• Fläderpärlan

Ivf mars 2014

Hej! Vi har äntligen fått påbörjat vårt efterlängtade ivf. Vi var på vårt första besök i Falun den 18/2 och fick börja spraya synarela redan samma kväll. Vi kör alltså det långa protokollet! Det känns så himla overkligt, nu är det liksom vår tur?! Vi har beräknat ÄP i slutet av mars i alla fall och nu vore jag jättetacksam och glad om Ferdinand fler ivf:are där ute som vill hänga med på tråden och som är ungefär där vi är i vår ivf-process :) Kan tillägga att det här är vårt förta försök och vi försöker vara positiva och hoppas som bara den, nu fan ska det här gå!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-20 13:07
    * det finns ska det givetvis stå, inte Ferdinand

• Svar på tråden Ivf mars 2014
  • beli

Hej! Hittade precis den här tråden. Efter fertilitetsutredning under hösten och vintern är vi nu mitt i ivf-svängen. Jag började ta sprutor för två veckor sen, efter att ha väntat på mensen i nästan tre veckor! Och när den väl kom var den sig inte lik för fem öre - ingen mensvärk, sparsam blödning... Som om kroppen kände på sig att det var nåt speciellt med just den här mensen!

Det gick bra med sprutorna och jag kände inga biverkningar, skönt. Min man var med mig varje gång och skötte det tekniska ;D skruvade på nålarna och såg till att allt funkade.

Igår var det dags för äggplock. Jag var lite nervös när vi kom in i rummet, men det hade jag egentligen ingen orsak att vara. Jag fick en nål i armen med lugnande och bedövande, och snart kändes det som om jag tagit några glas vin, d.v.s. lite berusad och trött... Själva äggplocket gick bra, det var nåt ställe som det stack till på, men inget farligt. Sen körde de mig i rullstol till en säng, där jag fick vila medan min man satt på en stol bredvid. Jättetrött var jag. Efter nån timme fick vi världens godaste frukostmackor och kamomillte, ljuvligt!

Efter nån timmes ytterligare vila gick vi därifrån, och åt lunch på stan. Jag åkte hem - och sov i tre timmar till! Sen dess har jag liksom haft lite magknip och så, och kissandet har gått något trögare än normalt, men antar att det är i sin ordning. Imorgon eftermiddag är det dags för embryoinsättning.

Vi har redan betalat för tre behandlingar, så vi är inställda på att det kanske inte funkar den här gången. Men lite spännande är det allt ändå, särskilt den här första gången :)

• hemljuvahem

Hejsan, hoppar med här om jag får? Är även med i en samlingstråd för 2014 men nu har vi fått klartecken på att starta i Mars här så denna tråd är ju passande :)

Får mens om en vecka (förhoppningsvis) och då kör vi igång det korta protokollet.
    Vi har betalat själva på Nordic IVF i GBG eftersom vi redan har ett gemensamt barn; Dock blev sambon steril efter en tuff cellgiftsbehandling -12

Nu är det mycket känslor i omlopp. Mest rädsla för att göra fel med sprutor alt. bli överstimulerad men också för känslomässiga reaktioner. Är rökare så måste lägga av omedelbums med det också såklart vilket kan medföra div. reaktioner på humörsbiten

• Anneliiee
    liamae skrev 2014-03-03 21:37:48 följande:

Jag har inte börjat med sprutorna än, är på spraydag 9 idag. Men förra gången, alltså i december, så gick sprutorna bra sen, ja. :) Jag blev tyvärr överstimulerad då så efter alltihop, några dagar efter ET, så fick jag börja ta andra sprutor med blodförtunnande eftersom det var risk för blodpropp annars. Den sprutan var så mycket värsta än gonal-f, tjockare, längre, sved mer, var svårare att trycka igenom och dessutom krävde den tvåhandsgrepp så då blev jag ganska luttrad. Tog dem i ca en månad. Så nu är jag alltså inte särskilt spruträdd längre, verkligen inte för gonalen iaf. Skönt att den här plågan fört nåt gott med sig iaf. :)

Jag tycker som du, det märks att det är vanliga vården på rmc. Verkligen inget utöver det absolut nödvändiga. Jag tycker de ofta känna stressade, man hinner inte få så mycket svar o jag känner mig ibland lite "runtskuffad". Tråkigt. Men de är ju snälla och känns duktiga iaf o det är ju trots allt viktigast. Men lite mer tid, omtänksamhet och "mysfaktor" hade jag gärna önskat faktiskt. Gillar verkligen inte sjukhusmiljön i korridoren o väntrummen, tänk vad mycket det hade gjort med lite färg/konst/växter/vågskvalp/kaffemaskin/mysbelysni ng på det där stället! Jag blev faktiskt förvånad första gången jag var där. Trodde att det åtminstone skulle vara lite mer "trevligt" med tanke på att det är en kvinnoklinik (har varit på några andra ställen innan som varit mer så). Men, men, skattepengar...
    Ok. Hur mycket sänkte dom din dos då? Börjar bli lite nojig att jag ska bli överstimulerad då jag nu redan hade så många blåsor.
    Var det waran du fick ta då kanske.? Jo den sprutan är inte att leka med, har inte tagit den själv men har jobbat inom vården. Så som sagt hoppas jag slipper överstimuleringen.

Ja tack du beskrev det så som jag känner men jag kunde inte uttrycka i ord.:) Jo dom är säker kunniga och duktiga, men det där lilla extra skulle man behöva när man går igenom denna process, att dom kunde ta sig lite tid och lyssna på än.

Ja de krävs inte mycket för att ändra miljön egentligen, men som sagt det finns för lite pengar säkert eller så är det ingen som kan engagera sig.

När du gjorde ÄP senast fick du lugnande och morfin då? Jag börjar bli grymt nervös för detta känner jag nu och tankarna snurrar omkring hur det går till och vad som händer osv.
  • stina8001

Hejsan, Jag hoppar också in här. Vi är också i början av vårt sprayandet, rättare sagt så inledde jag med suprecur sprayen i söndags, så detta är 3:e dagen.
    Vi gjorde en utredning i höstas, men de hittade inget vidare fel på varkendera av oss, men rekommenderade ICSI ifall vi vill att vi ska lyckas snabbare.
    Har preliminärt bokat in ÄP till v.14 ifall allt går som planerat.
    Har inte fått några biverkningra av sprayen, och tycker att jag mår prima.

• liamae
    Anneliiee skrev 2014-03-04 16:17:29 följande:
    Ok. Hur mycket sänkte dom din dos då? Börjar bli lite nojig att jag ska bli överstimulerad då jag nu redan hade så många blåsor.

Var det waran du fick ta då kanske.? Jo den sprutan är inte att leka med, har inte tagit den själv men har jobbat inom vården. Så som sagt hoppas jag slipper överstimuleringen.

Ja tack du beskrev det så som jag känner men jag kunde inte uttrycka i ord.:) Jo dom är säker kunniga och duktiga, men det där lilla extra skulle man behöva när man går igenom denna process, att dom kunde ta sig lite tid och lyssna på än.

Ja de krävs inte mycket för att ändra miljön egentligen, men som sagt det finns för lite pengar säkert eller så är det ingen som kan engagera sig.

När du gjorde ÄP senast fick du lugnande och morfin då? Jag börjar bli grymt nervös för detta känner jag nu och tankarna snurrar omkring hur det går till och vad som händer osv.

Det var ungefär samma dos som du. Först en sänkning och sen en till och sen en till sista dagen. Tror min sista var på 37,5 o så fick jag "surfa" en dag (dvs gå utan någon dos alls) en dag innan ovitrellesprutan. Jag vill inte skrämma dig eller så, alla är ju olika o reagerar ju olika på samma dos. Min överstimulering var på nivån lätt, så det var mest att jag kände mig sjuk, trött o illamående, ingen sjukhusvård behövdes eller så. Jag blev sjukskriven en vecka o fick vila hemma. Det var Innohepsprutor jag fick då, inte waran.

Vid ÄP tog jag ju först Panodil kvällen innan, sen mer Panodil och Voltaren på sjukhuset på morgonen. Vi kom in vid 7:30 o det var inte min tur förrän ca 9:45 och det var nog det värsta. Väntan och oron innan när man ligger o väntar (o har annat folk runtomkring, bara avskilt med draperier). Själva ingreppet tog ca 10 min (för 30 blåsor så de jobbar snabbt). Jag fick en lugnande tablett (Stesolid) ca 30 min innan o den var himmelsk! Jag blev behagligt slö o zombieaktig men var ändå nervös (mina ben skakade under hela plocket men det var okej sa de, antar att jag spände mig). I operationsrummet fick jag först lokalbedövning (kändes inte alls) och morfin i två omgångar i armen men det gjorde ändå så jävla ont. Har hört många som säger att det knappt känns så bli inte orolig, det behöver inte göra så ont för dig. Dessutom var personalen helt suveräna och lugnade mig och pratade hela tiden med mig så jag försökte tänka på annat. Det gick också väldigt, väldigt fort så trots att det gjorde pissont så var det över fort. Efteråt var det bara som mensvärk, jag behövde inte ens Panodil på kvällen eller dagen efter. Är faktiskt inte så orolig för nästa plock trots att jag vet att det inte kommer vara så bekvämt. Ovissheten var klart värst i mitt fall. Be dem om mycket info o ställ frågor innan om du känner att det är jobbigt, de var väldigt förstående för att man är nervös och orolig.

Hej på er alla andra förresten! Kul att följas åt!
  • Anneliiee
    liamae skrev 2014-03-04 18:26:41 följande:

Det var ungefär samma dos som du. Först en sänkning och sen en till och sen en till sista dagen. Tror min sista var på 37,5 o så fick jag "surfa" en dag (dvs gå utan någon dos alls) en dag innan ovitrellesprutan. Jag vill inte skrämma dig eller så, alla är ju olika o reagerar ju olika på samma dos. Min överstimulering var på nivån lätt, så det var mest att jag kände mig sjuk, trött o illamående, ingen sjukhusvård behövdes eller så. Jag blev sjukskriven en vecka o fick vila hemma. Det var Innohepsprutor jag fick då, inte waran.

Vid ÄP tog jag ju först Panodil kvällen innan, sen mer Panodil och Voltaren på sjukhuset på morgonen. Vi kom in vid 7:30 o det var inte min tur förrän ca 9:45 och det var nog det värsta. Väntan och oron innan när man ligger o väntar (o har annat folk runtomkring, bara avskilt med draperier). Själva ingreppet tog ca 10 min (för 30 blåsor så de jobbar snabbt). Jag fick en lugnande tablett (Stesolid) ca 30 min innan o den var himmelsk! Jag blev behagligt slö o zombieaktig men var ändå nervös (mina ben skakade under hela plocket men det var okej sa de, antar att jag spände mig). I operationsrummet fick jag först lokalbedövning (kändes inte alls) och morfin i två omgångar i armen men det gjorde ändå så jävla ont. Har hört många som säger att det knappt känns så bli inte orolig, det behöver inte göra så ont för dig. Dessutom var personalen helt suveräna och lugnade mig och pratade hela tiden med mig så jag försökte tänka på annat. Det gick också väldigt, väldigt fort så trots att det gjorde pissont så var det över fort. Efteråt var det bara som mensvärk, jag behövde inte ens Panodil på kvällen eller dagen efter. Är faktiskt inte så orolig för nästa plock trots att jag vet att det inte kommer vara så bekvämt. Ovissheten var klart värst i mitt fall. Be dem om mycket info o ställ frågor innan om du känner att det är jobbigt, de var väldigt förstående för att man är nervös och orolig.

Hej på er alla andra förresten! Kul att följas åt!
    Får hoppas att jag klarar mig från det. Ska tillbaka på torsdag för ul igen så får se vad dom säger då.

Gällande själva äp, man ligger alltså fler i samma rum fast med draperi emellan. Och väntetiden kan bli lång också. Gällande stesolid är det något man får be om att få eller är det något som dom ger ändå?

Läste i mina papper att man inte fick ha smycken, nagellack eller smink på sig, hur kommer det sig?
  • Anneliiee

Nu vart jag lite nojig, tog en ny spruta idag med 450e. Ställde in dosen på100e och när jag ska spruta in svider det som satan. Vad kan detta bero på?

• liamae
    Anneliiee skrev 2014-03-04 20:29:37 följande:
    Får hoppas att jag klarar mig från det. Ska tillbaka på torsdag för ul igen så får se vad dom säger då.

Gällande själva äp, man ligger alltså fler i samma rum fast med draperi emellan. Och väntetiden kan bli lång också. Gällande stesolid är det något man får be om att få eller är det något som dom ger ändå?

Läste i mina papper att man inte fick ha smycken, nagellack eller smink på sig, hur kommer det sig?

Det är väl nån standard operationsgrej. Bakterier o sånt antar jag. Men man känner sig inte så fancy ändå i sjukhuskläder så jag tror inte smink hade gjort nån skillnad. :P

Ja, i det rummet jag var var det fem sängar (killen får en stol inom ens "draperibås"). Man får ett eget skåp man kan låsa in grejer i också o det finns en gemensam toa bara till oss som ska plockas. Jag märkte inte av de andra så mycket, alla höll sig för sig själva, men det har ändå varit skönt att ha ett eget rum. Man kunde ju inte prata så mycket privat.

De frågade mig om jag ville ha Stesoliden. Sen bad jag om o få veta när ungefär det var min tur o det var bra. Lite vetskap iaf.

Håller tummarna för dig på torsdag! Hur gammal är du förresten? Vad är ert "problem"? Själv längtar jag till nedregleringskontrollen, börjar må skit av sprayen. :(
  • Anneliiee
    liamae skrev 2014-03-04 21:12:40 följande:

Det är väl nån standard operationsgrej. Bakterier o sånt antar jag. Men man känner sig inte så fancy ändå i sjukhuskläder så jag tror inte smink hade gjort nån skillnad. :P

Ja, i det rummet jag var var det fem sängar (killen får en stol inom ens "draperibås"). Man får ett eget skåp man kan låsa in grejer i också o det finns en gemensam toa bara till oss som ska plockas. Jag märkte inte av de andra så mycket, alla höll sig för sig själva, men det har ändå varit skönt att ha ett eget rum. Man kunde ju inte prata så mycket privat.

De frågade mig om jag ville ha Stesoliden. Sen bad jag om o få veta när ungefär det var min tur o det var bra. Lite vetskap iaf.

Håller tummarna för dig på torsdag! Hur gammal är du förresten? Vad är ert "problem"? Själv längtar jag till nedregleringskontrollen, börjar må skit av sprayen. :(

jag är 28 även min sambo. Och dom hittade inget fel på oss så vi är så kallade oförklarligt barnlösa.

Börjar idag känna av lite molvärk i nedre delen av magen och lite mer små stickningar.
    Hur gammal är du själv och vad har ni för problem?

Förstår att du längtar om du inte mår så bra. Kan tänka mig att dagarna går saktare då. Jag hade nog tur att jag inte kände av något direkt förutom trötthet och som sitter i nu känner jag, dom senaste dagarna har jag varit så otroligt trött och orkeslös, så på ett sätt är det bra att jag inte jobbar så mycket, är tjänstledig för studier och studerar på distans, men jobbar 1 till 2 gånger i veckan för att hjälpa till lite och få in lite pengar, men sist jag var inne fick jag gå hem efter halva dan då mådde jag väldigt dåligt både psykiskt och fysiskt. Hoppas jag orkar med en heldag imorgon nu bara.

• Fläderpärlan
    liamae skrev 2014-03-04 21:12:40 följande:
    Det är väl nån standard operationsgrej. Bakterier o sånt antar jag. Men man känner sig inte så fancy ändå i sjukhuskläder så jag tror inte smink hade gjort nån skillnad. :P Ja, i det rummet jag var var det fem sängar (killen får en stol inom ens "draperibås"). Man får ett eget skåp man kan låsa in grejer i också o det finns en gemensam toa bara till oss som ska plockas. Jag märkte inte av de andra så mycket, alla höll sig för sig själva, men det har ändå varit skönt att ha ett eget rum. Man kunde ju inte prata så mycket privat. De frågade mig om jag ville ha Stesoliden. Sen bad jag om o få veta när ungefär det var min tur o det var bra. Lite vetskap iaf. Håller tummarna för dig på torsdag! Hur gammal är du förresten? Vad är ert "problem"? Själv längtar jag till nedregleringskontrollen, börjar må skit av sprayen. :(

Börjar du också känna av sprayen mer nu än i början? Nu sover jag mer oroligt, får svettattacker på nätterna, huvudvärk och trötthet! De första två veckorna kände jag nästan ingenting utan det är nu det har kommit. Är nu nervös över att jag inte är nedreglerad, usch denna väntan blandad med oro hela tiden, det är det värsta!
Svar på tråden Ivf mars 2014