• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

elims

Tack for lankarna, men jag ar fortfarande forvirrad..

Det star i den dar listan att man ska saga hamotzi over cinnamon bread (kanelbullar). Det beror val kanske pa hur man bakar bullarna? Nar jag bakar har jag ju inget agg t.ex. Om mangden agg, smor m.m. ar storre an mangden vatten sa ar det mezonot?

Intressant tankestallare for mig

• Chaia

Forresten.. betyder det att challe bakad pa mjolk eller sojamjolk blir mezonot och inte brod?

• elims

Chaia jag vågar inte ge dig några definitiva svar. Dessa lagar gör mig ofta själv rätt förvirrad. Vad som ska räknas som hamotzi resp mezonot hör till de mer komplicerade delarna av våra skrifter och det är ganska mycket att sätta sig in i.

Vet inte hur det är med om man inte har ägg i faktiskt. Och ang challe med mjölk i så är det väl möjligt (atar jag) att tillräckligt mycket mjölk (och socker mm) gör den mezonot, men jag vet inte helt säkert, inte heller var gränsen går för mängden. Vad som är säkert dock är att det är challe du vill lägga på shabbesbordet, inte mezonot, därför ska man inte försätta sig i den situationen att man blir osäker på vad som är vad.
    Det händer att jag bakar challe (eller tzibel pletzlech - lmjölkiga ökbröd gjorda på challedeg) med mjölk, men har inte i jättemycket.

• elims

hehe "lmjölkiga ökbröd" låter väl gott!

Mjölkiga lökbröd ska det ju stå!

• Chaia

elims

Tack for dina svar! Skont att hora att jag inte ar den enda som blir forvirrad av detta

• elims

Kunde förresten inte låt bli...det blir visst citruspäron med lakritskaramellsås här hemma imorgon! smakade såsen precis, den är jättegod!

sitter nu bara och funderar över om/hur jag ska hålla den varm fram till imorgon. Jag kan kanske ställa den på någonting annat på platan så står den inte direkt på värmen men ändå håller sig varm. Är rädd att den ska koka bort och det bara ska bli kvar en gegga på botten imorgon. Det är ju karamellsås (med sojagrädde) i - den stelnar väl när den kallnar eller?

• Chaia

elims

Spannande sas!! Hur far man dit laktrissmaken?

Den blir nog lite seg nar den kallnar ja.. Later som en bra ide att stalla den ovanpa nagot annat eller kanske ovanpa er vattenkokargrej (om den inte ar for varm).

• elims

med lakrisal!

Hur går det själv, är du färdig?!

• Chaia

Jag ar i princip fardig. Ska ta och duka bordet nu och sedan dammsuga koket. Det ar sa skont att forbereda det mesta dagen innan!!

• elims

Visst är det, när shabbat kommer ska man vara utvilad, inte sönderstressad!