• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Nyb
    verkligen....jag bara älskar att det snöar igen. Not.

• tutim

Monsa är säkert ute och kör bil minns hur galet mycket jag körde när jag just tagit körkort.

Urk vilken dag det blev idag, har fått mjölkstockning - förra gången vi skulle till israel fick jag det 1 1/2 vecka innan avresa. Nu är det precis 1 1/2 vecka innan vi sticker och så vaknade jag idag med härliga små knölar på ena sidan Jättekul! Ska lägga mej i blöt i varmvatten och se om det kan ha någon effekt.

Var det förresten någon fler som såg programmet på någon av Svt-kanalerna förra veckan om Purim? Det var väldans gulligt med barn som berättade.

• tutim

Fajga

tack!

Snöar det nere hos er menar ni!?!

• Chaia

elims: Då har inte jag heller vuxna fötter alltså Konstigt att skorna inte fanns i 36!! Prova barnavdelningen?

• elims

new york brud
    ja telefonförsäljare är ett kapitel i sig... det ringer rätt ofta här och när jag svarar frågar de oftast om jag har mamma eller pappa hemma/någon annan vuxen i hushållet hemma!
    Men där har jag iallafall oftast numera svar på tal (man lär ju sig efter ett tag),
    jag brukar säga att "jo det är möjligt att mamma eller pappa är hemma, men då får du nog ta och ringa hem till dem istället för här bor bara jag och min man!"

Chaia
    det tipset brukar jag köra på min mamma när hon inte hittar skor i hennes storlek (strl 35) !!

• elims

Chaia

Hur går det med shabbesmatlagningen då?! Vad blir det för spännande?!

• hot fuss

elims

varför frågar de efter din mamma eller pappa? hur gammal är du egentligen?

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

elims:

Här lagas det mat för fullt!

Till drinken blir det hummus med morotstavar att dippa. Till förrätt smördegsinbakad sparris med örtagårdssås.

Varmrätten blir en svampgryta med ris. Jag såg i en kokbok hur de hade lagt riset i en sockerkaksform, tippat upp det på ett fat och serverat en svampstuvning i hålet i mitten av kransen. Jag har gjort min egen variant av svampgryta, men det var så snyggt upplagt! Vid sidan om kronärtskockssalladen du tipsat om (sååå god) och en sallad med rödkål, purjo, äpple och apelsindressing.

Till efterrätt blir det ingefärskokta päron med vaniljglass. Sedan ska jag göra någon form av sötsak till kaffet.

Vad har du lagat?