• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Tjockisbullen2012

Frucgsvensson: jag skulle tro att kroppen mer förbereder sig och att det är de du känner. Jag brukar alltid få positivt på ägglossningstestet någon dag innan ägglossningen men känner massor redan innan positivt test. Hade ett ägg på snart 15 igår och känner redan att det är på gång men skulle tro att det är dags till helgen. Ska ta första ägglossningstestet idag. Jag tar dock aldrig test på morgonen då jag läst att det är mindre bra. Har gjort de någon gång och fick då negativt men kände att något verkligen var på gång så tog ett nytt på eftermiddagen istället och då var det positivt.

Ditt ägg vill nog växa på sig någon dag till, de ska väl runt 20 minst innan de verkligen släpper. Men sexa för säkerhetsskull! Alltid lika bra att fylla på med en extrasats eller två! :)

• Vattenliljan

Alltså... Till mig har läkarna sagt att så länge man tar Puregon så kan/ska inte ägget lossna för att hormonsprutorna hindrar kroppen från det helt enkelt. Är det så stor skillnad på Puregon och Menopur? Trodde det var i princip samma sak?

• frucgsvensson

Tjockisbullen2012: ja, det är säkert så. Man griper efter halmstrån och när man gjort allt detta för att få äl så är jag rädd att man missar. jaså? Vad knepigt. Det står att man ska testa efter den längsta sömnperioden man har, vad knepigt. Testar med clearblue, den nyare där de kontrollerar de fyra mest fertila dagarna.

Vattenlilja: Har inte läst/hört att det inte kan spricka av sig själv pga. Menopur. Har bara hört att man får ovitrellen för att det är högst sannolikt att en äl sker med den. Det är ju inte 100% säkert att det släpper med ovitrellen heller tydligen. Jag vet inte alls, det kanske är som du skriver. Skillnaden på menopur och puregon är att menopur innehåller hormonet Lh, det gör inte purego, tror att det är så. Sen ger menopur tydligen bättre äggkvalitet. Har läst på lite ivf-trådar och där har de fått till mindre antal ägg med menopur, men haft bättre resultat på äggen än med puregon. Det är säkert individuellt. Jag är inte säker på något jag skrivit, har bara läst på olika forum, inget från läkare osv. Så rätta mig om jag har fel :)

• EnBoll

Hej tjejer. Idag på ovitrelle + 16 fick jag mens, besviken förstås men ändå glad att sprutorna fungerade så pass att jag faktiskt fick ägglossning! Ska börja med sprutorna på dag 5 ( tisdag ) igen och hoppas att jag denna gång kan få till en bättre slemhinna än den tunna jag hade sist.

Men måste bara fråga, mensen jag fick idag var inte som vanligt, blödde mer än jag nånsin gjort och sån fruktansvärd mensvärk! Nån annnan som fått så efter sprutorna plus ovitrellen?

• frucgsvensson

Undra varför man börjar på olika dagar i cykeln? Jag fick börja på dag 2 både den här gången och första gången (för två år sedan). Kan inte minnas att min mens eller mensvärk var annorlunda med sprutorna, men det kanske beror på alla hormoner? jag vet inte.

Själv så fick jag glad gubbe idag på ältest och skulle ta ovitrellen direkt efter. Tyvärr så jobbar jag ikväll och hela helgen så vi får mysa på senare ikväll efter jobbet. var lite orolig att vi skulle missa äl pga. Detta, så mailat kliniken helt hysteriskt. Att ha sex ikväll och imorgonkväll skulle räcka enligt dom. Hoppas på det. Och hoppas att inte en förkyldning ställer till det nu! Börjar bli rejält krasslig och flera på jobbet är sjuka.

• EnBoll

Jag fick också börja påa dag 2 sist! Anledningen till att jag börjar på dag 5 nu är för att min gyn har semester nu till den 13 oktober och vill inte att jag sprutar utan vul alltför många dagar :)

• Vattenliljan

För mig har det alltid varit dag 5 som gällt, både vid IVF och "vanlig" hormonbehandling. Men senaste gången fick jag börja på dag 6 istället. Claes sa att det var för att minska risken att jag skulle få så himla många äggblåsor som växte till sig. Så det kanske har med nåt sånt att göra?

• frucgsvensson

Okej, ja. Så kan det säkert vara :)

En fråga! Ni som tagit ovitrelle, hur långt efter märkte ni av ÄL och hur kändes det?

• Vattenliljan

Jag har aldrig märkt av min ägglossning när jag tagit Ovitrelle, tyvärr. Hade varit skönt att få något tecken.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?