• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Vattenliljan

Till mig har läkarna alltid sagt när på dagen jag ska ta sprutan så jag har fått anpassa sexet efter det. :P Fast till mig sa de (i alla fall den här gången) att vi skulle sexa två gånger inom 36 timmar, så det var inget direkt press att få till det exakt en viss tid, hehe.

• frucgsvensson

De har alltid sagt till mig också när jag skall ta den. Det har blivit på morgonen för mig och då skulle vi ha sex samma kväll och kvällen dagen efter.

• JenMark

Tack för era svar

Ok, då blir sex ikväll å imorrn kväll.

Första ovitrellen denna period, 4e omgången i år.

• frucgsvensson

Måste kolla lite med er hur ni gör med kost osv när ni har PCO'n. Är ni överviktiga först och främst? Har ni fått metformin?

Jag vet ju att man är insulinkänslig och det stämmer in på mig. Jag är överviktig. Har ätit lchf en lång tid men avbröt den kosten då jag gifte mig i somras. Funderar på att börja med metformin för att inte få alla blodsockerfall och sötsug. Hur jag än äter så är sockersuget och suget på kolhydrater alltid där. Jag mådde verkligen dåligt på metformin men gav upp efter två veckor bara, det kan ta ett tag innan kroppen vänjer sig vid det.

Hur gör ni andra? Har ni märkt någon skillnad på viktnedgång och sug när ni ätit metformin? Skillnad på menscykeln?

• Vattenliljan

Jag är inte överviktig. Har legat precis på gränsen vid BMI 25 för några år sedan, men ligger oftast på 23-24 i BMI så jag är "one of the lucky ones" på det sättet. Har dock också sötsug jämt och skulle ALDRIG klara en lchfdiet. Vad är metformin?

• JenMark

Kollade med äl-sticka igår, inget utslag. Kollade nu ikväll, fick utslag! Jeeej, hoppas de små simmarna hittar fram nu då sex igår, ikväll å imorrn så borde vi va garderad!

Jag är oxå överviktig, väger ca 75 på mina 160cm.. Hat svårt att gå ner i vikt, pendlar några kilo upp och ner varje månad.

Gick ner ca 20kg för ett antal år sedan på enbart promenader, så borde ju verkligen börja med dessa igen..

• frucgsvensson

Jag väger 70 kg till mina 160. Jag lyckades faktiskt att gå ner från 88 kg till nuvarande vikt med LCHF på sju månader. Endast av kosten, tränade kanske två gånger under den tiden.

Metformin ges egentligen till diabetiker. Det sänker blodsockret i kroppen. Det kan även hjälpa till med en viktnedgång eftersom sötsuget försvinner i och med att blodsockret kommer i balans. Min läkare har beskrivit att vi med pco har ett blodsocker som åker som en berg och dalbana oavsett om vi äter regelbundet. Det är därför vi kan ha mer sötsug och aptit överhuvudtaget. Metforminet hjälper till att få blodsockret i balans. Det blir inte denna berg och dalbana. Jag har läst på olika forum att vissa läkare inte skriver ut det till de med pco. Det är inte så mycket forskning på det tror jag.

• annaw85

Jag har gått ned mina 20 kilos övervikt och har nu normalt BMI. Hade hoppats att det skulle förbättra min PCO men det verkar inte så hittills. En gynekolog på Sophiahemmet tyckte jag skulle ned till 63 (är 163 cm lång) och att det förhoppningsvis skulle hjälpa. Jag har fått Metformin utskrivet och tyckte dem fungerade bra i början men så blev jag illamående och fick ont i magen av dem så nu tar jag bara någon tablett ibland. Har också testat LCHF flera gånger men det som fungerar bäst för mig är att räkna kalorier och träna.

• frucgsvensson

Duktig du är! :) för mig har lchf fungerat väldigt bra bortsett från att jag hela tiden var på jakt efter substitut för godis och läsk. Det är det som är svårast för mig. Inte godis, men söta yoghurtar, läsk och feta grejer. Jag hade dålig mage och illamående de dagarna jag testade metformin också, men de säger att man måste ge det en chans i upp till tre månader. Men ja, det är ju inte roligt att må så under kanske en sån lång tid. Min läkare sa även att metforminet kan förbättra äggstockarnas utseende, vad det nu betyder. Det är svårt det här. För mig är det allt eller inget med kosten. Jag måste lägga ner ALLA kolhydrater och ALL socker. Därför fungerar inget annat än lchf för mig. Andra "dieter" handlar om att du får äta, men i en liten mängd. Det fungerar inte för mig.

• attlangta01

Hej

Jag är inte överviktig alls. Väger ca 58 mot 170cm. Men jag har ett galet sockerberoende. Har pratat med Sophiahemmet om Metformin pga att jag har hört/läst att för mkt socker kan ha dålig inverkan på äggkvaliten. Arthur sa att det inte riktigt finns ngn klar studie om det, men att vi kunde ta upp frågan lite längre fram..... Vet inte riktigt vad det ska betyda....

Jag har hört att lchf är bra för fertiliteten just pga att man inte äter socker. Men jag kan inte hålla mig borta från socker, har verkligen ett beroende...

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?