• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Ja, verkligen! I morse när jag gick upp stod termometern på -8,8. Mot gården, där det dessutom är varmare. Jag vill ha våååååååår!

• Monsa

NY, ingen vet hur det är att vara förälder innan man fått barn och man kommer in bra i rollen sen man blivit förälder. Du är ju en helt underbar person och det kommer gå kanonbra ska du se! Det har tagit oss år innan vi bättrat oss med städning osv. och när det väl kommer till kritan, spelar det egentligen någon roll? Jag umgås nog hellre med mina barn än städar livet ur mig
    Så länge man finns där och klarar av det som är nödvändigt anågende städning och matlagning så spelar det ingen roll, jag tror inte att barnen blir mer lyckliga av trerätters-middagar och som någon skrev innan så har ju du massa erfarenhet på nacken iom. ditt jobb! Det ska bli spännande! Hoppas du plussar fort nu när ni väl sätter igång

• Monsa

Fajga, hur går det? Härligt att ni träffas och så, låter så mysigt att liksom dejta

• bubele

Monsa
    Det går bra men samtidigt oroar jag mig hela tiden för att jag inte känner den där himlastormande förälskelsen utan mer att "det här är någon jag trivs att vara med och tycker väldigt mycket om". Fast samtidigt vet jag ju att det är så det är efter så många år tillsammans, om jag bara letade efter pirret i magen hade jag fått byta partner varje halvår . Och så är jag jättejätteorolig att allt skall bli som det var innan men samtidigt tror jag vi båda är medvetna om att vi måste kämpa från dag 1 den här gången om det skall gå. Därför känns familjeterapi som en nödvändighet, jag vill absolut inte hamna i det vi var i tidigare, där vi hade kul tillsammans men där det kändes för oss båda som att vi klarade oss lika bra utan varandra...det var som om vi levde vid sidan av varandra istället för tillsammans. Usch, vad ledsamt det låter. Fast det var det ju iofs. Så jag har hopp, men måste försöka vända alla mina negativa tankar. Jobbar hårt med positiv omformulering för mig själv här . Tack för att du frågade, du är gullig. Känns det bättre hemma hos dig nu? Lät som en bra idé att ta tag i och prata ut om allt istället för att bara låta irritationen växa.

• Monsa

Fajga, det är ju så efter många år precis som du säger, slentrianen smyger sig på och det är ett ständigt arbetande på förhållandet som krävs om det ska fortsätta växa och vara starkt. Jag tror att man känner det där trivsamma mer och pirret ersätts med tryggheten och en annan slags relation med tiden. Trots det så ska man ju kunna känna att man längtar efter varandra, så känner jag för egen del i alla fall.

Vi har det bättre nu, han har ordnat med jobb i en annan butik de närmsta veckorna så vår bensinkostnad sjunker och vi har försökt prata om hur det är och hur det helst inte ska bli men vi är trötta och man har inte så mycket tid så detta kommer nog ta ett tag, att komma in i det nya och planera upp allting så det flyter. Som någon sa till mig så är det inte så att ett förhållande flyter på friktionsfritt och det är väl bra för tänk om allt bara var likadant hela tiden!
    Just nu försöker vi få helgen så bra planerad som möjligt, det ska städas, planeras, pluggas och göras roliga grejer med barnen. Sen håller jag ju på att ta körkort med så det blir ännu mer att göra och jag känner mig tio gångemer stressad. Han måste ju jobba för att visa framfötterna på sitt jobb men ändå ha i tankarna att vi behöver prioritera och planera vårt liv tillsammans med. Jag tror att vi har en bra grund att stå på, vi är fortfarande kära i varandra och känenr varandra väl, vi har alltid roligt ihop och han och jag har funnit varandra och blivit en ny familj, vi har bildat den familjen som vi vill ha och som fattats oss innan under vår uppväxt. Det är tufft ibland men ingenting är perfekt och så kan jag avsluta med att om det skulle bli krig till exempel, vem bryr sig då om att gå ut med skräpet eller om det är bra städat här hemma eller att andra bagateller som det då skulle vara i sitt sammanhang?

Tack för att du frågar, jag tror det är bra att man får skriva av sig och ventilera lite, det är nog inget förhållande som är perfekt och det är bra att se att vi inte lever i en perfekt värld, kanske skulle vi uppskatta det vi har mer då istället för att tråna efter sådant vi inte har Ja så tänker jag, men det är inte lätt att leva i nuet och inte bry sig om småsaker för jag lovar, när jag ser mina brödsmulor på golven och ingen annan än jag själv kommer att få lov till at tdammsuga upp dom så känns dom som stora limpor som bara ligegr och dräller, överallt!

• En helt vanlig mamma

Fajga, jag forstar din oro for framtiden, men om ni varkligen tanker kring detta och gar i terapi ska du nog se att ni kommer att valja ratt...Jag tror att alla mer eller mindre hamnar i slentrian o man maste val bara fudera ut hur man kan forhindra attd en kommer for ofta o sitter i for lange...
    Jag haller tummarna for er

Gaaaah, vi har nu kopt bil!! Den vi ville ha blev sald precis nar vi stod och tittade pa den sa vi gick en runda i affaren o hittade en annan. Vi provkorde, blev foralskade och kopte den. Kanske forhastat eftersom vi har eg inte har en aning om vad man bor kolla pa och fraga efter...Jag hoppas vi inte gjorde bort oss... Den ar 2001, har gatt 7500 mil och vi kopte den genom en stor affar, vilket gor att jag kanner mig lite tryggare...

Ni har alla ratt i att man vaxer in i foraldrarollen...Ibland blir jag bara sa manisk om skaer o ting och oroar mig alleles for mkt...

Vad ska ni alla gora idag?

• bubele

Nyb
    Bil...vad blev det för någon då? Säkert bra när ni köpt den genom stor affär som du skriver.
    Jag och exsambon som stannat kvar här under dagen med undantag för en liten sväng hem (den andra lägenheten vi hyrde ligger nära, vilket känns skönt) skall nu laga en god sallad och steka lite haloumi. Sedan skall jag göra mig i ordning och träffa några av tjejkompisarna hemma hos en av dem. Melodifestival, vin och lite utgång kan jag tänka mig .

Vad skall du själv göra i dag?

• En helt vanlig mamma

Det blev en BMW ( kot pa deras affar har i Gbg) en 2001 som gatt 7500 mil..% dorrar och morkgron...Den var fin o skon att kora...Men, lite angest har jag allt...

Vi ska stada, laga mat, kolla film och ev. hinna lasa lite kurslitt. Gar en kurs om sprakutv. vilket ar sa intressant...

Vad skont att bara hanga med ex sambon, jag haller som sagt tummarna...
    Var gar ni ikvall da?

• marcink

vi ska ha melodifestivalvaka med en vän jag träffat via jobbet och hans tjej. de ska ta med sig thaimat hit också, och är nog på väg närsomhelst nästan. om bara kida kunde ta på sig lite kläder så hon blev anständig *harkel*...