Varför hatar folk MP?
För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?
För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?
Inte ens dagens SCB orkar putta MP högre än 4,5%.
Då vet man att de har riktigt lågt stöd.
Inte ens dagens SCB orkar putta MP högre än 4,5%.
Då vet man att de har riktigt lågt stöd.
Jämfört med KD som i samma undersökning har parkerat sig på 3,1% eller Liberalerna som rasar till 5% så tycker jag inte att 4,5 % är en dålig siffra för MP (om man tar hänsyn till all negativ publicitet som har drabbat MP i år).
Det mest anmärkningsvärda med undersökningen måste vara oppositionen tappar i opinionen mot regeringen. Normalt sett så brukar oppositionen vara som starkast i mitten av en mandatperiod och Alliansens tapp kan därför inte annat än betraktas som ett fiasko för dem.
Jag noterar att de flyktingvänliga partierna går bättre i opinionen än de partier som är mer restriktiva till invandring och att de flyktingvänliga partierna (V, C och MP) tillsamman är större än det invandringskritiska SD.
Det finns partier i riksdagen vars företrädare inte har granskats lika hårt som MP företrädare. Jag tänker exempelvis på moderaten Abdirizak Waberi som satt i Riksdagen för moderaterna under perioden 2010-2014. Abdirizak är av många beskylld för att vara islamist och vägrar exempelvis att ta kvinnor i hand eller på Kent Ekeroth som vid flera tillfällen medverkat i Vladimir Putins propagandakanal Russia Today (RT) utan att han eller SD har drabbats av ett mediadrev pga. detta.
Men oavsett detta så tycker jag inte att MPs siffror är speciellt dåliga sett till den negativa publicitet kring MP som vi har sett tidigare i år (KD har ju t.ex. procentuellt tappat nästan lika många väljare som MP och detta helt utan mediadrev).
Det finns partier i riksdagen vars företrädare inte har granskats lika hårt som MP företrädare. Jag tänker exempelvis på moderaten Abdirizak Waberi som satt i Riksdagen för moderaterna under perioden 2010-2014. Abdirizak är av många beskylld för att vara islamist och vägrar exempelvis att ta kvinnor i hand eller på Kent Ekeroth som vid flera tillfällen medverkat i Vladimir Putins propagandakanal Russia Today (RT) utan att han eller SD har drabbats av ett mediadrev pga. detta.
Men oavsett detta så tycker jag inte att MPs siffror är speciellt dåliga sett till den negativa publicitet kring MP som vi har sett tidigare i år (KD har ju t.ex. procentuellt tappat nästan lika många väljare som MP och detta helt utan mediadrev).