• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Arbetsvegan
    puss skrev 2014-02-28 21:48:05 följande:
    Jag svabbar dig, tvättar dig, fixar dina fötter, lindrar in dig i varm handduk och stoppar om dig.
    Jag kommer att avguda dig så länge som jag lever!  Hjärta
  • Tom Araya
    kerstinsmide skrev 2014-02-28 21:48:13 följande:
    Köper ej dyra märken, men skulle hellre köpa det än en kopia. Kopierna är olagliga, bidrar förmodligen till någon annan slags kriminalitet som droghandel eller illegala vapen. Inte för att jag tror att de stira modehusen skulle gå i k8nken om jag köpte en kopia, men de som startat dem har ju jobbat hårt och varför ska vi då inte betala dem för det? Samma anledning som att jag inte laddar ner musik och film. Ingen vill väl jobba gratis.
    Rent principiellt ger jag dig rätt, men samtidigt känner jag ibland stor lust att straffa giriga företag för att de tar för mycket betalt. Musikbranchen är ett bra exempel. Distrubitionsbolagen tjänar mer på att du laddar ner filer mot betalning än om du går till butiken och köper filmen/skivan, medan royalties för upphovsmännen är lika mycket i båda fallen...sjukt
  • Mandel

Har aldrig köpt någon kopia av något känt märke och skulle troligen inte göra det heller.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • lillaplutten
    Anonym (Olik) skrev 2014-02-28 19:18:34 följande:
    Varför köper du snabbmat när du kan laga egen mat från grunden som är mkt nyttigare?
    För att du känner för det antar jag?
    Att köpa snabbmat är väl att köpamat från märke! Att laga hemma mat är väl att kopiera maten!! Allså inte äkta.
  • lillaplutten
    lillaplutten skrev 2014-02-28 22:14:23 följande:
    Att köpa snabbmat är väl att köpamat från märke! Att laga hemma mat är väl att kopiera maten!! Allså inte äkta.
    IRONI
  • puss
    Arbetsvegan skrev 2014-02-28 21:55:50 följande:
    Jag kommer att avguda dig så länge som jag lever!  Hjärta
    Du är alltid välkommen på ett bad.

Det är en medmänsklig skyldighet. Jag ger dig det gärna.
  • kerstinsmide
    Tom Araya skrev 2014-02-28 21:58:52 följande:
    Rent principiellt ger jag dig rätt, men samtidigt känner jag ibland stor lust att straffa giriga företag för att de tar för mycket betalt. Musikbranchen är ett bra exempel. Distrubitionsbolagen tjänar mer på att du laddar ner filer mot betalning än om du går till butiken och köper filmen/skivan, medan royalties för upphovsmännen är lika mycket i båda fallen...sjukt

Jag kör på spotify. Vet inte egentligen om musiker får rimligt betalt för att vara med där, men det är iaf lagligt ;)
  • Anonym (jag, korkad?)

Dum fråga, men om jag "av misstag" skulle köpa en kopia, eftersom jag inte vet att det finns original, hur ska jag veta det då? Finns det en skylt, eller antas det att jag ska förstå att det är en "märkeskopia" jag köpt?

Min syster var på besök för några år sedan och vi åkte till stora staden för att shoppa. Helt plötsligt så tvärstannade hon utanför en boutique och blev alldeles salig. Jag fattade ingenting, men det visade sig att det var något exklusivt klädmärke som de sålde där som jag aldrig hade hört talas om. Jag är inte det minsta intresserad av t ex mode, så om jag skulle göra ett misstag så hoppas jag att ni har överseende med mina brister.

• Gredelina

Jag skäms inte för attköpa kopior. Jag köper äkta, och ibland fake när jag är i Kina på jobbresor. I kina finns otroliga varuhus med kopior som tillverkas i äkta skinn, med riktigt bra kedjor, knappar och detaljer. Jag köper en väska för att den är snygg, inte för att den måste ha ett specifikt märke. Jag tjänar ganska bra och gör som jag vill, vilket ger mig friheten att välja. Hittar jag ingen snygg kopia köper jag ett original, jag har inte tänkt sälja dem så sak samma, på riktigt bra kopior ser man inte skillnaden.

Svar på tråden Varför köper du kopior?