Varför hatar folk MP?
För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?
För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?
Jag har inga exakta fakta kring driftstopp i japanska kärnkraftverk men jag misstänker att om man tittar på deras modernare reaktorer (från 2005/2006) så ser driften bra ut. Du verkar veta någoting annat?
Vad Sydkoreas klimat har med saken att göra vet jag inte men idag är de världens kanske ledande kärnkraftsnation och de exporterar reaktorer över hela världen, till alla sorts klimat. Om det nu har någon betydelse?!
Du kanske inte inser att du är Go'dag Yxskaft eftersom du försöker bevisa hur opålitlig kärnkraften är idag genom att peka på 40-år gamla reaktorer i ett land där man dessutom inte tillåtits förbättra dem pga politiken. Detta när det finns moderna, nya reaktorer att jämföra med. Nya, moderna som dessa gamla svenska reaktorer ska bytas utemot.
Det är ungefär som om jag skulle bedöma vindkraften idag efter vad gamla holländska väderkvarnar presterar.
Jag kan inte alla reaktormodeller men den koreanska APR1400 (den de primärt exporterar) har en "plant availability" på över 90%. Dvs på ett år stoppar den ca 30 dagar för översyn, bränslebyte osv och resten av året producerar den el 24/7. Det är nog så pålitligt som det kan bli.
aris.iaea.org/sites/..%5CPDF%5CAPR1400.pdf
Citera tack, det enda jag såg var "Ringhals 1 har en ventil som inte håller tätt när man kör på full effekt, så därför har vi gått ner i effekt"
Återigen, varför står våra kkv still ibland tror du?
Kärnkraften är dessutom en mycket dyr energikälla, eftersom verken är ineffektiva relativt de investeringar som görs, i konstruktion/underhåll.
Men snälla nån, har du ens läst artikeln du citerar?
"Förutom de stillastående kärnkraftverken har kallt väder bidragit till att Sverige fått elbrist."
Kallt väder har bidragit till elbrist. Eller har du läst in något annat i den meningen?
Läs artikeln igen.
"Olkiluoto kärnkraftverk (finska: Olkiluodon ydinvoimalaitos) är ett av Finlands två kärnkraftverk och ligger på halvön Olkiluoto i Euraåminne kommun i landskapet Satakunda i Finland. Olkiluoto har två reaktorer och en till är under uppbyggnad. Reaktorerna drivs av Industrins Kraft Abp (TVO) (finskspråkiga parallellnamnet: Teollisuuden Voima Oyj) och har sedan 1990 haft en väldigt hög tillgänglighet, samtliga år mellan 93 och 97%"
www.analys.se/lankar/Fakta/fakta35.pdf