• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2018-05-27 20:51:09 följande:
    Det gör inte jag - upplever att alla partier tar klimat- och miljöhot på allvar.

Jag skulle gärna rösta på ett parti som gjorde det. Jag lyssnade på ett längre allmänpolitiskt tal av Ulf Kristersson för en tid sen, han nämnde inte ens miljön. Visst, jag förstår att det är lättare att hantera hot som är relativt lätthanterliga och överskådliga, som gängkriminalitet - men man måste kunna hålla några politiska bollar i luften samtidigt, i synnerhet om koldioxidhalten där ha nått nivåer som kan innebära att vi redan lyckats förstöra förutsättningarna för kommande generationer att få leva på en uthärdlig planet.

Jag skulle tveklöst rösta på MP om det inte vore så att jag anser att de är för flummigt teknikfientliga.
    Jag läser om vad partierna har för åsikter och förslag istället. 

Jo jag skulle också vilja ha ett svenskt parti som tog miljöhoten på seriöst allvar istääet för att avfärda den effektivaste utsläppsfria energiproduktionen på ett närmast religiöst sätt. Solenergi är ett seriöst alternativ där jag lever, men knappast i Sverige. Snabbtåg för hundratals miljarder när det inte ens går att få fungerande lokaltåg. Nä, de är inte seriösa. 
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-05-28 11:14:22 följande:
    Jag läser om vad partierna har för åsikter och förslag istället. 

Jo jag skulle också vilja ha ett svenskt parti som tog miljöhoten på seriöst allvar istääet för att avfärda den effektivaste utsläppsfria energiproduktionen på ett närmast religiöst sätt. Solenergi är ett seriöst alternativ där jag lever, men knappast i Sverige. Snabbtåg för hundratals miljarder när det inte ens går att få fungerande lokaltåg. Nä, de är inte seriösa. 
    Det ena uteskuter inte nödvändigtvis det andra - det borde vara möjligt att bygga ut för höghastighetståg samtidigt som man underhåller det befintliga järnvägsnätet.

ja, jag tror kärnkraften är en symbol för storskalig teknik som på något sätt anses vara oförenlig med småskalig energieffektivisering och elproduktion - men tar man klimathotet på allvar och gör en rimlig konsekvensanalys så kan man inte med bibehållen trovärdighet vara kärnkraftsmotsåndare så länge vi använder fossil energi.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2018-05-28 23:11:56 följande:
    Det ena uteskuter inte nödvändigtvis det andra - det borde vara möjligt att bygga ut för höghastighetståg samtidigt som man underhåller det befintliga järnvägsnätet.

ja, jag tror kärnkraften är en symbol för storskalig teknik som på något sätt anses vara oförenlig med småskalig energieffektivisering och elproduktion - men tar man klimathotet på allvar och gör en rimlig konsekvensanalys så kan man inte med bibehållen trovärdighet vara kärnkraftsmotsåndare så länge vi använder fossil energi.
    Jag hade en länk till en DN artikel som beskrev dessa tåg som en gökunge som trängr undan andra mer angelägna järnvägsinvesteringar, men nu var den artilen låst...
    En så enkel sak (på pappret i alla fall) som att bygga en höghastighetsbana mellan Tel Aviv och Jerusalem har visat sig vara svårare än man trodde. Minst två år försenat och nästan tre gånger så dyrt som planerat (7 miljarder NIS mot 2.8 budgeterat), då är det ändå knappt 60 km järnväg det handlar om. Vågar inte tänka på kostnaden för alla mil mellan Stockholm/Göteborg/Malmö.

Lite anekdoter bara:
    Här är det förresten lagkrav på solfångare för varmvatten (undantag för typ K-märkta byggnader) och vissa dagar har solenergi nått upp till 13% av elproduktionen i landet. Vi har solpaneler på vårt hus som i princip täcker vårt egna behov och även så vi kan sälja av en del under dagtid. Laddar vår Nissan Leaf med egen el.
    Kärnkraft är väl kanske inte så jättebra idé här, där det är väldigt tättbefolkat där kylvatten finns tillgängligt, annat är det ju "hemma" i Sverige.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • nattuw
    Abegayle70 skrev 2018-05-29 16:37:59 följande:
    En så enkel sak (på pappret i alla fall) som att bygga en höghastighetsbana mellan Tel Aviv och Jerusalem har visat sig vara svårare än man trodde. Minst två år försenat och nästan tre gånger så dyrt som planerat (7 miljarder NIS mot 2.8 budgeterat), då är det ändå knappt 60 km järnväg det handlar om.
    Rätt mycket OT:
    Jag läste för några år sedan en artikel där det påstods att alla beräkningar för infrastruktur var felaktiga eftersom om de skulle räknat rätt skulle ingenting bli gjort.

En solskenskalkyl gjorde att det såg bra ut på papperet vilket gjorde att politikerna vågade ge klartecken. När sedan bygget var igång spelade det ingen roll att kostnaderna skenade iväg och tidsmålet for all världens väg eftersom det då ändå var för sent att ändra sig.
  • Tom Araya
    Här ställs Isabella Lövin till svars ? frågas ut om familjens bil

En 13 år gammal bil med dieselmotor ägs av Isabella Lövins (MP) familj.

I SVT-programmet Opinion live ställs språkröret till svars för bilvalet.
    ...

www.aftonbladet.se/a/m64lmE
  • Rataxes
    Tom Araya skrev 2018-07-08 21:57:10 följande:
    Här ställs Isabella Lövin till svars ? frågas ut om familjens bil

...

Jag har inga synpunkter på människors bilval, däremot är hyckleriet och bortförklaringarna från helröret något i hästväg. Som om paret Lövin med sina inkomster i toppklass inte skulle ha ekonomisk möjlighet att göra ett mer politiskt korrekt bilval?  
    Är det verkligen någon som fortfarande undrar varför Lövin och Frigolitpojken ligger i absoluta förtroendebotten?

MP, sist ut i Almedalen 2018, Först ut ur riksdagen 2018
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • The Maniac

MP-talet i Almedalen började ganska dåligt. Men ju längre det gick, desto mer pajkastning mot andra partier. Detta är riktigt dåligt. När man får en timme oemotsagd så bör man nyttja denna till att bevisa sin egen förträfflighet. Om man kan.

• K Markatta
    Tom Araya skrev 2018-07-08 21:57:10 följande:
    Här ställs Isabella Lövin till svars  frågas ut om familjens bil

...

Ja, det är något med MP och att inte leva som man lär. Noterar också att kvinnliga miljöpartister alltid hittar någon man att lägga skulden på när de blir påkomna. Isabella Lövin pekade genast ut sin man som ansvarig för familjens miljöbov till bil. Även Lövins föregångare Åsa Romson var snabb med att skylla på sin man efter att det uppdagats att hon målat sin båt med förbjuden och miljöskadlig giftfärg.

Grön ungdoms språkrör Hanna Lidström nöjde sig inte med att peka ut en enskild man när media uppmärksammade att hon flygpendlar till London samt åker på nöjesflygningar till Kap Verde. Nej, då var det hela det otäcka patriarkatets fel att hon flög som hon gjorde:

kit.se/2018/01/19/100656/skams-du-for-att-du-flyger-nu-igen/

Hedersomnämnanden i kategorin miljöpartister som inte cyklar till jobbet:

Peter Erikssons bil - en riktig utsläppsbov.

www.expressen.se/nyheter/peter-erikssons-bil--en-riktig-utslappsbov/

Fast Eriksson BEHÖVDE ju minsann den här bilen. Då är det ju skillnad. Och Kreti och Pleti har förstås aldrig liknande behov.

Även i Norge behöver MP-ledaren köra SUV:

www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zn5BO/miljoe-rasmus-mente-det-hadde-vaert-flaut-aa-kjoere-suv-saa-kjoepte-han-en

Och Birger Schlaug behövde på sin tid köra runt i en gammal oförsäkrad och oskattad bil med V8-motor utan katalysator.
  • nattuw

Miljöpartiet vill verka för mer inhemsk matproduktion: www.mp.se/just-nu/forslag-matsakerhet-i-ett-forandrat-klimat

Frågan är bara hur trovärdiga de är. Hittills har MP bara varit ett parti för innerstadsbor och inte direkt sprungit benen av sig för att skapa bättre villkor för lantbruket eller glesbygden. Till och med deras nya förslag känns som det är mer riktat mot hipsters än mot lantbrukare.

• Tom Araya
    MP-topparna som väljer de miljöfarliga bilarna
    Publicerad 12 jul 2018 kl 17.24

38 procent av Miljöpartiets ministrar och riksdagsledamöter har bilar som bara går på diesel eller bensin.

Bara två av de 29 partitopparna kör elbil.

? Jag skulle kunna ha 100 bilar, det har ingenting med miljöpåverkan att göra, säger Jonas Eriksson, MP:s gruppledare i riksdagen, som själv äger en dieseldriven husbil och två personbilar.
    ...

www.expressen.se/nyheter/mp-topparna-som-valjer-de-miljofarliga-bilarna/&utm_campaign=social_sharing&utm_source=facebook&social=fb

Svar på tråden Varför hatar folk MP?