Varför hatar folk MP?
För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?
För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?
www.dn.se/nyheter/sverige/pumplagen-sallan-orsak-till-mackdod/
"När pumplagen klubbades igenom 2006 varnade bensinbranschen för att det skulle leda till hundratals mackars död, framför allt små pumpar i glesbygden. Och visst har många tankställen lagts ned, ungefär 600 eller 15 procent av landets mackar har försvunnit de senaste fyra åren.
Men enligt uppföljningen ligger pumplagen bara i enstaka fall bakom mackdöden. I stället är det en allmän strukturrationalisering inom branschen som lett till nedläggningsvågen. En liknande utveckling sker i andra länder som inte har någon pumplag."
Etanol i sig är väl bra, men orealistiskt och tillverka sådana mängder som krävs.
Och det ledde till man skövlade regnskog i Sydamerika, så Nordamerika kunde få etanol.
Men inte det jag pratar om, utan att man ersätter inga fossilbränslen.
Tycker faktiskt kärnkraft är det enda riktiga alternativet idag, tragiskt men alternativen är så sämre så inte mycket och fundera på.
Bensinpriser i Norden just nu (omvandlat till SEK):
Finland: 16:05
Norge: 17:77
Danmark: 17:83
I Sverige får vi höra att vårt bensinpris på 16:01 är högst i världen och att allt är sossarnas, miljöpartiets och invandrarnas fel?
Bensinpriser i Norden just nu (omvandlat till SEK):
Finland: 16:05
Norge: 17:77
Danmark: 17:83
I Sverige får vi höra att vårt bensinpris på 16:01 är högst i världen och att allt är sossarnas, miljöpartiets och invandrarnas fel?
Jag har inget emot att bensinpriset är högt, men dagens situation misstänker jag har mest att göra med att kronan gått ner. Därför blir de andra ländernas priser höga. Annars brukar det vara billigare i åtminstone DK.
Tänk om folk kunde förstå att det inte går att elda fossila bränslen i den takt som vi gör det i. Kan för mitt liv inte begripa att Sverige lagt ner fungerande utsläppsfri energiproduktion som kunde exporterats till grannländer. Föroreningarna har inga gränser. Sedan kan jag ju förstå att det blir svårare att få råd med en bil med mindre utsläpp när man måste lägga mer och mer pengar på bränsle till den befintliga.
(Vi köpte en Nissan Leaf nyligen),
I den civiliserade delen av världen är det inte många som har högre bensinpris. De som har högre pris ligger ändå i ungefär samma nivå som vi.
För 20 år sedan sade man att oljan skulle vara slut om 30 år.
Det verkar som de hade fel. Synd, eftersom det kunnat rädda oss.
Precis som jag skrev.
Tror du miljön tar mindre skada om priset är högt?