• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • frucgsvensson

Åh! :) vad kul att vara igång igen! Själv sitter jag här och undrar om man faktiskt får äl, om man gjort tillräckligt osv. Är extremt dålig på att ta folsyretsbletterna så tror att det ska skita sig pga det... Usch. Hjärnan går på högvarv alltså. Måste försöka slappna av.

• Nightrose
    frucgsvensson skrev 2014-10-27 22:11:55 följande:

Åh! :) vad kul att vara igång igen! Själv sitter jag här och undrar om man faktiskt får äl, om man gjort tillräckligt osv. Är extremt dålig på att ta folsyretsbletterna så tror att det ska skita sig pga det... Usch. Hjärnan går på högvarv alltså. Måste försöka slappna av.

Tänk på att sperma lever mellan 3-5d. Så du kan inte göra mer än du redan gjort. Folsyra påverkar inte fertiliteten utan det är för att skydda fostret mot ryggmärgsbråck. Folsyra får du även i dig via maten :) om du får äl eller inte kan du tyvärr inte påverka, utan mer göra så som du blivit tillsagd. Själv fick jag äl de 8 fullbordade behandlingarna (kontrollerades med blodprov) med första barnet, men kände aldrig av dem alls. Nu med behandlingen av andra barnet blev jag så nervös att vi skulle missa den då jag hade ont under natten och morgonen innan insemination. Men doktorn sade att det är vanligt att ha ont ngn dag innan. I vårt fall hade hon iaf rätt. Förstår din oro, så svårt att släppa taget om ngt som man dessutom inte kan påverka värst mycket.

styrkekram!
  • frucgsvensson

Ja, det är tufft detta. Man får nästan lite kontrollbehov av det här eftersom allt är så kontrollerat med sprutorna fram till själva ägglossningen. Jag känner efter, och känner jag inget av en ägglossning t.ex så tror jag att det har skitit sig osv. Blir ennegativ och orolig spiral hela tiden. Det är verkligen svårt att släppa något som är så väl genomtänkt förutom befruktningsbiten. Har haft lite av tur de senaste månaderna med andra saker i mitt liv t.ex jobb och husköp så man önskar ju att även detta ska slå in liksom. Vi får se om 14 dagar ca :)

• Nightrose
    frucgsvensson skrev 2014-10-28 10:45:17 följande:

Ja, det är tufft detta. Man får nästan lite kontrollbehov av det här eftersom allt är så kontrollerat med sprutorna fram till själva ägglossningen. Jag känner efter, och känner jag inget av en ägglossning t.ex så tror jag att det har skitit sig osv. Blir ennegativ och orolig spiral hela tiden. Det är verkligen svårt att släppa något som är så väl genomtänkt förutom befruktningsbiten. Har haft lite av tur de senaste månaderna med andra saker i mitt liv t.ex jobb och husköp så man önskar ju att även detta ska slå in liksom. Vi får se om 14 dagar ca :)

Ja tyvärr är det ett lotteri som är svårspelat. Jo du man blir ett kontrollfreak. Inte kul alls, tyckte nästan att man i slutändan inte kände igen sig själv. Håller tummarna för dig!!
  • frucgsvensson

Tack för din omtanke. Nog blir man galen emellanåt, men jag är väldigt nöjd över att jag mår jättebra av menopuren. Får inte alls samma symtom på pms osv som under en vanlig cykel utan menopur. så, är glad över att det inte är ännu en grej som spär på liksom. Har ännu inte känt av någon ägglossning av ovitrellen och jag tog den i söndags vid 12.30. Nu har det ju gått över 48h så förväntar mig ingen känning heller nu.

• Vattenliljan

Jag vet verkligen vad ni menar! Det är en negativ spiral av tankar helt klart. Jag var på VUL idag igen och till min förvåning hade det faktiskt hänt lite sen i fredags! 10 mm-äggblåsan hade växt till 14 mm. Tyvärr har 3-4 andra äggblåsor också börjat växa på sig, de var 9-10 mm, men vi hoppas nu att den stora drar ifrån inom de närmaste dagarna. Ska tillbaka igen redan om två dagar. Hoppas, hoppas att det vill sig den här cykeln så jag får ta en Ovitrelle. Håller tummarna för att du får tur även med det här, frucgsvensson!

• Tjockisbullen2012

Kul att det händer saker vattenlilja! Hoppas att de andra stannar av så ni får köra på som vanligt!

Jag var också på vul idag och hade en äggblåsa på 17 mm så ikväll blir det ovitrelle och sedan massa mys inom 36 timmar.

Jag har blivit gravid 3 gånger och alla gånger har varit på hösten så jag hoppas extra mycket denna omgång då det är sista höstmånaden. Kanske kan jag bara bli gravid på hösten? Vem vet. Haha

• frucgsvensson

Håller också tummarna, för er alla här!

Tjockisbullen2012: då är ju vi rätt nära varandra i dagar! Tog ju min ovitrelle i söndags och vi är klara med vårt jobb här hemma ;)

• Ripasso

För mig händer det ingenting :(

Är på dag 31 nu, har kört Menopure 450 IE nu i 6 dagar. Ska tillbaka till dr imorgon. Han säger att jag är trögstartad (har inte haft menstruation på 18 år). Känns lite som om det är meningen att vi inte ska ha fler barn... 

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?