• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • ellinorsmamma

Chaia och Elims

Ni ska ha en stor eloge till ert förberedande av shabbatmaten. Det är verkligen beundrandevärt att ni gör det vecka efter vecka.

Ibland så klagar jag här hemma över att jag inte får så mycket hjälp i köket av maken. Hur hade det varit om jag var tvungen att ordna sådanna middagar varje fredag? Blir kallsvettig bara jag tänker på det.

Hoppas att middagen blir lyckad !!!

• Chaia

ellinorsmamma

Matlagning och letande efter recept ar en hobby for mig Dessutom tycker jag att det underlattar otroligt mycket att forbereda maten dagen innan. Nar gasterna kommer ar jag inte ett dugg stressad som jag kunde vara forut da jag lagade all mat samma dag..

Nagot konstigt har hant med mitt tangentbord.. inga tecken ar pa sin ratta plats

• Hattifnatt

Stackars lilla Agnes!

Jag har jobbat så mycket det senaste, så i dag har jag semester, barnen hemma hela dagen, och vi hade planerat en utflykt till en väninna mned barn i samma ålder - men de hade fått magsjuka så dit åker vi INTE

Men istället bakar vi bullar, sonen har precis fått "Hitta Nemo" på DVD som han nu ser för femtioelfte gången, och vi har en mysig dag hemma tillsammans!

Jag måste fråga om challe - jag provade det äggfria receptet i den svenska judiska kokboken men tyckte det blev för salt.
    Är det någon av er som provat det?

• Chaia

Hattifnatt

Jag har utgatt fran det receptet, men okat oljan och sockret och minskat saltet lite. Sedan gar jag pa kansla vad galler mjolet. Brukar bli knappt ett kilo. Svart att fa till det perfekta brodet, men jag jobbar pa det *ar inte dar an)

• elims

ellinorsmamma
    Grattis till maken! Du kan hälsa honom att 40 år är en ärofylld ålder enligt judendomen, vid 40 har man uppnått tillräckligt mycket vishet bla för att kunna ge råd till folk och för att man ska kunna börja studera kabbalah!

Tili
    Blev maken glad för mobilen?!

Hattifnatt
    Åh, kan du inte skicka över ett par bullar! älskar bullar!
    Brukar ofta baka något som vi har till frukost innan vi går till synagogan på lördag morgon (eftersom vi inte kan äta bröd) med det har inte blivit något den här gången. Känns lite dumt också att fylla frysen med en massa chametz i onödan såhär innan pesach...

Chaia
    Ditt tangentbord kommer säker lägga av helt lagom till shabbes...det är ju ett judiskt tangentbord!

• Chaia

elims

Ah, det ar darfor det strular Ett shabbes-tangentbord, sa praktiskt

Varfor kan man inte ata brod till frukost pa shabbat?

• elims

Chaia
    En måltid enligt judendomen inkluderar bröd och eftersom man bara ska äta tre måltider på shabbat (fredag kväll, lördag lunch och seudah shlishit) kan man inte äta bröd på morgonen. Ytterligare en anledning är att man inte ska äta en måltid (alltså bröd) innan man har bett morgonbön. Det gäller för alla dagar i veckan iof, inte bara shabbat.

• Chaia

elims

Aha.. Men vad ar det for skillnad pa brod och bullar exempelvis? Bullar ar val ocksa bakade mestadels av mjol och vatten och graddade i ugnen som brod? Kan man ata vad som helst till frukost sa lange det inte ar brod?