• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Flash Gordon

Inte ens dagens SCB orkar putta MP högre än 4,5%.

Då vet man att de har riktigt lågt stöd.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-12-01 09:46:48 följande:

Inte ens dagens SCB orkar putta MP högre än 4,5%.

Då vet man att de har riktigt lågt stöd.

Jämfört med KD som i samma undersökning har parkerat sig på 3,1% eller Liberalerna som rasar till 5% så tycker jag inte att 4,5 % är en dålig siffra för MP (om man tar hänsyn till all negativ publicitet som har drabbat MP i år).

Det mest anmärkningsvärda med undersökningen måste vara oppositionen tappar i opinionen mot regeringen. Normalt sett så brukar oppositionen vara som starkast i mitten av en mandatperiod och Alliansens tapp kan därför inte annat än betraktas som ett fiasko för dem.  

Jag noterar att de flyktingvänliga partierna går bättre i opinionen än de partier som är mer restriktiva till invandring  och att de flyktingvänliga partierna (V, C och MP) tillsamman är större än det invandringskritiska SD.  

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-12-01 14:09:06 följande:
    Jämfört med KD som i samma undersökning har parkerat sig på 3,1% eller Liberalerna som rasar till 5% så tycker jag inte att 4,5 % är en dålig siffra för MP (om man tar hänsyn till all negativ publicitet som har drabbat MP i år).
    MP har i år granskats på ett normalt sätt i medierna, bl.a. i samband med Kaplanaffären. Det är inget som man kan beskriva som något som "drabbat" MP. Deras egna dumheter med att envisas med att sätta in personer som rör sig i islamistkretsar på ledande positioner i partiet är ingen annans fel.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-12-01 17:40:58 följande:
    MP har i år granskats på ett normalt sätt i medierna, bl.a. i samband med Kaplanaffären. Det är inget som man kan beskriva som något som "drabbat" MP. Deras egna dumheter med att envisas med att sätta in personer som rör sig i islamistkretsar på ledande positioner i partiet är ingen annans fel.

Det finns partier i riksdagen  vars företrädare inte har granskats lika hårt som MP företrädare.  Jag tänker exempelvis på moderaten Abdirizak Waberi som satt i Riksdagen för moderaterna under perioden 2010-2014. Abdirizak är av många beskylld för att vara islamist och vägrar exempelvis att ta kvinnor i hand eller på  Kent Ekeroth  som vid flera tillfällen medverkat i Vladimir Putins propagandakanal Russia Today (RT) utan att han eller SD har drabbats av ett mediadrev pga. detta.

Men oavsett detta så tycker jag inte att MPs siffror är speciellt dåliga sett till den negativa publicitet kring MP som vi har sett tidigare i år (KD har ju t.ex. procentuellt tappat nästan lika många väljare som MP och detta helt utan mediadrev).

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-12-02 08:23:50 följande:

Det finns partier i riksdagen  vars företrädare inte har granskats lika hårt som MP företrädare.  Jag tänker exempelvis på moderaten Abdirizak Waberi som satt i Riksdagen för moderaterna under perioden 2010-2014. Abdirizak är av många beskylld för att vara islamist och vägrar exempelvis att ta kvinnor i hand eller på  Kent Ekeroth  som vid flera tillfällen medverkat i Vladimir Putins propagandakanal Russia Today (RT) utan att han eller SD har drabbats av ett mediadrev pga. detta.

Men oavsett detta så tycker jag inte att MPs siffror är speciellt dåliga sett till den negativa publicitet kring MP som vi har sett tidigare i år (KD har ju t.ex. procentuellt tappat nästan lika många väljare som MP och detta helt utan mediadrev).

Du måste ha sovit bort den mandatperioden som moderatislamisten satt i riksdagen. Det debatterades högljutt om denne Waberi. Läser man bara debiL vänsterns sagotidningar missar man kanske sådant.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Linnea1994

Nu är det ju så att alla partier som sitter I regeringen får utstå denna granskning extra mycket.
    Under alliansen tid var det ju tex en minister som fick avgår för att hon missat att betala tv-licensen och en annan för att hon inte hade betalt skatt för barnvakten...

MP:s snedtramp är ju ocianer värre! Sedan sager väl det mesta om hur partiet fungerar nu när en stor grupp vägrar att gå på patiets gruppmöten...
  • FDFMGA

Nuförtiden så lyser inläggen från förmågorna i skrikhögern där de med den bokstavstroendes fanatism förklarar att media särbehandlar MP såtillvida att allt negativt mörkas.

Men det är bara att backa ett år i tiden för att den sortens inlägg ska bli lika vanliga som sandkorn på en strand.

Just synen på medias publicitet kring MP är ett obetalbart exempel för den som är road av skrikhögerns intellektuella brister.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuv
    Man skulle nog till och med kunna sträcka sig så långt som att säg att de (MP:s siffror) är förvånansvärt bra med tanke på att de svikit alla sina väljare. Både kärnväljare och popröstare.
  • FDFMGA
    nattuv skrev 2016-12-02 21:18:53 följande:
    Man skulle nog till och med kunna sträcka sig så långt som att säg att de (MP:s siffror) är förvånansvärt bra med tanke på att de svikit alla sina väljare. Både kärnväljare och popröstare.
    Problemet med ett resonemang som ditt är att du utgår från ditt eget perspektiv på MP och tillämpar det på MP:s väljare och för MP:s del så är det dessa som är viktigast.

Du kan jämföra med när media förr trodde att SD skulle tappa stöd när ledningen visade vad man verkligen står för, rasism, fylleri med mera hade ingen negativ effekt, snarare tvärtom - SD:s anhängare ansåg förmodligen att beteendet var korrekt för en sann patriot.

Såväl SD som MP har i handling visat att det finns en skillnad mellan partiprogram och politisk handling - men det är alltså långt från säkert att väljarna uppfattar den skillnaden på samma sätt som du eller jag gör.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-10-07 08:15:37 följande:
    Expressen skriver en politisk nekrolog över Fritjof och (delvis) MP:
    www.expressen.se/nyheter/pojken-som-tappade-g.../

Av den en gång självsäkre och klämkäcke lill-Fritte återstår idag bara en grå skugga som hasar omkring och önskar att hen fick vara aktivist igen.
    Flashs inlägg här ovan är ett utmärkt exempel på trådens tema.

Gustav Fridolin är inte ens värd tillräckligt med respekt för att få behålla sitt eget namn utan kallas Fritjof och lill-Fritte.

Dessutom vet Flash vad Fridolin gör och Fridolin har av Flash reducerats till "återstår bara en grå skugga som hasar omkring och önskar att hen fick vara aktivist igen".

Fenomenet att man tror sig vara telepat är för övrigt mycket frekvent hos såväl SD-aktivister som skrikhöger, alternativt att man saknar förmåga att skilja mellan den egna upplevelsen och andras.

Vidare använder Flash hen på ett inkorrekt sätt. Rätt pronomen om Fridolin är förstås han, men tar man ifrån en person hans namn ligger det nära tillhands att fortsätta med könet.

För min egen del anser jag att MP gjort några politiska kompromisser som är oförsvarliga men samtidigt är jag glad att MP avlägsnat sig från den naivitet och okunnighet som kännetecknade partiet för ett tiotal år sedan.

Hm, det räcker med att jag tänker på Eva Goes för att jag nästan ska skämmas å MP:s vägnar.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?