• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Flash Gordon
    StackarsMia skrev 2014-07-25 23:36:46 följande:
    Jag vet vad skillnaden är mellan de olika källorna. Frågan var väl mer varför vi inte möjligtvis skulle kunna leva på vindkraft och kanske solkraft i kombination. Egentliga problemet vi har är att laga överskottet för att använda senare.

Dessa sommardagar skulle vi kunna lagra många månaders försörjning om vi hade tillräckligt med paneler.
    Det är inte praktiskt möjligt att skapa de tekniska system (det finns många olika metoder) som skulle krävas för att lagra all energi som behövs för att Sverige skulle kunna leva på bara sol och vind. 
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-07-25 23:11:01 följande:

Ja, jag tänkte nog att du skulle klicka "visa endast" under min ikon så kan du hitta varför.

Vind är en intermittent energikälla - ger el ibland och ibland inte.

Kärnkraft fungerar som baskraft - dvs vi kan slå på den när vi behöver den.

Två skilda saker.

www.dn.se/ekonomi/elbrist-nar-reaktorer-star-stilla/

Kärnkraften är långt ifrån så pålitlig som vissa påstår.
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Gert

Tekniken är till Miljöpartiets nackdel. Den dagen som vi kan försörja hela jordens elproduktion utan kärnkraft, olja, vatten och vind, inklusive transporter, den dagen kommer MP bli det lilla promilleparti som de förtjänar.

Till exempel kan man sätta solpaneler på månens yta. Solens strålar tas upp mycket mera effektivt där, problemet är bara att tekniken inte finns till att transportera energin till jorden.

• ölburk2
    Flash Gordon skrev 2014-07-25 23:49:28 följande:
    Det är inte praktiskt möjligt att skapa de tekniska system (det finns många olika metoder) som skulle krävas för att lagra all energi som behövs för att Sverige skulle kunna leva på bara sol och vind. 
    Solenergi finns alltid lagrad, så där har vi ett tillräckligt överskott under alla förhållanden, så det problemet finns inte.
    Men antar du kanske menar direktinstrålning från Solen för ovandling till el, där har vi ännu inte nått ända fram med tekniken, men är på god väg..

Man måste komma ihåg att det även görs mycket för att vi ska klara oss gott på lägre elförbrukning.
    El för belysning kan vi lätt idag få ner på nivåer vi endast kunde drömma om för bara några år sen, LED tekniken fixar det åt oss., skitbilligt att inst åxå.., har själv just köpt in ett 40-tal 4W LED, för att använda nere i Gambia.., varje LED motsvarar en 28W glödlampa.., kostar mindre än en svensk 10:a, snyggt monterad i hölje nån 10:a mer.
    Spis kan man gå över till gas.
    Värmen å varmvattnet får solenergin stå för, via en värmepump å solfångare..
    Lägg till lite solpaneler å en batteribackup å du har el till all elektronik du vll använda 

Ja som du ser så klarar vi oss alldeles utmärkt med solenergi redan idag, undantaget större elkrävande industrier.., skulle iofs även det gå, men idag är det inte lönsamt..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-07-26 12:14:57 följande:
    www.dn.se/ekonomi/elbrist-nar-reaktorer-star-.../

Och varför stod de stilla i det aktuella fallet? Har du någon koll på det?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-07-26 12:14:57 följande:
    www.dn.se/ekonomi/elbrist-nar-reaktorer-star-stilla/

Du, det är lite Go'dag Yxskaft över det där.

Du hänvisar till en 2,5 år gamla artikel som talar om driftstopp i reaktorer från 70-80-talet när jag just förklarat att de reaktorer vi har idag snart har levt ut sin tekniska livslängd och då skall ersättas med moderna reaktorer.

Ska du dra några slutsatser om modern kärnteknologi så får du lov att tita på moderna kärnkraftsprogram också. Som Sydkoreas, exempelvis.
  • Flash Gordon
    ölburk2 skrev 2014-07-26 13:01:38 följande:
    Solenergi finns alltid lagrad, så där har vi ett tillräckligt överskott under alla förhållanden, så det problemet finns inte.
    Men antar du kanske menar direktinstrålning från Solen för ovandling till el, där har vi ännu inte nått ända fram med tekniken, men är på god väg..

Man måste komma ihåg att det även görs mycket för att vi ska klara oss gott på lägre elförbrukning.
    El för belysning kan vi lätt idag få ner på nivåer vi endast kunde drömma om för bara några år sen, LED tekniken fixar det åt oss., skitbilligt att inst åxå.., har själv just köpt in ett 40-tal 4W LED, för att använda nere i Gambia.., varje LED motsvarar en 28W glödlampa.., kostar mindre än en svensk 10:a, snyggt monterad i hölje nån 10:a mer.
    Spis kan man gå över till gas.
    Värmen å varmvattnet får solenergin stå för, via en värmepump å solfångare..
    Lägg till lite solpaneler å en batteribackup å du har el till all elektronik du vll använda 

Ja som du ser så klarar vi oss alldeles utmärkt med solenergi redan idag, undantaget större elkrävande industrier.., skulle iofs även det gå, men idag är det inte lönsamt..
    Ja, ska vi vara sådana så är varenda träd i praktiken lagrad solenergi. Det är bara att hugga ned och elda upp för att generera el och värme. Men det var förstås direkt-el från solpaneler som avsågs.

Att du klarar din sommarstuga med solpaneler och 12-volts-teknologi gör, som du själv konstaterar, inte att samhället som helhet klarar sig på sol.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-07-26 17:50:42 följande:

Du, det är lite Go'dag Yxskaft över det där.

Du hänvisar till en 2,5 år gamla artikel som talar om driftstopp i reaktorer från 70-80-talet när jag just förklarat att de reaktorer vi har idag snart har levt ut sin tekniska livslängd och då skall ersättas med moderna reaktorer.

Ska du dra några slutsatser om modern kärnteknologi så får du lov att tita på moderna kärnkraftsprogram också. Som Sydkoreas, exempelvis.

Eller Japan? Som fram till för nåt år sedan nästan alltid lyftes fram i denna debatt som ett föregångsland? Rätt få som gör det längre?

Sydkorea har ju inte direkt samma klimat som vi?

Det var bara ett av många exempel. Jag utgår från verkligheten. Inte från någon påhittad framtid när alla reaktorer är helt felfria?

Kärnkraft är knappast så perfekt och pålitlig som vissa vill påstå. Eller har du fakta att backa upp ditt påstående med?
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-07-26 13:03:34 följande:

Och varför stod de stilla i det aktuella fallet? Har du någon koll på det?

Ja. Det står om det i artikeln och finns flera andra artiklar att hitta. Och det var varken första eller sista gången som reaktorer stod stilla eller gick på halvfart precis då som Sverige som mest behövde el.
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2014-07-26 17:54:48 följande:
    Ja, ska vi vara sådana så är varenda träd i praktiken lagrad solenergi. Det är bara att hugga ned och elda upp för att generera el och värme. Men det var förstås direkt-el från solpaneler som avsågs.

Att du klarar din sommarstuga med solpaneler och 12-volts-teknologi gör, som du själv konstaterar, inte att samhället som helhet klarar sig på sol.
    All energi som används av en värmepump som tas från jord, berg eller vatten är lagrad solenergi.
    12V vet jag inte varför du nämner, det är valfritt vilken spänning som ska användas, 12, 24, 48 eller 230V (220-240V) är dom vanligste.

Med en verkningsgrad på ca 50% på solpaneler, vilket är en verklighet idag, så kommer inte det att bli några probelm med att få tillräckligt med el för att det ska räcka till hushållsel.
    Det tar kanske 10-20år till innan det blir möjligt att köpa dom i handeln till rimligt pris.
    Efter det kommer nästa generation där bl.a nanoteknik används, f.ö dom åxå verklighet redan nu, med dom är problemet med skrymmande paneler helt borta, allt kan göras elalstrande, du kommer t.o.m att kunna måla upp dina solpaneler  

Så Solen är lösningen å har alltid varit sen rätt lång tid tillbaka, vad gäller elproduktion.
    Vi har bara inte behövt lägga tid å pengar på att ta fram lösningar för att omvandla energin från Solen till el.
    Det är inte konstigare än vad som gäller för all annan företagsverksamhet, att finns inte efterfrågan eller behovet, så läggs heller inga pengar eller resurser på att ta fram en produkt.

Jag/vi använder en hel del solenergi på fastigheten i Sverige, å i Gambia kommer vi att försöka hitta bra lösningar för både vår företagsverksamhet, å till vårt privata boende, samt se vad vi kan göra för att hjälpa det gambiska folket/samhället, med att få tillgång till solenergi omvandlad till el, varmvatten å kyla., huvudsakligen inriktat på det riktigt småskaliga behovet av el å vv.., vi får se.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?