• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Monsa

elims, helt ärligt så har jag inte egentligen tränat något, har suttit lite på motionscykeln första tiden, inte alls överdrivet mycket. Annars går man ju ltie ute och jagar lille "clawfinger" här! Jag äter inte jättemycket kolhydrater kanske. Pasta och ris är fullkorn, äter inte potatis jätteofta, visst denna veckan blev det två dagar och det är ok. Äter itne så mycket av pasta och ris, försöker ha halva tallriken full med grönsaker och tar inte om. Nu blir jag inte mer hungig heller, det är riktigt mättande mot slutet. Försöker hålla mig till att unna mig godis på helgerna, popcorn äter jag om jag vill i veckorna men poppar dom i micron utan fett. Lagar förstås fettsnål mat och passar mig för att äta tjocka mjöl-smör-såser, de går nog helt bort, lite sås på mjöl och minimjölk kan man ju göra iof. Jg ahar hållt på med vikväktarna många gåneg innan så jag vet ju vilken mat jag kan äta och ungefär hur mycket men jag räknar ingenting. Jag har hittat mitt sätt att äta på och jag känner mgi nöjd, mätt och glad, det är det som är det mest viktiga för detta ska ju hålla hela mitt liv Lite kombination av Viktväktarna och GI kanske man kan säga

• mayasmama

wow grattis Monsa!!!! när jag var med i viktväktarna fick man guldstjärnor på sitt viktkort,en stjärna för varje fem kilo man gick ner, hann få tre stycken på mitt!!!!

så :* 2 GULDSTJÄRNOR TILL MONSA * !!!!!!!!!

har du gjort upp ngra delmål med dig själv typ ngt nytt klädesplagg, frösörbeslk eller likannde , det blev vi rådda att göra var femte kilo.....kommer inte ihåg dock vad jag gav mig själv.....

palnering finns inte i vår familj, det e nått med israelier och planering de är allergiska , vet inte ens dan innan om vi e bortbjudna till någon isse familj på middag.....fast jag själv gör listor för allt!!!!

• Chaia

Monsa: Du har verkligen varit duktig som gått ner så mycket i vikt. Det verkar som om du har en väldig sund inställning till det hela.

elims: Har du lagat någon mat ännu? Jag har börjat så smått, men sätter igång ordentligt när dottern lagt sig. Lugnast så

• hot fuss

jag behöver oxå gå ner i vikt. hur gör man?

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • elims

Chaia

Det blir minimalt med matlagning för min del. Skulle haft makens familj över imorgon kväll, men nu har det blivit ändrade planer. Vi äter inte hemma imorgon kväll istället och på dagen är det bara vi (ev. dyker kanske någon av våra bröder upp...) så vi tänkte göra det så enkelt för oss som möjligt och bara göra typ ris, schnitzel och kanske lite småsallader. Det är rätt skönt emellanåt att slippa stå i köket hela torsdag kväll, fastän jag älskar att laga mat!

Men du då, vad står på menyn hemma hos er imorgon?!

• Chaia

elims:
    Så skönt att få vila lite elims! Det behövs sannerligen ibland.
    Det är det jag tycker är så härligt med vårt upplägg, att ha middag hos oss varannan vecka. Då känns det roligt varje gång

förrätt:

Challah

Mitt försök till vegansk "sillpuck" (ska bli mycket intressant att se resultatet)

huvudrätt:

Rödvinsgryta med sojabitar m.m.

Pilaff med fullkornris, vildris och torkade tranbär (hittade ett recept i en av mina kosherkokböcker som låter smaskens)

"cole slaw" med vitkål, äpple, sojagrädde, majo och curry

"elims" morot/mangosallad

efterrätt:

"Glassbakelser" av mangosorbet och hallonsorbet

till kaffet:
    Chokladtryfflar

• Hattifnatt

Monsa - vilken snygg kalender och så bra med veckoplanering! Vi ägnar oss också åt det, vi jobbar ju deltid båda två och Hedvig har inget dagis, så vi sitter varje helg och försöker pussla ihop våra scheman. Men det brukar lösa sig med lite entusiasm Som tur är blir det aldrig någonsin gräl kring detta, vi behöver ju båda kompromissa.

Och så duktig du är med vikten! Jag har viktväktat lite efter Hedvig, och gått ner ett par kilo, men är nu mest intresserad av att inte gå upp dem igen.

Ingen citronlemonad dag, inga fina citroner i vår affär i dag, men vi gör ett nytt försök i morgon.
    Däremot bakade jag rågbröd i förmiddags, hembakat rågbröd med prästost är bara såååå gott , så det blir soppa med smörgås till middag i dag!

• elims

Chaia

Vad gott allting låter! Tycker kosherkokböckerna ofta har bra risrecept faktiskt.

Men nu måste jag få veta...
    Vad har du i grytan?
    Och glassbakelserna, hur gör du dem?!

Måste fylla ut min receptbank i datorn lite!!

• hot fuss

ååhh jag vill ha rödvinsgryta o glassbakelser... men det är sånt man inte går ner i vikt av va?

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Monsa

mayasmama, tack för stjärnorna!

KidA, skär ner på kolhydrater, fett som smör går helt bort, vitt mjöl och feta mjölkprodukter går helt enkelt bort.
    Ibland gör jag ltie sås på lite vitt mjöl men har inte så mycket då och så kör jag på minimjölk. Ät naturliga fetter, nötter, oliver. Laga maten utan fett, man kan ta lite olja men jag sätter till det senare till dom andra eller så kanske dom har någon sås som kompenserar lite.
    Fullkorn, fullkorn och åter fullkorn!
    Vatten, vatten och åter vatten! Du ska få i dig ungefär 2 liter vätska om dagen och en stor del av det är nog bra om det är vatten.
    Godis, en gång i veckan eller vig helgen till godis och en pizza om du känner för det. Pizzan går att göra själv på dinkelmjöl, kanske hälften vetemjöl och hälften dinkel. Du kan beställa pizza med lite ost eller ta en kebabrulle utan sås! det går att göra lite egen kebabsås på lätt naturell youghurt och lite paprikakrydda, majonnäs. Lätt naturell youghurt använder jag till massa kalla såser, tsatsiki, till räkröror med bakad potatis osv.
    Det som du äter ska helt enkelt vara lightprodukter. Kolla in lite av viktväktarnas grejer och kombinera med GI och pröva dig fram efter hur din kropp är, fungerar, behöver och mår. Ändra hellre lite saker åt gången för att hålla dom hela livet. Bestäm små mål hela tiden, börjar man med råbantning imorrn så går det ofta åt skogen, börjar man sitt nya liv imorrn och tar en sak i taget så kanske man kan hitta en ny livsstil.