• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

Chaia

kan tänka mig att du redan har någon idé i huvudet angående maten.. stämmer det mån tro?!

lagar du kyckling ibland förresten? Har du något gott recept?!

• Chaia

elims

Jag bara måste prova den där mangosalladen du gav mig recept på, det låter så gott! Sedan lutar det lite åt en rödvinsgryta med sojabitar.. Den var väldigt uppskattad sist Ska sätta mig och bläddra lite i kokböcker och bli inspirerad

Maken älskar kyckling, men jag är lite dålig på det faktiskt. Jag gillar dock kombinationen citron/kyckling, tycker att det blir fräscht

Någon som har kycklingtips?

• elims

Chaia
    Rosh hashana-kycklingen i "Judisk mat i svenskt kök" är rätt god faktiskt annars håller jag med om att kombinationen citron (eller lime) är gott!

• Chaia

Ska nog försöka mig på en helt egen variant av "sillpuck" till förrätt. Har hittat en recept på falsk senapssill (baserad på aubergin) och i kombination med hackad tofu (istället för ägg), äpple, potatis och mörkt bröd kan det nog bli intressant.

• mayasmama

jaha då var det morgon igen då.......

boker tov le kolam......

• Hattifnatt

God morgon!

Mycket alkohol i går märker jag
    Själv har jag varit gravid eller ammat sedan hösten 2001, och därmed alkoholfri, och det är först nu jag har börjat sörpla lite starkare drycker igen. Tycker nog bäst om ett glas vin faktiskt, starksprit har aldrig varit min grej riktigt, fast det är klart, en och annan skottsk whisky har ju slunkit ner (bodde i Skottland i ett halvår en gång i tiden)

Och så har jag minsann druckit både daiquiri och mojito på Hemingways barer på Kuba!
    Det har aldrig smakat så gott med en mojito som en varm kväll i Havanna!

Så RoshHashana-kycklingen är god, funderade på den nyligen men har inte kommit till skott.
    Vi hade faktiskt kyckling i går, annars är jag ju inte så mycket för kött, men min indiska kokbok har ett antal goda rätter med mustiga såser som inte smakar så mycket kyckling, så både jag ( som helst klarar mig utan kött) och övrig afamiljen ( som gillar kyckling) får liksom sitt.

Chaia - rödvinsgryta med soja....? Vill du dela med dig?

Mayasmama : hoppas kalaset gick fint och att ni inte är helt utmattade allihop!

Här är det elva minus, i GÖteborg!!!!!! Innedag i dag, skall nog baka bröd och få upp värmen!

• Chaia

Hattifnatt:

Min sojabitsgryta (allt är ungefärligt och räcker till ca 10 personer)

1 paket Friggs grytbitar (eller andra sojabitar)
    1 burk soltorkade tomater
    3 stora gula lökar
    4 vitlöksklyftor
    4 stora burkar hela champinjoner
    1 burk syltlök
    1 halv flaska rött vin
    4 buljongtärningar
    1 röd chili
    3 morötter
    Mjölkfritt margarin
    Salt och peppar

Fräs lök, vitlök och chili. Fräs sedan slantade morötter med det andra. Häll på vatten, buljongtärningar och vin. Häll i grytbitar och sönderklippta soltorkade tomater. Låt puttra ca en halvtimme. Häll i champinjoner och syltlök och låt puttra ytterligare en halvtimme. Smaka av med salt och peppar.

Mojitos i Havanna-imponerande!!

Fajga: Nu är vi nyfikna

• mayasmama

hej hattifnatt
    kalset var lyckat men jobbigt och maya blev lite trött i slutet....en hel del väldigt stökiga pojkar som tog istort sett all uppmärksamhet från flickorna och då speciellt maya, slog de andra barnen, trängde sif före , använde ballonger till att gå och slå ut fulla saftglas från bordet, dessa två pojkar märktes mer än alla de andra 13 barnen tillsammans och det gjorde mig lite sne faktiskt. fick påpeka flera gånger att det var mayas kalas och att hon ville äppna sina paket själv få tårta före dem och liknande.....

jag vet inte det kanske var jag som överreagerade eftersom jag inte har pojkar själv och visst pojkar e mer aktiva i de flesta fall men det var flera pojkar där som var jättegulliga, höljudda men snälla.... och sen fick jag höra av en kompis som e mamma till en av de stökiga pojkarna att ja men maya måste ju lära sig att så e pojkar!!!!

måste hon det? måste hon lära sig att stå tillbaka , att inga flickor få ta plats och inte får uppmärksamhet att pojkar kan man alltid ursäkta med " ja men du vet hur pojkar e ".... jag blir ledsen över att se ett sånt beteende och om jag får pojkar skall jag göra allt i min makt att lära dem att inte sitta på en flickas kalas och sjunga "flickor e fula" som en pojke gjorde....

men men alla barnen hade roligt och det var på det stora hela lyckat men dessa pojkar drog helt klart ner känslan för maya och hon var lite ledsen efteråt och sa att nästa gång vill hon ha bara flickor på sitt kalas.....

vad tycker du ? du har väl pojkar? överreagerar jag och maya?

• Chaia

mayasmama

Det låter ju jättetråkigt med de där pojkarna. Jag skulle nog ha blivit riktigt förbannad. Tycker att det låter som idioti att säga att "så är pojkar". Dumheter