kaffe skrev 2014-03-01 10:28:31 följande:
Vem blir mest lurad, den som köper kopian eller den som köper orginalet? I mina ögon båda två.
Någonstans tror jag det sitter fler såna som mej som skrattar åt dom som gått på myten om att man måste bära ett visst märke för att vara någon, att man ska ha ett visst märke och tittar endast efter det när dom köper väskor / kläder etc. Det skulle inte förvåna mej om dom som står bakom märkesprylarna skrattar med mej.
Någonstans tror jag det finns flera än jag som skrattar åt dom som köper kopior i sin strävan efter att klättra några pinnhål på statusstegen. Varför är det så viktigt?
Och nej, jag är inte avundsjuk, jag har råd att betala några hundra tusen för en väska om jag skulle vilja. Men det vill jag inte.
Åh vad bra skrivet. De som betalar svindyra pengar för en onödig skrytväska är lurade. De som köper billigare kopior för att lura folk att tro att de är "finare" än de är, är också lurade. In i ett extremt konsumtions- och statustänkande, där "rätt" märke bekräftar dig som en lyckad människa. Man köper en illusion, lever i en illusion, ofta för pengar man inte ens har. Allt för att imponera på folk man ändå inte gillar...
Jag ser ner på såväl märkesslavar som tror man kan köpa sig status (tyvärr är hyllningskören stor, få ropar Kejsaren är naken!), och på de som köper billiga kopior i tron att de ska "klättra några pinnhål på statusstegen". Vilken fake-stege är det? Jag har alltid kört mitt eget race, köper kläder som FÅ eller INGEN har, för jag vill vara unik. Stil och klass är mina ledstjärnor, men jag hatar att kopiera andra och tro att det är dyra märken som ger mig ett människovärde. Jag skapar själv, hittar unika prylar, kombinerar på ett smakfullt sätt utan att APA EFTER ANDRA kändisar och liknande. Don't immitate - INNOVATE.
För mig är det bara ett bevis på svaaaaag självkänsla, där man ropar: " SE MIG, JAG ÄR VÄRD NÅGONTING".
Precis som du kaffe - jag har också råd att lägga ned massor på kläder och väskor, men jag gör det inte, för jag har en hjärna jag använder.