• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

Hej på er!

Jag sitter och mumsar på Hamantaschen och te.. Härligt

Vi ska nog ut på stan senare för att köpa skor till dottern, men det är så kallt. Är så otroligt trött på vintern nu.

Trist att vara förkyld mayasmama Hoppas att du blir frisk snart!!

• En helt vanlig mamma

Chaia, har du borjat snaska dem redan??? *avis*

Myasmamma, trakigt att vara sjuk, men strunta i att solen skiner for an sa lange ar det kalllllllt ute...

jag vill har frukost, men vi har INGEn mat hemma...Hrm, undrar hur snabbt man andrar livet nar man far barn?? Hade ni svart att stalla om det o bli mer ansvarsfulla, vilket vi maste ova pa...

• mayasmama

ny...
    det kommer naturligt när man får barn, fast jag har alltid varit så att jag har haft mat hemma.....mat e viktigt för mig!!

förresten, hur går det på babyfronten? är ni äverens om när ni skall börja försöka?

vi kommer antagligen gå på purimfirande på tisdag i församlingen, e det nåt ni tänkt gå på?

• En helt vanlig mamma

Hrm, kanske det kanske...Vi hade annars tankt ha fest hemma, men vi far val se...

Babyplaner. Jag tror att vi igar enades om juni. Sa, det ar ju inte sa lange kvar...
    Men, vi maste skarpa oss. ibland ar vi som tva ungkarlar och jag vill ju vara perfekt innan vi far barn

• Chaia

nyb

Jag har tjuvstartat lite Svärmor hade bakat, så hon kom över med en laddning igår

När man får barn är det naturligtvis en stor omställning, men vi upplevde inga större problem med att ställa om oss. Vi har visserligan haft mycket hjälp av våra föräldrar och syskon, det underlättar mycket. När man står där med en liten bebis så känns det naturligt att bli lite mer ansvarsfull, så oroa dig inte för det

• mayasmama

jag kan lova dig att hur mkycket ni än planerar kommer ni ändå att drabbas av panik när du väl blir gravid... och den perfekta tidopunkten att skaffa barn kommer aldrig att infinna sig ändå, det är därför det tar 9(10) månader innan bebisen kommer....så att man åtminstone kan känna sig något sånär färberedd. denna graviditet var planerar för oss men jag hade superångest i början och nadav säger nästan varje dag att han blir skitskraj när han ser min växande mage.... men allt ordnar sig i slutändan ändå!!!!!

purimfirandet e ganska trevligt kanske mest för barnen dock men det e mat och dans och massa glada barn.... fast alldeles för lite alkhol tycker min israel....förra året var det en israel som smugglade in en flaska vodka eftersom man ska dricka på purim....

• En helt vanlig mamma

Tack...
    Jag vet att jag kanns tontig, men om jag kollar pa min syrra har hon alltid varit mer av en bullmamma. Hon stadar ofta, syr egna gardiner, gor avancerade matratter och liknande. Jag kan gora sockerkaka och koper alltid fardigsytt av allt. Vi dricker vin pa helgen, ibland till middagen mitt i veckan och har ofta stokigt...

Usch, ska sluta klaga, men oibland freakar jag for at jag ar osaker pa att jag kommer att vara bullmamman, som jag VILL vara...tror jag...
    Funderade ni mkt innan ni fick barn ung. hur ni ville uppfostra era barn och vlken typ av barndom de ska fa?? Hur ni ska vara som mamma?

• En helt vanlig mamma

Mayasmamma...Du har nog ratt i det ja...Man kan planera och vara radd i evighet, men det blir nog bra i slutet...

Joo, Israelerna skall ju ha FEST!! Forra purim frade vi hos Pavels chef och jag var en katt som han bli ganska virrig...Det var tavlingar, dans och hur roligt som helst...Saknar alla vara israelsika kompisar...

Langtar Maya till purim?

• Chaia

nyb

Ofta har man en massa föreställningar om hur man ska vara som mamma (och pappa). När bebisen väl kommer blir oftast ingenting som man hade tänkt sig Det bästa är nog att inte planera för mycket, utan att vänta och se..

Och du.. man behöver inte sluta dricka vin för att man får barn (jo, under graviditeten förstås )

• mayasmama

du blir inte en bättre mamma för att du syr dina egna gardiner....det e väldigt lätt att fastna i "bullmammaångest" men skti i det helt enkelt.....gillar man att baka med sina barn så gör man det gillar man inte det så går det lika bra med köpta bullar.... jag har haft massa sån ångest för jag gjorde mer sånt med maya när hon var mindre, men då var jag arbetsläs och hade mer tid helt enkelt sen tror jag att det bästa för barnen e att ha en glad, hyfsat utvilad mamma inte en som e superstressad för att hon inte hunnit sy nya gardiner och baka 200 bullar på samma dag.....