre skadligt avfall.

Troligen kommer de då byta fokus till solenergi och att alla borde ha solpaneler, samtidigt som man slutar äta kött och flyttar till skogen.
    Nä, det handlar inte om mängden. Det handlar om att de har olika funktioner i energisystemet.

Jag förklarade det för några inlägg sedan för vår alldeles egen miljöpartist här i tråden. Du kan gå tillbaka och kolla.
  • ölburk2
    StackarsMia skrev 2014-07-25 16:14:04 följande:

Solpaneler behöver du inte ens fundera över är det som kommer att gälla i framtiden, men du kommer inte ens att se att det finns paneler monterade, dom kan lätt integreras i precis allt redan idag, men tyvärr ännu för dyrt..
    Effektiviteten/verkningsgraden, problemet med den är löst, det finns idag möjlighet att ta till vara på ca 50%, vilket gör att vi idag rent teoretiskt kan fylla vårt energibehov flera ggr om..

Nej, jag är minst av allt nån miljömupp, har t.ex inga problem med att köra en större energislukande bil, bara för att jag vill kunna åka bekvämt å kunna köra fort.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • StackarsMia
    Flash Gordon skrev 2014-07-25 19:35:55 följande:
    Nä, det handlar inte om mängden. Det handlar om att de har olika funktioner i energisystemet.

Jag förklarade det för några inlägg sedan för vår alldeles egen miljöpartist här i tråden. Du kan gå tillbaka och kolla.
    Kollade 40 inlägg bakåt och såg inget direkt relaterat. Vad exakt menar du med att mängden inte spelar någon roll? Givetvis så ger fler vindturbiner ett större antal Kilo/Terawattimar än färre. Förutsagt att det då blåser och genereras energi.
  • themia
    Flash Gordon skrev 2014-07-25 15:51:57 följande:
    Exempelvis påståendet att kärnkraften kan ersättas av vindkraft.

Det är inte fysiskt möjligt men framförs ändå.

Givetvis okritisk köpt av anhängare utan koll på naturvetenskap.
    Naturligtvis kan all kärnkraft ersättas med vindkraft.
    Det betyder inte att det är lämpligt och det är inget som MP någonsin heller påstått.
    Tvärtom har MP ända sedan starten framhållit att alla möjliga alternativ ska användas, och det alternativ som har den ojämförligt största potentialen är energieffektivisering.
    Där har man idag kommit rätt långt inom industrin, men inom bostadssektorn har vi lång väg kvar.

Men vi är på god väg. Redan idag vore det fullt möjligt att stänga två reaktorer utan att behöva ersätta med importerad olje- eller kolkraft.
    Att import ändå sker är ett elände som beror på de billiga spotpriserna.
  • Fagerlund
    themia skrev 2014-07-25 21:35:33 följande:
    Det betyder inte att det är lämpligt och det är inget som MP någonsin heller påstått.
    Tvärtom har MP ända sedan starten framhållit att alla möjliga alternativ ska användas, och det alternativ som har den ojämförligt största potentialen är energieffektivisering.
    Där har man idag kommit rätt långt inom industrin, men inom bostadssektorn har vi lång väg kvar.

Men vi är på god väg. Redan idag vore det fullt möjligt att stänga två reaktorer utan att behöva ersätta med importerad olje- eller kolkraft.

Naturligtvis kan inte all kärnkraft ersättas med vindkraft - vilket heller ingen som begriper saken påstår. Du kan ju pröva själv här:

www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Elsimulator/

Berätta gärna ur det gick!

• Flash Gordon
    StackarsMia skrev 2014-07-25 21:19:34 följande:
    Kollade 40 inlägg bakåt och såg inget direkt relaterat. Vad exakt menar du med att mängden inte spelar någon roll? Givetvis så ger fler vindturbiner ett större antal Kilo/Terawattimar än färre. Förutsagt att det då blåser och genereras energi.
    Ja, jag tänkte nog att du skulle klicka "visa endast" under min ikon så kan du hitta varför.

Vind är en intermittent energikälla - ger el ibland och ibland inte.

Kärnkraft fungerar som baskraft - dvs vi kan slå på den när vi behöver den.

Två skilda saker.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2014-07-25 21:35:33 följande:

Nä, det kan du inte.

Två reaktorer kan, och SKA, läggas ned. Så småmingom. De har en teknisk livslängd. Dessa nedlagda reaktorer bör dock ersättas med nya moderna reaktorer.

Stänger vi dem imorgon får vi räkna med ett högre elpris dock:
    http://www.expressen.se/debatt/vi-kan-stanga-tva-karnkraftsreaktorer/

"Vår bedömning är att elsystemet har goda förutsättningar att klara av ett produktionsbortfall motsvarande Oskarshamn 1 och 2 om man samtidigt kan acceptera ett något förhöjt elpris.

Ytterligare nedläggningar skulle dock driva upp priset flerfaldigt och därmed kräva en betydligt mer ambitiös omställning av elsystemet."

Däremot är det inte så som MP påstår att bara för att vi har ett elöverskott i år så kan vi automatiskt stänga av reaktorer:
    http://www.dn.se/debatt/minst-tva-karnreaktorer-kan-stangas-utan-problem/

Dels måste man titta på vilken typ av produktion som generar vad under vilka tider. Vi måste se till att vi ha baskraften (särskilt den "koldioxidfria") tillgänglig när ex vind inte levererar.

Dels måste vi första att det hjälper inte om vind vissa dagar levererar el som inte behövs och därmed är med att skapa dagens överskott.

Dels finns det en poäng i att Sverige producerar ett koldioxidsnålt överskott som kan säljas till kontinenten.

• StackarsMia
    Flash Gordon skrev 2014-07-25 23:11:01 följande:
    Ja, jag tänkte nog att du skulle klicka "visa endast" under min ikon så kan du hitta varför.

Vind är en intermittent energikälla - ger el ibland och ibland inte.

Kärnkraft fungerar som baskraft - dvs vi kan slå på den när vi behöver den.

Två skilda saker.
    Jag vet vad skillnaden är mellan de olika källorna. Frågan var väl mer varför vi inte möjligtvis skulle kunna leva på vindkraft och kanske solkraft i kombination. Egentliga problemet vi har är att laga överskottet för att använda senare.

Dessa sommardagar skulle vi kunna lagra många månaders försörjning om vi hade tillräckligt med paneler.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?