• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Lady Paraplyh
    Anonym (x) skrev 2014-02-28 19:53:02 följande:
    Oftast så görs kopiorna av samma arbetare som gör orginalen. De gör på samma fabriker.

Javisst, men lönerna och villkoren skiljer sig ordentligt åt.
  • puss
    Arbetsvegan skrev 2014-02-28 20:16:08 följande:
    och egentligen, det du säger är att äkta är dålig smak...

Det krävs ofta experter eller experkunskaper för att skilja äkta från kopia.
    Så vad är det egentligen du tror att du köper? Dålig smak???

att JAG köpe?! kvalitet.
    *puss puss puss puss*
  • korp3n
    Arbetsvegan skrev 2014-02-28 20:10:21 följande:
    Eftersom någon, du? försökte anföra att arbetare råkar illa ut pga kopior påpekade jag hur det förhåller sig...
    Det är ALDRIG ok att någon sliter ihjäl sig och definitivt inte för att något anses som bättre...
    Nä det var inte jag men jag tolkade ditt inlägg så
  • Cogito ergo sum
    Anonym (Varför??) skrev 2014-02-28 19:20:48 följande:
    Jag köper inte snabbmat, bryr mig om min kropp. 
    Varför känner man för att bära runt på en falsk produkt? Att låtsas ha råd med någonting man inte har råd med? 
    Man kanske gillar  snittet eller utseendet och egentligen struntar i märket.
  • Arbetsvegan
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-28 20:20:32 följande:

Pratar du om Gucci och dylika märken görs de i Europa medan kopiorna görs i Kina. Pratar du om elektronik så görs de i samma fabrik ja. Men de som har nattskiftet har sämre lön, sämre vilkor och är i princip slavar. Visst kan man skita i det, men jag gör inte det. Är du emot de stora märkerna och att de tjänar pengar köp inte deras kopior då utan köp helt andra märken.
    JAG är inte mot märkena i sig, mer hetsen att man tror att man köper något man tror är fint bara pga av ett namn...
    Och nej, det är inte spå grovt generaliserat som du försöker påskina...

• Baby Firefly

Det är i princip omöjligt att vara säker på om det är äkta vara eller en kopia om kopian är bra gjord. Marknaden för kopior är enorm och tillverkarna kommer hela tiden på nya sätt att kopiera. Det tragiska är att det inte bara är kläder, accessoarer och elektronik som kopieras uran även mat, läkemedel, konstgödsel och andra saker som verkligen kan skada konsumenten som är helt omedveten om risken han eller hon utsätts för. 

Det gick en väldigt intressant dokumentär på tv om piratkopiering för en tid sen. Bla annat fick en bonde en stor del av sin mark förstörd och obrukbar pga av piratkopierat bekämpningsmedel. Så piratkopierade kläder och prylar är knappast det viktigaste att oroa sig för.  

• Arbetsvegan
    puss skrev 2014-02-28 20:21:28 följande:

att JAG köpe?! kvalitet.
    Nej, du TROR att du köper det och vem fan skulle inte vilja tro det i det läget...
    Vad som är kvalite varierar dessutom med brukaren men min poäng är att ett namn inte är kvalite per automatik och att den äkta varan är hållar i 40 år inte är ett argument...

• Cogito ergo sum
    Baby Firefly skrev 2014-02-28 20:33:22 följande:
    Det är i princip omöjligt att vara säker på om det är äkta vara eller en kopia om kopian är bra gjord. Marknaden för kopior är enorm och tillverkarna kommer hela tiden på nya sätt att kopiera. Det tragiska är att det inte bara är kläder, accessoarer och elektronik som kopieras uran även mat, läkemedel, konstgödsel och andra saker som verkligen kan skada konsumenten som är helt omedveten om risken han eller hon utsätts för. 

Det gick en väldigt intressant dokumentär på tv om piratkopiering för en tid sen. Bla annat fick en bonde en stor del av sin mark förstörd och obrukbar pga av piratkopierat bekämpningsmedel. Så piratkopierade kläder och prylar är knappast det viktigaste att oroa sig för.  
    Jag har förstått att det är ett problem för de stora butiekrna som säljer sk märkesväskor för inte ens de kan vara säkra på att det verkligen är äkta. Ta tex comorran och vad de är inblandade i när det gäller modebranschen.
  • Tom Araya
    Anonym (Varför??) skrev 2014-02-28 19:16:04 följande:

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

Jag köper själv aldrig kopior och ser ingen mening med det för egen del.

Jag vet dock andra som gör det och varför. De vill ha saker som ser ut som de äkta, dels kan det vara designen som tilltalar men ibland även att märket ger en viss status/positiv uppmärksamhet och/eller passar ihop med övrig stil o.s.v. Har man då inte råd med äkta men med kopior som kan gå för äkta utan närmare granskning så är det en lösning för vissa.
  • puss
    Arbetsvegan skrev 2014-02-28 20:35:49 följande:
    Nej, du TROR att du köper det och vem fan skulle inte vilja tro det i det läget...
    Vad som är kvalite varierar dessutom med brukaren men min poäng är att ett namn inte är kvalite per automatik och att den äkta varan är hållar i 40 år inte är ett argument...

nej, fär hr längë saker håller är ju inget argument.. eller vad? det är nmu det som är kvalitet..
    *puss puss puss puss*
Svar på tråden Varför köper du kopior?