• Anonym (Kaos)

Min dotter skär sig =(

Jag lever helt själv med min dotter och hon har ingen som helst kontakt med sin pappa.
    Anledning till detta är den fysiska och psykiska misshandeln han utövat mot henne, grov sådan.
    (Historien med honom är lång och hemsk..)

Hon mår riktigt dåligt, då allt kommit i kapp henne (Hon är 13 år) och hon har fullt med hat i sig, är arg mestadels och mår skit!

För någon månad sedan upptäckte jag att hon skurit sig för första ggn, 

Jag blev chockad naturligtvis och försökte med alla medel och få hjälp...svaret, en väntetid på 14-20 veckor på BUP! 
    Deras svar var även att hon skulle utredas av skolkuratorn innan, för att se om läget va så allvarligt som det verkade (??!!) Jag som mamma anser att det ÄR vansinnigt allvarligt!!

Jag är konstant orolig, har gömt alla rakhyvlar hemma, knivar, saxar och annat är kvar ..
    Men jag vet ju, att rakhyvlar kan hon ta hos sina kompisar, det finns ju överallt!

Hon får inte låsa när hon är på toa, hon ska visa kroppen ett par ggr i veckan, armar och ben..

Hon går till kuratorn ett par ggr i veckan. Har fortfarande inte hört något från BUP och då har jag ringt ibland 2-3 ggr på en vecka.

Hon har 3 ggr efter den första ggn, skurit sig.

Jag har tappat kontrollen, när hon  hamnar i sina svackor, är hon arrogant, lyssnar inte och jättesvår att få kontakt med...och en sådan kväll var det i går, det slutade med att hon kvart över 10 i går kväll drog till en kompis och där sov hon i natt..Idag ska hon vägra skolan sa hon...

Jag är villrådig, har inte en aning om vad jag ska göra!! Rynkar på näsan

Jag kan inte sluta sätta gränser, jag kan inte låta bli att fortsätta tala om för henne vad som är rätt och fel, kan inte sluta att uppfostra henne och när jag gör detta, blir hon rabiat och vill dra hemifrån, hon kan inte ta mothugg och inte ta till sig min "uppfostran".

Det är skittufft att dra detta alldeles själv, har ingen familj på plats och visst har jag vänner...men de har sina familjer med barn..och så också de tonåringar.

Jag vill nog mest med detta inlägg få svar från andra föräldrar som har tonåringar som skär sig, som inte mår bra...hur gör ni, hur löser ni det??

Oh, det blev lite osammanhängande text Obestämd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-06 08:22

Efter att ha startat tråden, har jag tänkt om massor. Många har gett mig en annan syn på det hela och jag är grymt tacksam över det!

Vi reagerar alla olika i krissituationer och som anhörig, framför allt förälder, är det fruktansvärt att se sitt barn göra sig själv illa!

Det finns ingen regelbok, eller manual på hur man ska hantera saker eller hur man ska hjälpa och stötta, för det är från person till person vad som passar...en del har skrivit att de har velat bli lämnade ifred i sin ångest och det är just det som hjälpt dem, andra har skrivit att bry dig så mycket det bara går, vaka och ligg på...

Men jag har valt att backa, för jag får utgå från vad jag tror är bäst för min dotter och hon tycker INTE om att jag varit för på..

Tack alla för svaren, en del har hjälpt mig massor!
  • Svar på tråden Min dotter skär sig =(
  • MikNis
    Anonym (Kaos) skrev 2014-03-03 12:15:39 följande:

Fast, det jag har lärt mig är att ett sånt här beteende kan hålla på i åratal!

Ska jag låsa in henne i åratal?

Jag kan förstå hur du tänker så sett och ja, det är sjukt jobbigt att veta att det kan ske när som, vart som helst!
    Men, jag kan inte låsa in henne för evigt..

Man låser inte in ett barn som någon annan vill skära, man tar hand om förövaren då...
    Här måste jag på nåt sätt skydda henne från sig själv och det är skillnad..

se till att hon får terapi för hennes upplevelser i stället,  lägg energin där.
    och som sagt sök privatvård om du har möjlighet.
  • Rainbow gg
    Anonym (Skitprat) skrev 2014-03-03 12:04:19 följande:
    Det där är skitprat.
    Att skära sig ska TYDLIGT markeras att det är fullständigt oacceptabelt.

Ts, fortsätt du att vaka som en hök! Om det behövs; gör redigt allvar i saken och stanna inne med dottern en vecka då hon inte får vara ifred en sekund.
    Alltså visst, det där hjälper ju för stunden. Men den ångesten hon kommer ha under den veckan, som inte får någon som helst lindring, kommer ju bara att byggas upp och sedan när veckan är slut kommer behovet av att självskada vara så stort att det kanske rinner över till och med.
    Klart hon redan vet att det är ett oacceptabelt beteende. Men det har ingen som helst betydelse när man väl är i den sisten att det enda man kan göra för att inte gå under, den enda kontrollen man har, är att skära sig.

Det hjälper inte i det långa loppet med ständig kontroll.
    Det som hjälper är en ordentlig bearbetning av minnena, känslorna och att lära sig hantera impulserna som gör att man skär sig. Det är inget man lär sig på egen hand bara sådär. Och det är inte heller alltid som tankarna försvinner för all framtid.

Det är snart 7 år sedan jag skar mig sist. Det betyder inte att jag inte har svåra dagar när jag får impulstankar om att skära mig, däremot har den hjälpen jag fått gjort att jag kan komma på mig själv med dessa tankar och också kunna hantera dem.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Skitprat) skrev 2014-03-03 12:16:16 följande:
    Nu har jag sagt vad som funkar.
    Att jamsa med är inte alltid det bästa.

Ts, lycka till.
    "vad som funkar" är jäkligt subjektivt. Det finns ingen objektiv sanning.
  • Mawliiin

Jag var likadan i den åldern! Men det var för att jag haft en väldigt tuff uppväxt min mamma gick bort när jag var runt 8 och fick då flytta till min pappa som var en stor pundare! Men även han gick bort efter några år.... plus att man kommer in i puberteten .. Det är mycket som händer i den åldern och man skall knappast kränka en person för då kommer det bli värre! Det blev de för mig i alla fall, man försöker även hitta sin egen personlighet och identitet,

För mig var det ett rop på hjälp, men samtidigt ville jag inte ta emot hjälpen .. Men efter ett tag så gick jag med att gå och prata på BUP, det som hjälpte för mig mest var att vara ensam och att ingen stog som en hök och kollade allt jag gjorde. Det var ändå skönt att veta att man hade någon som brydde sig men ändå inte var för på(min mormor)...

Försök visa att du finns där för henne, försök att inte vara för på, för då kan hon dra sig undan ännu mer, förstår att det inte är lätt som förälder att bara se på.

• Anonym (privat)

Har du ekonomiska möjligheter att låta henne gå till en psykolog privat, de borde väl ha kortare väntetider?

• Anonym (Kaos)
    Mawliiin skrev 2014-03-03 18:39:09 följande:
    Jag var likadan i den åldern! Men det var för att jag haft en väldigt tuff uppväxt min mamma gick bort när jag var runt 8 och fick då flytta till min pappa som var en stor pundare! Men även han gick bort efter några år.... plus att man kommer in i puberteten .. Det är mycket som händer i den åldern och man skall knappast kränka en person för då kommer det bli värre! Det blev de för mig i alla fall, man försöker även hitta sin egen personlighet och identitet,

För mig var det ett rop på hjälp, men samtidigt ville jag inte ta emot hjälpen .. Men efter ett tag så gick jag med att gå och prata på BUP, det som hjälpte för mig mest var att vara ensam och att ingen stog som en hök och kollade allt jag gjorde. Det var ändå skönt att veta att man hade någon som brydde sig men ändå inte var för på(min mormor)...

Försök visa att du finns där för henne, försök att inte vara för på, för då kan hon dra sig undan ännu mer, förstår att det inte är lätt som förälder att bara se på.

Tack för att du delar med dig..

Jag har förstått av fler som skrivit att de tyckte det var jobbigt att ha en "hök över sig".
    Jag har backat och jag tror jag är på väg att hitta en balans, antagligen till nästa gång det händer nåt.

• Anonym (Kaos)
    Anonym (privat) skrev 2014-03-03 18:43:56 följande:
    Har du ekonomiska möjligheter att låta henne gå till en psykolog privat, de borde väl ha kortare väntetider?
    Dessvärre inte Rynkar på näsan
    Självklart vill jag göra allt för att hjälpa henne, men ibland finns det vissa spärrar som gör att man får gå den lite längre vägen..
  • Knäck

Hej Ts!

När jag var 13 år började jag skära mig. Orsaken var förstås komplicerad men sammanfattningsvis så svämmade jag över av fruktansvärda känslor och jag hade inga redskap att hantera dem med.

Jag bodde med min mamma och när hon upptäckte mina skärsår blev hon förtvivlad. Hon begick i sin förtvivlan flera övergrepp på min integritet med resultatet att jag istället riktade min ilska mot henne. Hon läste min dagbok, förbjöd mig att sova över hos kompisar och övervakade mig. Detta utan att förstå mig eller ha en tillitsfull relation med mig i botten.

Jag vill tipsa dig om att du inte kommer kunna kontrollera din tonåring. När du försöker kan du råka driva henne till att trappa upp sina maktmedel ännu mer och det kommer skada henne - hon vet inte bättre men du gör. När du försöker kontrollera utan att hon förstår varför kan hon uppfatta dig som fientlig och avskärma sig ännu mer från dig. Du kan skapa en maktkamp som båda förlorar.

Min kamp mot min mamma slutade med akutplacering av socialtjänsten, självmordsförsök och inläggningar på psyk. Det har tagit många år att reparera vår relation. Hennes reaktion hjälpte aldrig mig.

Din dotter verkar må jättedåligt och inte veta hur man ska göra det på ett bra sätt. Lär henne olika vägar till att stå ut med ångesten! Det är livskunskap. Ångest kommer alltid igen.

Man kan samtala, rida på hästar, göra mindfulnessövningar, resa bort, måla, väggklättra, köpa hundvalp, ta ett bad, spela ett instrument, gå en promenad eller göra upp små mål som "idag ska jag inte skära mig hur dåligt jag än mår, jag ska stå ut, och står jag inte ut ska jag skrika den här ramsan ut genom fönstret/gråta i minst 45 minuter i sträck/springa 3 kilometer/be mamma om hjälp" m.m. bara fantasin sätter gränser.

Hon jävlas inte med dig, hon är ledsen. Fråga henne vad du kan hjälpa henne med och var beredd att prova det hon ber om. Förklara din oro, beskriv den, förklara att du lägger dig i för att du vill att hon ska må bra och att hon har ett eget ansvar för sitt mående. Spåna tillsammans på vad som behövs - och om hon behöver åka till 4H-gården och klappa grisar mitt på dagen så får du väl ta ledigt från jobbet och åka med henne! Självklart får hon inte skita i skolan kontinuerligt eller ha dig att köpa chips så fort hon blir deppig utan det får vara rimliga, kreativa saker och det kan ni resonera om.

Men var försiktig så att du inte vänder henne emot dig och helt förlorar hennes förtroende.

Ni som tror att man övervakar och bestämmer över en tonåring under en längre tid är ju livsfarliga. Visst kunde min mamma hindra mig från mycket men jag kunde alltid straffa henne genom att göra mig själv illa och det var ingen av oss vann på det.

TS, med tiden rätar de flesta sneda tonåringar ut sig Lycka till!

• Anonym (Omg)
    Anonym (Kaos) skrev 2014-03-04 12:11:22 följande:

Tack för att du delar med dig..

Jag har förstått av fler som skrivit att de tyckte det var jobbigt att ha en "hök över sig".
    Jag har backat och jag tror jag är på väg att hitta en balans, antagligen till nästa gång det händer nåt.

Jobbigt är syftet. Hon skär sig för att hon kan se en "vinst" med det. Detta måste bort. Så länge "vinsten" finns kvar fortsätter hon ju med beteendet.

Om handlingen istället resulterar i "ovinst" så kvävs beteendet fort.
  • orolig2121
    Anonym (Omg) skrev 2014-03-05 07:40:50 följande:
    Jobbigt är syftet. Hon skär sig för att hon kan se en "vinst" med det. Detta måste bort. Så länge "vinsten" finns kvar fortsätter hon ju med beteendet.
    Om handlingen istället resulterar i "ovinst" så kvävs beteendet fort.
    Det är sant, men det kan leda till att hon börjar må ännu sämre och dessutom börjar kapa banden till sin mamma.

Dessutom förutsätter ditt resonemang att det går att ha sådan kontroll över sin tonåring, och att hon när hon känner behov av att skära bryr sig om eventuella senare bestraffningar.
Svar på tråden Min dotter skär sig =(