• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Hattifnatt

Elims - ha det bra - det känns alltid bäst precis efteråt

Nyb: grattis till jobben! Vilken snygg timing ni har, nästan samtidigt och just nu när ni fick ny bostad och allt!

KidA: jag tror Monsas ide och att ta den nu som distanskurs när du är mammaledig är en jättebra idé! Så kan du ta det lite i din egen takt.

Monsa :du är ju uppenbarligen på helt rätt väg och har hittat en modell som fungerar väldigt väl för dig, så det kommer gå hur bra som helst!

Här har vi ätit soppa till middag och nu ägnar sig maken åt sonens besynnerliga favoritlek, att kasta sonen i soffan med högljudda vrål

Vad gäller challa, bakar ni själva eller köper ni brödet? Och har ni ett bra recept att dlea med er av, eller tycker ni att det som står i "Judisk mat...." är bra?

• Chaia

Hattifnatt

Jag håller på att experimentera lite med brödbaket. Jag har inte blivit riktigt nöjd än - kanske i morgon Jag har förresten utgått från receptet i "Judisk mat..", men varierat mjölsorter och mängder lite. Jag bakar alltid utan ägg, p.g.a. dotterns allergi, annars tycker jag att ägg är gott i challah.

• elims

Chaia, kan du inte skicka över en tryffel hit...tycker att jag gjort mig förtjänt av en nu!

• hot fuss

jag har knäckglass här som jag är sjukt sugen på. men marcin är sur att jag inte köpt ngn glass som han kan äta så jag vågar inte ta mig en tallrik nu

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • elims

Hattifnatt

Här hemma äts det både köpechalle och hembakat.
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med ett vettigt recept bara, för med just challe går jag inte efter ett speciellt recept (eller jo, min mormors, men det innebär mest "en nypa hit" och "en kopp dit" så det har du nog inte så mycket glädje av )

• Chaia

Hur gick det med träningen elims? Det känns skönt nu efteråt, eller hur? *Här kommer en tryffel till elims*

Här puttrar grytan på spisen och det doftar gott! Enda kruxet med att laga maten kvällen innan är att jag blir så sugen på att äta upp maten Trist om gästerna kommer i morgon och all mat är slut tryfflarna ligger risigt till

• elims

KidA

Han kanske också kan få en tryffel av Chaia annars, så kan du få din glass

• hot fuss

elims

marcin är ju kakaoallergiker så han kan nog inte äta tryffel..

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • bubele

Hej alla!
    Vilken aktivitet det har varit här sen i går när jag var inne! Nyb och Monsa - grattis grattis .

Jag känner mig mer död än levande här efter att ha jobbat 11 timmar två dagar i rad. Jag vet att en del inte tycker att det är mycket men jag har inte den orken just nu. Dessutom är det Sibirien här och det är inte jättebra för mina leder *tycker synd om mig själv och mina knän*. Jag har i alla fall fått tag på en jättebra familjeterapeut i dag så jag och exsambon har första träffen med henne nästa fredag...håll tummarna!

Apropå glassbakelser så måste jag tipsa om en självklar favorit:
    www.arla.se/Default.aspx&RecipeID=15630

• tutim

Ahh så har jag äntligen ätit middag..inte en timme för tidigt

elims

lite kul det där med din mormor, min är likadan, hon lagar helt underbar mat och när man vill ha recept så är det precis samma grej - hon brukar säja att det är lättare att jag är med när hon fixar och grejar så får man se det istället och sedan försöka memorera det

Har försökt lära mej göra kreplach på detta vis, ägglokchn samt en massa andra saker men det har fastnat dåligt i min arma hjärna. Det enda jag kan riktigt är gehakte lebelech (stavning??)..nåja, kycklingleverhacket. Gott förresten, det kanske är dags för en laddning...*mums*