• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

infinitivformen av mishloach är "lishloach" som betyder skicka, så egentligen ska man väl skicka paketen på något sätt (helst genom en annan person). Men går inte det, så kan man själv ge bort dem istället, huvudsaken är att man ger.

Mitzvan gäller också egentligen på purim på dagen, dvs på tisdag nästa vecka, och inte på kvällen.

• Chaia

Vilken trevlig mitzva - att ge bort matgåvor

När äter man festmåltiden? Måndag kväll?

• elims

visst är det?!

Mitzvan är att äta festmåltiden på dagen (dvs tisdag). Men det är vanligt att man låter måltiden fortsätta in på kvällen...

• tutim

Verkar vara först ut idag..hmm...

Nåja.

Shabbat shalom le'kolam!

• izabelle32

Någon som såg dokumentären om Leila Khaled igår på SVT? Kommentarer?

• elims

izabelle32

Nej jag såg den inte. Går den kanske i repris?!
    Vad tyckte du om den?!

• Hattifnatt

Tittar in lite snabbt, jobbar annars tappert en stund till!

Nej jag missade detta program, eller missade jag kanske inte någonting?!

• elims

Shabbat shalom Hattifnatt!
    Blir det lemonad ikväll?!