• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Psychopath

Men blaha... De flesta kopior tillverkas i samma land som originalen, ibland även samma material. Det är märket och namnet som kostar, inte materialet grejen är tillverkad av. Därför kan en riktigt bra kopia vara i samma klass både utseende- och kvalitetsmässigt som en äkta. Jag köper varken kopior eller äkta varor eftersom jag inte är intresserad av märken, men om jag skulle göra det tycker jag det är mycket smartare att köpa en snygg kopia istället för att lägga ut en hel månadslön på en jävla väska. 

• Anonym (......)
    Tittij skrev 2014-02-28 19:29:36 följande:
    Jag tycker också det är fascinerande. Jag köper hellre en riktigt snygg väska på HM eller Åhlens än en fejk Gucci. Varför vill man stödja maffian och denna smutsiga bransch, där pengarna med största säkerhet går till droghandeln.. 

Inte för att vara sådan men hm är väll en väldigt smutsig branch.
  • lilleman2000
    elyse skrev 2014-02-28 19:36:10 följande:
    För att det är olagligt. 

Vem bryr sig?
  • poirot

Jag köper inte kopior vad jag vet, men helt ärligt har jag så dålig koll på märken så jag tror att jag i många fall lätt skulle kunna köpa en kopia utan att veta eller reflektera över att originalmärket är något svindyrt. En billig och praktisk väska är ju en billig och praktisk väska.

Sedan har jag såklart också sett kopior av märken jag känner igen, en dåligt gjord uppenbar kopia skulle säkert vid något tillfälle tilltala min humor. 

Du är bara avundsjuk på min mustasch!
  • Anonym (angår inte dig)
    Anonym (Varför??) skrev 2014-02-28 19:16:04 följande:

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

Det som ger dom rätten att äga en kopia är att dom har pengar att köpa kopian för.
    Vad ger dig rätten att lägga dig i andra val?
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (angår inte dig) skrev 2014-03-01 09:02:02 följande:
    Det som ger dom rätten att äga en kopia är att dom har pengar att köpa kopian för.

Vad ger dig rätten att lägga dig i andra val?

Vad ger dig rätten att ifrågasätta vad jag funderar över?
  • Stokke

Skulle aldrig köpa en fake.
    Jag köper i den prisklassen jag har råd med.
    Jag har flertalet Marc By Marc väskor.

• Anonym (second)

Vem bryr sig seriöst om märken? Kommer en Gucci jacka hålla dig varmare än en bjkfs jacka när helvetet bryter lös? Att man slösar sina pengar på sånt skit kommer jag aldrig förstå.. Själv har jag fått mycket kläder av vänner så slipper de slänga de, annars köper jag på secondhand.. Bättre för miljön och plånboken så kan jag unna mina barn roliga aktiviteter, utflykter, resor och annat de kan tycka är roligt att uppleva.. Du får inte se norrskenet för att du har en väska med ett namn, du får inte klappa giraffer för att du har en stjärna på din sko osv.. Alla lägger vi våra pengar på vad vi vill.. Skulle jag råka få en väska som va fejk (?) så skulle jag inte veta det o du skulle döma mig o jag skulle döma dig för att du e dum nog att slösa pengar på en äkta.. Aja, eller så gör vi som jag gör - skiter i vilket.. Skit du i min väska så skiter jag i din. Köpte min väska på Ullared Gekås för 79 kr ;) nu de e status!.

• Waldo

Har ett fake Boss skärp.

Gjorde inte ont någonstans att köpa det.
    Hade inte dåligt samvete alls igår när det bar upp mina snordyra "äkta" jeans
    Och har inte legat sömnlös en minut över min smaklösa natur.

I artiklar har det tydligen visat sig att det är samma trista barnarbete och villkor som bär upp hela den industrin, märke som fake.
    Görs på samma ställe
    Så nja, mitt hjärta blöder inte direkt när dom argumenten kryper fram
    Jag har för fan inte tid att knyppla mina egna skärp eller tråckla fram mina egna jeans

• kaffe

Vem blir mest lurad, den som köper kopian eller den som köper orginalet? I mina ögon båda två.

Någonstans tror jag det sitter fler såna som mej som skrattar åt dom som gått på myten om att man måste bära ett visst märke för att vara någon, att man ska ha ett visst märke och tittar endast efter det när dom köper väskor / kläder etc. Det skulle inte förvåna mej om dom som står bakom märkesprylarna skrattar med mej. 

Någonstans tror jag det finns flera än jag som skrattar åt dom som köper kopior i sin strävan efter att klättra några pinnhål på statusstegen. Varför är det så viktigt?

Och nej, jag är inte avundsjuk, jag har råd att betala några hundra tusen för en väska om jag skulle vilja. Men det vill jag inte.

Svar på tråden Varför köper du kopior?