• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Anonym (angår inte dig)
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-01 09:06:49 följande:

Vad ger dig rätten att ifrågasätta vad jag funderar över?

Du funderar inte, du dömer andra som inte gör som du tycker.
    Nu kan du svara på min fråga,eller vart det för svårt.
    Jag ska hjälpa dig genom att upprepa den.

Vad ger dig rätten att lägga dig i andras val?
  • Arbetsvegan
    kaffe skrev 2014-03-01 10:28:31 följande:
    Vem blir mest lurad, den som köper kopian eller den som köper orginalet? I mina ögon båda två.

Någonstans tror jag det sitter fler såna som mej som skrattar åt dom som gått på myten om att man måste bära ett visst märke för att vara någon, att man ska ha ett visst märke och tittar endast efter det när dom köper väskor / kläder etc. Det skulle inte förvåna mej om dom som står bakom märkesprylarna skrattar med mej. 

Någonstans tror jag det finns flera än jag som skrattar åt dom som köper kopior i sin strävan efter att klättra några pinnhål på statusstegen. Varför är det så viktigt?

Och nej, jag är inte avundsjuk, jag har råd att betala några hundra tusen för en väska om jag skulle vilja. Men det vill jag inte.
  • Wittra

hähä, när jag var i Turkiet förra hösten så köpte jag en klocka av märket Hublot på en marknad där. Såklart är det fejk om den hänger på en marknad på det viset.  Där och då tyckte jag bara klockan var jättesnygg, aldrig hört om märket innan. Först när jag kom så googlade jag på dem och såg att den äkta varianten kunde kosta från 50 tusen.
    Skäms inte ett jäkla dugg över att detta är fejk, jag köpte den inte utifrån vilket märke den hade utan för att jag tyckte att den var så snygg :-P 

• kaffe
    Wittra skrev 2014-03-01 10:51:00 följande:
    hähä, när jag var i Turkiet förra hösten så köpte jag en klocka av märket Hublot på en marknad där. Såklart är det fejk om den hänger på en marknad på det viset.  Där och då tyckte jag bara klockan var jättesnygg, aldrig hört om märket innan. Först när jag kom så googlade jag på dem och såg att den äkta varianten kunde kosta från 50 tusen.
    Skäms inte ett jäkla dugg över att detta är fejk, jag köpte den inte utifrån vilket märke den hade utan för att jag tyckte att den var så snygg :-P 
    Har gjort detsamma och kommit hem med en Hermesväska. Hade ingen aning om att det var en kopia eller ens att det skulle föreställa en Hermes förrän någon påpekade att jag hade en Hermesväska. Antagligen är den bra gjord, eller så förutsätter alla att den är äkta bara föra dom vet att jag skulle kunna köpa en. Bryr mej egentligen inte om vilket. Jag använder den ändå inte längre. Tycket det kändes mest fånigt att gå om kring med en så "dyr" väska så jag gav bort den.
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (angår inte dig) skrev 2014-03-01 10:48:29 följande:
    Du funderar inte, du dömer andra som inte gör som du tycker.

Nu kan du svara på min fråga,eller vart det för svårt.

Jag ska hjälpa dig genom att upprepa den.

Vad ger dig rätten att lägga dig i andras val?

Hur dömer jag andra genom att fråga varför de gör på ett visst sätt och om det inte känns lite dumt att göra så?

Och ännu en gång, vad her dig rätten att ifrågasätta varför jag undrar över en sak? Om jag nu inte har rätten att ställa en fråga.

Detta är ett diskussionsforum, om du har missat det, där alla tänkbara frågor ventileras.

Anser du att jag eller andra medlemmar inte har med varför du gör som du gör är du fri att avstå att svara.
  • ulfsas

Kopior är olagliga och dessa pengar går till maffian i olika länder som exempelvis till tiraderna i Kina. Man stöder alltså riktiga äckel. Något man kanske glömmer på semestern.

Man, 50 år, Sundbyberg.
  • MammaMia93

Nu köper inte jag kopior så vitt jag vet. Men jag är en sån person som skiter fullständigt i märket; jag skulle alltså inte köpa något för att det skulle verka som att jag har mycket pengar. Men skulle jag älska designen på en tex väska från nåt stort märke jag inte har råd med skulle jag köpa en kopia eller en annan väska som är väldigt lik den. Jag handlar efter utseendet på varan, inte märket.

Jo, min brudklänning är faktiskt en kopia! Köpte från kina.

• Arbetsvegan
    ulfsas skrev 2014-03-01 11:20:59 följande:
    Kopior är olagliga och dessa pengar går till maffian i olika länder som exempelvis till tiraderna i Kina. Man stöder alltså riktiga äckel. Något man kanske glömmer på semestern.
    Nja, sanningen är inte sådär enkel hela branschen är vidrig och ska man tänka på alla som råkar illa ut så ska man inte åka på semester. Det är knappt vi skulle kunna konsumera öht....
  • Anonym (me too)
    kaffe skrev 2014-03-01 10:28:31 följande:
    Vem blir mest lurad, den som köper kopian eller den som köper orginalet? I mina ögon båda två.

Någonstans tror jag det sitter fler såna som mej som skrattar åt dom som gått på myten om att man måste bära ett visst märke för att vara någon, att man ska ha ett visst märke och tittar endast efter det när dom köper väskor / kläder etc. Det skulle inte förvåna mej om dom som står bakom märkesprylarna skrattar med mej. 

Någonstans tror jag det finns flera än jag som skrattar åt dom som köper kopior i sin strävan efter att klättra några pinnhål på statusstegen. Varför är det så viktigt?

Och nej, jag är inte avundsjuk, jag har råd att betala några hundra tusen för en väska om jag skulle vilja. Men det vill jag inte.
    Åh vad bra skrivet. De som betalar svindyra pengar för en onödig skrytväska är lurade. De som köper billigare kopior för att lura folk att tro att de är "finare" än de är, är också lurade. In i ett extremt konsumtions- och statustänkande, där "rätt" märke bekräftar dig som en lyckad människa. Man köper en illusion, lever i en illusion, ofta för pengar man inte ens har. Allt för att imponera på folk man ändå inte gillar...

Jag ser ner på såväl märkesslavar som tror man kan köpa sig status (tyvärr är hyllningskören stor, få ropar Kejsaren är naken!), och på de som köper billiga kopior i tron att de ska "klättra några pinnhål på statusstegen". Vilken fake-stege är det? Jag har alltid kört mitt eget race, köper kläder som FÅ eller INGEN har, för jag vill vara unik. Stil och klass är mina ledstjärnor, men jag hatar att kopiera andra och tro att det är dyra märken som ger mig ett människovärde. Jag skapar själv, hittar unika prylar, kombinerar på ett smakfullt sätt utan att APA EFTER ANDRA kändisar och liknande. Don't immitate - INNOVATE.

För mig är det bara ett bevis på svaaaaag självkänsla, där man ropar: " SE MIG, JAG ÄR VÄRD NÅGONTING". Kräks

Precis som du kaffe - jag har också råd att lägga ned massor på kläder och väskor, men jag gör det inte, för jag har en hjärna jag använder.
  • Anonym (Haha)

Jag skiter fullständigt i om jag har en falsk Gucci eller vad det nu kan vara, jag tittar aldrig på märken i alla fall. Har ingen aning om vilka märken det är på mina kläder, väskor eller annat. Det är min fru som shoppar åt mig eftersom jag själv är totalt ointresserad. Om det skulle finnas kopior av dyra märken där, vad spelar det för roll? Vem orkar bry sig?

Svar på tråden Varför köper du kopior?