• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Marcink
    Eftersom du är inloggad ställde jag naturligtvis frågan till dig oxå

• hot fuss

fajga

tofuline är det soja i o det är han allergisk mot oxå... sorbet går bra. o vaniljglass.

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

Oatlys havreglass? Den brukar vi använda här hemma Glass är ju en mänsklig rättighet..eller nåt

• bubele

Nu skall jag lägga mig i sängen och läsa lite

Laila tov!

• elims

PÅ måndag kväll börjar PURIM allihopa!!

Det finns fyra speciella mitzvot på Purim:
    1. Lyssna på läsningen av Megilat Ester, Esters bok.
    2. Äta en seudat mitzva (festmåltid)
    3. Ge matanot le'evionim, bidrag/gåvor till de fattiga (förslagsvis pengar...)
    4. Skicka mishloach manot (matgåvor/matpaket) till sina vänner

www.aish.com/a/purim5765.asp

• Chaia

Intressant elims!

Vad brukar man skicka i matpaketen? Hur skickar man dem? Med posten?

• elims

Chaia

Man brukar vanligtvis ge dem till varandra
    I mishloach manot lägger man två olika typer av ätbara saker. Det ska vara något som man kan äta direkt utan att behöva tillaga det. Det kan vara tex en bulle och en chokladkaka. Sen kan man ju givetvis fylla ut paket med hur mycket man vill: frukt, godis, vin...

Vad man iallafall inte ska göra är att lägga alla sina pengar på fina mishloach manot så att man sedan i slutänden inte har råd att ge pengar till de fattiga. Mitzvan att ge gåvor till de fattiga går före att skicka mishloach manot till sina vänner.

• Chaia
    Det verkar smidigare att ge dem till varandra ja..

Hur brukar ni ge gåvor till de fattiga? Någon speciell organisation?
  • elims

I Sverige kan man samla pengar och skicka via Chabad, det är rätt smidigt.