• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Kiralves

de gick sönder blev helt fel och soggiga samt brända....aaarrrrg...
    mina killar tål inte mjölk och jag vill e prova att ge dem pannkakor...ska testa ditt recept
    om jag tar i ägg...hur ska jag byta ut då..fattar inte riktigt?

ska bli kul att testa ditt recept...just nu använder jag mest havremjölken till gröt

• Chaia

Kiralves

Jo, jag menade att om du har ett vanligt pannkaksrecept med mjölk och ägg, så byt ut mjölken i receptet mot samma mängd havremjölk och gör som vanligt.

Min dotter är också allergisk mot mjölk, så vi lagar all mat mjölkfri här hemma (och fri från fisk, ägg och nötter). Det tog ett tag att vänja sig vid de mjölkfria produkterna eftersom de ibland uppför sig lite annorlunda än vanliga produkter.

I matlagning är havregrädden helt fantastisk

• bubele

Chaia
    Hur kommer det sig att du gör utan ägg? Är det någon hos er som är äggallergiker? För ägg och mjölk funkar ju ihop.... eller är det för att kunna servera dem samtidigt som något med kött?

• Chaia

Kiralves:

Ja, dottern är allergisk mot mjölk, ägg, fisk och nötter.. Vi lagar all mat utan dessa saker (med något undantag då och då) Vi har blivit väldigt vana vid mjölkffritt, så fråga gärna om det är något du undrar, det kan ju vara lite klurigt i början.

• Chaia

Nämen, vad konstigt jag svarar Mitt svar skulle ju vara till fajga..

• Hattifnatt

Just hemkommen från en längre sejour utomhus med barnen. Göteborg i snö och sol inte en helt vanlig kombination så det gäller att njuta!

Monsa - uff och fy så stönigt!
    Det är svårt med helgplugg, jag jobbar 55% ochär föräldraledig 45% men plugga också halvfart på pedagogen, dvs på min "lediga" tid, vilket innebär helgplugg. Och jo, det ÄR svårt att få tid till det, så mycket som skall fixas under helgerna.

Angående ert musikprat - jag känner mig hopplöst uråldrig, trots att jag faktiskt har BOTT i Hultsfred ( på den tiden Ebba Grön, Dag Vag, Tant Strul, Docent Död, Nationalteatern och Raj Montana Band var husgudarna).
    Känner inte till alla grupper ni nämner, har aldrig hört taas om hälften Fast Depeche har jag i alla fall hört
    Själv har jag alltid föredragit klassisk musik och jazz (och hur nördig är man då i Hultsfred?! och gillat Buffy Sainte Marie, Leonard Cohen och liknande...och så Dan Hylander då, förstås.

Chaia - visst hade du en Spirit and Spice-kokbok, eller är jag helt fel ute? Är den bra? Jag ramlade på reklam för den nyligen och tyckte den lät spännande.
    Själv skall jag laga indiskt i kväll, ur Magdhur Jaffreys kokbok. Inte så ba för den som vill hålla kosher dock, de flesta kycklingrecept har lite yoghurt i såsen.

Fajga - ha det bra i afton!

• bubele

Hattifnatt
    Tack
    Skönt att vara ute? Själv har jag inte kommit så långt än, tittade ut på termometern och såg att det var minus 7 och frös av bara tanken

• Hattifnatt

Fajga - i solen, med två små barn i termooveraller som springer omkring i snön (med mamma jagandes efter) var det riktig tvarmt och skönt i dag

• Chaia

Hattifnatt

Jo, jag har "Spice and Spirit". Den är väldigt innehållsrik och har dessutom lite information om kosherregler och sådant. Inga bilder tyvärr, men mycket bra recept!