Min dotter skär sig =(
Jag lever helt själv med min dotter och hon har ingen som helst kontakt med sin pappa.
Anledning till detta är den fysiska och psykiska misshandeln han utövat mot henne, grov sådan.
(Historien med honom är lång och hemsk..)
Hon mår riktigt dåligt, då allt kommit i kapp henne (Hon är 13 år) och hon har fullt med hat i sig, är arg mestadels och mår skit!
För någon månad sedan upptäckte jag att hon skurit sig för första ggn,
Jag blev chockad naturligtvis och försökte med alla medel och få hjälp...svaret, en väntetid på 14-20 veckor på BUP!
Deras svar var även att hon skulle utredas av skolkuratorn innan, för att se om läget va så allvarligt som det verkade (??!!) Jag som mamma anser att det ÄR vansinnigt allvarligt!!
Jag är konstant orolig, har gömt alla rakhyvlar hemma, knivar, saxar och annat är kvar ..
Men jag vet ju, att rakhyvlar kan hon ta hos sina kompisar, det finns ju överallt!
Hon får inte låsa när hon är på toa, hon ska visa kroppen ett par ggr i veckan, armar och ben..
Hon går till kuratorn ett par ggr i veckan. Har fortfarande inte hört något från BUP och då har jag ringt ibland 2-3 ggr på en vecka.
Hon har 3 ggr efter den första ggn, skurit sig.
Jag har tappat kontrollen, när hon hamnar i sina svackor, är hon arrogant, lyssnar inte och jättesvår att få kontakt med...och en sådan kväll var det i går, det slutade med att hon kvart över 10 i går kväll drog till en kompis och där sov hon i natt..Idag ska hon vägra skolan sa hon...
Jag är villrådig, har inte en aning om vad jag ska göra!!
Jag kan inte sluta sätta gränser, jag kan inte låta bli att fortsätta tala om för henne vad som är rätt och fel, kan inte sluta att uppfostra henne och när jag gör detta, blir hon rabiat och vill dra hemifrån, hon kan inte ta mothugg och inte ta till sig min "uppfostran".
Det är skittufft att dra detta alldeles själv, har ingen familj på plats och visst har jag vänner...men de har sina familjer med barn..och så också de tonåringar.
Jag vill nog mest med detta inlägg få svar från andra föräldrar som har tonåringar som skär sig, som inte mår bra...hur gör ni, hur löser ni det??
Oh, det blev lite osammanhängande text
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-06 08:22
Efter att ha startat tråden, har jag tänkt om massor. Många har gett mig en annan syn på det hela och jag är grymt tacksam över det!
Vi reagerar alla olika i krissituationer och som anhörig, framför allt förälder, är det fruktansvärt att se sitt barn göra sig själv illa!
Det finns ingen regelbok, eller manual på hur man ska hantera saker eller hur man ska hjälpa och stötta, för det är från person till person vad som passar...en del har skrivit att de har velat bli lämnade ifred i sin ångest och det är just det som hjälpt dem, andra har skrivit att bry dig så mycket det bara går, vaka och ligg på...
Men jag har valt att backa, för jag får utgå från vad jag tror är bäst för min dotter och hon tycker INTE om att jag varit för på..
Tack alla för svaren, en del har hjälpt mig massor!