• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • En helt vanlig mamma

Vi har kakat pizza o atit glass, Mmmm..Varsta treatdagen alltsa, men det behovs ibland:D

Yoga later harligt, dock inte sushi

• marcink

kan väl bara nämna att dagens begravning var den första judiska jag varit på. har dessutom bara varit med på en öht tidigare. jag tyckte den var väldigt stillsam och värdig. mycket känslosam och vacker. dock är jag helt slut så jag tänkte däcka nu.

• bubele

Hej alla
    Har precis kommit hem från jobbet och är sååå trött...

Elims
    Det går rätt bra även om det finns mycket kvar att jobba på. Om inget oförutsätt händer flyttar han nog tillbaka i slutet av nästa vecka

Nu skall jag bada lite och försöka få upp värmen lite...det är ju fortfarande Sibirien här

• elims

fajga
    Vad spännande!!

marcink
    Skönt att allt gick bra då. Hur mår ni? Hur mår resten av din familj?

• Chaia

fajga: Åh, vad roligt att han flyttar in igen!! Verkligen bra gjort av er att ta itu med problemen på detta sätt. Lycka till!!

• marcink

elims: tackar som frågar. jag mår bra, jag gillade begravningen och känner att den kommer följa mig som ett gott minne. vet inte om man får säga så egentligen, men det var en positiv upplevelse trots allt. min mamma och moster är mycket sorgsna, särskilt min moster. även om morfar blev 93 år gammal och att han varit sjuk länge så är det förstår jobbigt när bortgången väl kommer.

en sak som upprörde min bror lite var det faktum att gravstenen inte kommer på plats förrän om ett år. jag har försökt läsa mig till det, men hittar bara samma information som i länken jag gav tidigare, att "I en del församlingar brukar man vänta ett helt år med att sätta en sten på graven. Det finns dock inga generella föreskrifter i detta hänseende, utan man följer den sed som tillämpas på respektive ort." och det förklarar ju inte så mycket. finns det någon mening med de här föreskrifterna, eller någon logik man skulle kunna förklara det med?

i övrigt gjorde noah raketkarriär i min släkt idag. han var den lilla ljuspunkten på deras för tillfället rätt mörka himmel. judiska kvinnor (mödrar) är oslagbara! vi var tvungna att rycka tillbaka vår son när vi ville gulla med honom själva. vansinne!

• bubele

Det jag har lite svårt för med "våra" begravningarna är det där med vilka som får lägga jord i graven och inte. I Göteborg är det släkten först, männen, sen andra män, sen kvinnorna i släkten. Och det får ändå vara ok, tycker jag, gamla traditioner etc. Men min mormor begravdes i Malmö, och där fick inte kvinnorna ta någon jord på spaden alls, utan bara männen. Det blev jättekonstigt när t ex min systers sambo som ALDRIG träffat min mormor fick göra det men inte jag. Då var jag ledsen

• bubele

Oj...svårt att slita mig, nu kallnar badvattnet
    Strax tillbaka

• marcink

fajga: vår släkt är inte religiös, och i stockholm är de uppenbarligen rätt flexibla. här fick alla lägga jord i graven, och vi ordnade själva så det blev morfars döttrar först, sen barnbarnen och sen övriga släkten och sist vänner och bekanta. lite lätt oorganiserat, men det fungerade iaf.

• marcink

jag har lite svårt att slita mig också, men jag måste sova för jag ska upp 0600 imorgon. hörs imorgon kväll hörrni!