• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Flash Gordon
    themia skrev 2014-07-26 18:30:44 följande:
    Jag inser visserligen att det inte går att övertyga en kärnkraftskramare, men måste ändå påpeka att den solenergi vi får överstiger våra behov många gånger om.

Att fånga in den är ett tekniskt/logistiskt problem. Sånt går såklart att lösa om viljan finns.
    Tyvärr har vi alltför många som liksom du inte vill.
    Jag vet att du är rädd men kärnkraften är faktiskt inte så farligt som de sagt till dig. Sätt dig ned, läs en bok om saken, gå på ett studiebesök och sätt dig in i ämnet så kommer du att lära dig hur det fungerar.

Tänk på att en gång i tiden, i början av den tekniska revolutionen, trodde man det var medicinskt farligt att åka tåg. Människokroppen var inte skapt för att färdas i sådana hastigheter påstod läkarna. idag vet vi bättre.

Det handlar bara om utbildning och förståelse.

Ja, solen ger varje dag mer energi till klotet än vi förbrukar men som du säger, det är ett tekniskt och logistisk problem att lösa detta och den lösningen har förstås ett pris. Allt går att lösa. Kan man flyga till månen ... som Ines Uusmann sa.

Idag finns dock vare sig ekonomiska eller politiska förutsättningar för att betala det priset.
  • Flash Gordon
    ölburk2 skrev 2014-07-26 18:28:21 följande:
    All energi som används av en värmepump som tas från jord, berg eller vatten är lagrad solenergi.
    12V vet jag inte varför du nämner, det är valfritt vilken spänning som ska användas, 12, 24, 48 eller 230V (220-240V) är dom vanligste.

Med en verkningsgrad på ca 50% på solpaneler, vilket är en verklighet idag, så kommer inte det att bli några probelm med att få tillräckligt med el för att det ska räcka till hushållsel.
    Det tar kanske 10-20år till innan det blir möjligt att köpa dom i handeln till rimligt pris.
    Efter det kommer nästa generation där bl.a nanoteknik används, f.ö dom åxå verklighet redan nu, med dom är problemet med skrymmande paneler helt borta, allt kan göras elalstrande, du kommer t.o.m att kunna måla upp dina solpaneler  

Så Solen är lösningen å har alltid varit sen rätt lång tid tillbaka, vad gäller elproduktion.
    Vi har bara inte behövt lägga tid å pengar på att ta fram lösningar för att omvandla energin från Solen till el.
    Det är inte konstigare än vad som gäller för all annan företagsverksamhet, att finns inte efterfrågan eller behovet, så läggs heller inga pengar eller resurser på att ta fram en produkt.

Jag/vi använder en hel del solenergi på fastigheten i Sverige, å i Gambia kommer vi att försöka hitta bra lösningar för både vår företagsverksamhet, å till vårt privata boende, samt se vad vi kan göra för att hjälpa det gambiska folket/samhället, med att få tillgång till solenergi omvandlad till el, varmvatten å kyla., huvudsakligen inriktat på det riktigt småskaliga behovet av el å vv.., vi får se.
    Solen är fortfarande en intermittent källa. Du måste lösa problemet med lagring.

Annars blir det kallt och mörkt, i dubbel bemärkelse, i Kiruna om vintern.
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2014-07-26 21:52:57 följande:
    Jag vet att du är rädd men kärnkraften är faktiskt inte så farligt som de sagt till dig. Sätt dig ned, läs en bok om saken, gå på ett studiebesök och sätt dig in i ämnet så kommer du att lära dig hur det fungerar.

Tänk på att en gång i tiden, i början av den tekniska revolutionen, trodde man det var medicinskt farligt att åka tåg. Människokroppen var inte skapt för att färdas i sådana hastigheter påstod läkarna. idag vet vi bättre.

Ja, solen ger varje dag mer energi till klotet än vi förbrukar men som du säger, det är ett tekniskt och logistisk problem att lösa detta och den lösningen har förstås ett pris. Allt går att lösa. Kan man flyga till månen ... som Ines Uusmann sa.

Idag finns dock vare sig ekonomiska eller politiska förutsättningar för att betala det priset.
    Som småskalig elförbrukare finns alla förutsättningar att bli kvitt elberoendet från stamnätet.
    Problemet är förstås, att när tillräckligt många inser det, så måste skatteförlusterna täckas med avgifter eller ökade skatter på annat.., svårt att sia om vad.
    Men gissningsvis så är det den billiga importen av produkter för produktion av egen el, värme/vv, som får betala för de minskade intäkterna..
    Alltså precis vad som hände när E85 började bli populärt, då dödade Alliansen effektivt den användningen, genom att göra E85 för dyrt att importera..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • themia

Nej kärnkraftverk är inte farliga så länge de fungerar som tänkt, och så länge det inte händer naturkatastrofer, terroristattacker, krig, mänskliga misstag mm. 
    Det senare har vi tyvärr sett en hel del fatala exempel på. 
    Glöm inte att Sverige inte är en isolerad ö i världen.

Kärnkraften skapar stora miljöproblem (ja, jag vet att ny teknik är under utveckling - du behöver inte tjata om det) och avfallet är ännu ett olöst problem.

Men det viktigaste är att kärnkrafttekniken är super hightech som kräver enorma investeringar och minutiöst underhåll samtidigt som den är fullkomligt onödig när det finns enkel teknik som klarar energibehovet för världen folk.

Men, som jag skrivit många gånger utan att du lyckats se det, så är jag ingen rabiat kärnkraftsmotståndare. Jag inser att kärnkraften behövs så länge alternativen inte räcker till.
    Det stora problemet som jag ser det är ointresset från många länders ledningar att verkligen satsa på dessa alternativ.
    Hightech är coolt ...
  • Philipsson

Jo, så där gick snacket redan före Chernobyl...

Självklart kommer det alltid att inträffa olyckor. Problemet med kärnkraften är att konsekvenserna blir ohyggliga.
  • ölburk2
    themia skrev 2014-07-27 11:37:31 följande:
    Nej kärnkraftverk är inte farliga så länge de fungerar som tänkt, och så länge det inte händer naturkatastrofer, terroristattacker, krig, mänskliga misstag mm. 

Kärnkraften skapar stora miljöproblem (ja, jag vet att ny teknik är under utveckling - du behöver inte tjata om det) och avfallet är ännu ett olöst problem.

Men det viktigaste är att kärnkrafttekniken är super hightech som kräver enorma investeringar och minutiöst underhåll samtidigt som den är fullkomligt onödig när det finns enkel teknik som klarar energibehovet för världen folk.

Men, som jag skrivit många gånger utan att du lyckats se det, så är jag ingen rabiat kärnkraftsmotståndare. Jag inser att kärnkraften behövs så länge alternativen inte räcker till.
    Det stora problemet som jag ser det är ointresset från många länders ledningar att verkligen satsa på dessa alternativ.
    Hightech är coolt ...
    Money talks.., så enkelt är det.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • themia
    ölburk2 skrev 2014-07-27 12:17:12 följande:
    Money talks.., så enkelt är det.
    Tyvärr har du rätt i det
  • Fagerlund
    Philipsson skrev 2014-07-27 12:02:35 följande:
    Jo, så där gick snacket redan före Chernobyl...

Självklart kommer det alltid att inträffa olyckor. Problemet med kärnkraften är att konsekvenserna blir ohyggliga.
    Sanningen är att konsekvenserna av kärnkraften är lindriga.
  • Fagerlund
    themia skrev 2014-07-27 11:37:31 följande:

Hightech är coolt ...
    Varför tror du att avfallet är ett olöst problem?
Svar på tråden Varför hatar folk MP?