• Anonym (Kaos)

Min dotter skär sig =(

Jag lever helt själv med min dotter och hon har ingen som helst kontakt med sin pappa.
    Anledning till detta är den fysiska och psykiska misshandeln han utövat mot henne, grov sådan.
    (Historien med honom är lång och hemsk..)

Hon mår riktigt dåligt, då allt kommit i kapp henne (Hon är 13 år) och hon har fullt med hat i sig, är arg mestadels och mår skit!

För någon månad sedan upptäckte jag att hon skurit sig för första ggn, 

Jag blev chockad naturligtvis och försökte med alla medel och få hjälp...svaret, en väntetid på 14-20 veckor på BUP! 
    Deras svar var även att hon skulle utredas av skolkuratorn innan, för att se om läget va så allvarligt som det verkade (??!!) Jag som mamma anser att det ÄR vansinnigt allvarligt!!

Jag är konstant orolig, har gömt alla rakhyvlar hemma, knivar, saxar och annat är kvar ..
    Men jag vet ju, att rakhyvlar kan hon ta hos sina kompisar, det finns ju överallt!

Hon får inte låsa när hon är på toa, hon ska visa kroppen ett par ggr i veckan, armar och ben..

Hon går till kuratorn ett par ggr i veckan. Har fortfarande inte hört något från BUP och då har jag ringt ibland 2-3 ggr på en vecka.

Hon har 3 ggr efter den första ggn, skurit sig.

Jag har tappat kontrollen, när hon  hamnar i sina svackor, är hon arrogant, lyssnar inte och jättesvår att få kontakt med...och en sådan kväll var det i går, det slutade med att hon kvart över 10 i går kväll drog till en kompis och där sov hon i natt..Idag ska hon vägra skolan sa hon...

Jag är villrådig, har inte en aning om vad jag ska göra!! Rynkar på näsan

Jag kan inte sluta sätta gränser, jag kan inte låta bli att fortsätta tala om för henne vad som är rätt och fel, kan inte sluta att uppfostra henne och när jag gör detta, blir hon rabiat och vill dra hemifrån, hon kan inte ta mothugg och inte ta till sig min "uppfostran".

Det är skittufft att dra detta alldeles själv, har ingen familj på plats och visst har jag vänner...men de har sina familjer med barn..och så också de tonåringar.

Jag vill nog mest med detta inlägg få svar från andra föräldrar som har tonåringar som skär sig, som inte mår bra...hur gör ni, hur löser ni det??

Oh, det blev lite osammanhängande text Obestämd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-06 08:22

Efter att ha startat tråden, har jag tänkt om massor. Många har gett mig en annan syn på det hela och jag är grymt tacksam över det!

Vi reagerar alla olika i krissituationer och som anhörig, framför allt förälder, är det fruktansvärt att se sitt barn göra sig själv illa!

Det finns ingen regelbok, eller manual på hur man ska hantera saker eller hur man ska hjälpa och stötta, för det är från person till person vad som passar...en del har skrivit att de har velat bli lämnade ifred i sin ångest och det är just det som hjälpt dem, andra har skrivit att bry dig så mycket det bara går, vaka och ligg på...

Men jag har valt att backa, för jag får utgå från vad jag tror är bäst för min dotter och hon tycker INTE om att jag varit för på..

Tack alla för svaren, en del har hjälpt mig massor!
  • Svar på tråden Min dotter skär sig =(
  • MikNis
    Anonym (V) skrev 2014-03-03 10:36:45 följande:
    Kanske ett litet konstigt tips, men gå ut och gå med henne 30 minuter varje dag, det förebygger depression. Det är självklart inte lösningen på alla era problem men det hjälper på lång sikt. 
    Försök göra henne glad på alla sätt du kan.
    sant men inte detta fallet,  
    Dottern har konfronterats med känslor hun inte klarar av att hantera och hon löser det genom att tillfoga sig smärta. 
    Det som hjälper är att låta henne konfrontera traumat och att gå vidare... 
    Det gör man lämpligast hos en terapeut.
    DBT terapi nämns i dessa sammanhang
  • Anonym (Kaos)
    Nitor skrev 2014-03-03 10:29:48 följande:
    Så du får ingen kontakt med henne när hon mår bättre?

Njeaa, när jag då börjar prata med henne om hur hon mår osv, slår hon bakut ganska direkt och säger att hon inte orkar prata om det, så där stannar det oftast.

• Anonym (Kaos)
    Anonym (skar mig) skrev 2014-03-03 10:34:43 följande:
    Ta inte åt dig av nedlåtande inlägg, de förstör mer än gör gott.

Jag tycker det verkar som att du gör så gott du kan, och jag har ju bara erfarenhet från en sida av historien, som en självskadade tonåring. Har inga tonårsbarn än själv och det är dessutom två pojkar. 

Försök ta kontakt med skolkurator så länge, tills ni kommer vidare med BUP, alt. en kurator via VC. Du kan ju gå själv första gångerna, för att få lite hjälp med hur du kan hantera din dotter när hon får sina downs. Och kanske att du lägger annat åt sidan ett tag och ägnar lite mer tid ihop med din dotter, prioritera henne, utnyttja stunderna då hon är uppåt för att komma henne djupare, lyssna... riktigt verkligen lyssna och ta in vad hon säger, och när hon har sina downs är det bara att vara där, stötta, lugna, gråt ihop, kramas, ät glass, glo på film, whatever... 

Och fortsätt sätta gränser, de som är självklara. Det är ju inte ok att sticka hem till en kompis mitt i natten o sova över när man är 13. Min mamma hade exempelvis bara gått rakt över och dragit hem mig om så hade behövts. Regler behövs, och det kan vara hemskt att vara hård mot sina barn ibland, men det visar ju också indirekt att du bryr dig och ser henne. 

Kämpa på, det kan bli några jobbiga år men du har åtminstone uppmärksammat det i tidigt skede vilket ju är bra. 

Kram och lycka till!

Tack!

Jo då, vi Har massa mysiga stunder ihop, vi fixar mat ihop, tittar på film, går i affärer, bio...alltså, allt det man ska göra med sina barn/ungdomar. Sen ÄR hon 13, inte så skitkul att umgås med mamma alla ggr heller.

Jag vet att gränssättningen är viktig, däremot är den svår att få till på ett bra sätt. Och det är ju just när jag sätter gränserna som hon blir aggressiv och oregelbar..jo, 13 i alla ära också..

Jag har idag varit i kontakt med Socialtjänsten, där jag har bett om föräldrastöd, så det ska vara på gång och bara det kan vara till stor hjälp för mig..

• Anonym (Kaos)
    MikNis skrev 2014-03-03 10:37:18 följande:
    Har du möjlighet att ordna hjälp till henne via privata vårdgivare?  
    just med tanke på väntetiden hos bup.

Den biten har jag inte tänkt på..men tar absolut till mig det.

Idag har det varit många samtal till kurator på skolan och socialtjänsten, just nu står jag i telefonkö till BUP.. Skam den som ger sig!

• MLB
    Anonym (Kaos) skrev 2014-03-03 10:22:28 följande:

Men vad ska jag sluta med?? Fråga om råd?

Jag HAR läst Allt om självskadebeteende, tro mig! Men det står tyvärr inget om hur JAG som person och mamma till min dotter ska hantera det!

Jag skriver ju inlägget för att få råd och stöttning, inte för att bli trampad på och nedtryckt! 

Det verkar som om du har väldigt bra erfarenhet om just detta, så i nästa inlägg, kanske du har ett BRA råd att ge mig?

Jag tar tacksamt mot det, men ska du fortsätta trycka ner MIg i mitt försök att få svar på en del frågor, kan du låta bli..

Till att börja med, bra att du vill hjälpa din dotter.

Men lugna ner dig lite, du går in i diskussionen i försvarsläge och det gör det svårare att ta till dig av konstruktiva råd, vilket ju är motsatsen till vad du vill uppnå.

Du skrev om att tappa kontrollen och fick en fråga om vilken kontroll det gäller. Ett simpelt förtydligande om att det är kontrollen över dig själv hade räckt, du behöver inte slå ifrån dig när folk försöker hjälpa. Text kan vara svårtolkad och om du tänker efter tror jag vi är överens om att det är bättre att folk frågar om dom är osäkra på vad du menar än att dom drar felaktiga slutsatser.

Rådet jag har att ge är att köpa en spikmatta åt din dotter. Det kan ge samma ångestlindring som att skära sig men är ett betydligt mera konstruktivt sätt att hantera känslorna tills ni fått hjälp att lösa situationen.

Det stämmer att man behöver gränser också när man mår dåligt. Annars är risken stor att man börjar med farliga beteenden. Nu menar jag inte att skära sig utan att man kan hamna i direkt farliga situationer. Men dom gränserna man behöver är normala gränser. Att inte få låsa när man går på toa kan inte kallas en normal gräns, det är bara integritetskränkande. Ta gränserna du har och fundera på vad du vill uppnå med dom. Vilken positiv effekt har det att hon inte får låsa dörren? Jag gissar att du har satt upp den gränsen som ett försök att kontrollera hennes självskadebeteende, men hur skulle det kontrolleras av att dörren är olåst? Genom att öppna den? Det är sannolikt vad din dotter ser gränsen som, och det kan ju inte vara tryggt att gå på toa om man vet att någon när som helst kan öppna dörren för att kontrollera en.

Samma sak med de där kroppskontrollerna. Jag förstår att du inte vill att hon ska skära sig, men att hon skär sig är ett symptom på något annat. Det blir ungefär som att försöka tvinga sig själv eller någon annan att inte snyta sig när man är förkyld. Luftvägarna täpps till (hon har sannolikt ångest över kontrollerna), men inte blir man friskare.

Har ni vänt er till en ungdomsmottagning? Förhoppningsvis ger dom hjälp snabbare än bup.
  • Anonym (emma)

Jag började som 13åring att skära mig. Till en början rispade jag mest huden med rakhyvel för att senare gå över till att skära mig med rakblad/tapetkniv,detta självskadebeteende började som ett slags sett att bli sedd, inom mig Råde kaos och jag var livrädd. Probelemet var att min mamma inte hade rätta verktygen och hon konfronterade aldrig mig trots sår på armar och bandage. Detta kom att utvecklas till ett tvångsmässigt beteende där skadorna tyvärr blev djupare och svårare och krävde sjukhusvård vid flera tillfällen. Man ska skilja på självmordsförösk och självskada. Då att skära sig inte innebär att hon vill ta sitt liv, däremot är det ett tecken på en vilsen tjej som behöver finna trygghet och vägledning av vuxenvärlden. Det är en Bra sak att BUP är kontaktade och invänta en tid till dem. Blir det värre ligg på dem om att du inte kan hantera situationen! Barn och familj på socialkontoret kan också hjälpa med kontakter. Jag tycker du verkar hantera det Bra utifrån den situation som råder.självklart är man maktlös och det måste vara fruktansvärt.men att du ser och konfronterar henne tror jag är Bra! Och tbeka inte att gå via skolkuratorn de har faktiskt ofta god kunskap om sådana problem då det i dag tyvärr är vanligt uttryckssätt för tjejer i tonåren. ( påminn henne om att de ärr hon orsakar sig nu kommer pryda hennes kropp för alltid, något man lider oerhört av nu som vuxen )

• Nitor
    Anonym (Kaos) skrev 2014-03-03 10:44:19 följande:

Njeaa, när jag då börjar prata med henne om hur hon mår osv, slår hon bakut ganska direkt och säger att hon inte orkar prata om det, så där stannar det oftast.

Jag tror inte att du ska ge efter och låta henne få som hon vill. Du behöver få kontakt med henne. Det är viktigt att hon får uppleva att du inte dömer henne eller så. Försök igen att få henne att öppna sig. Ta en promenad eller sitt i bilen för att prata. Det är bra att göra något under tiden så man slipper ha ögonkontakt hela tiden.
  • MLB
    Nitor skrev 2014-03-03 11:02:06 följande:
    Jag tror inte att du ska ge efter och låta henne få som hon vill. Du behöver få kontakt med henne. Det är viktigt att hon får uppleva att du inte dömer henne eller så. Försök igen att få henne att öppna sig. Ta en promenad eller sitt i bilen för att prata. Det är bra att göra något under tiden så man slipper ha ögonkontakt hela tiden.
    Eller skriv ett brev åt henne och ge möjlighet att svara i valfri form. Kan vara lättare om man får ta tid på sig.
  • Anonym (Kaos)
    MLB skrev 2014-03-03 10:56:28 följande:
    Till att börja med, bra att du vill hjälpa din dotter.

Men lugna ner dig lite, du går in i diskussionen i försvarsläge och det gör det svårare att ta till dig av konstruktiva råd, vilket ju är motsatsen till vad du vill uppnå.

Du skrev om att tappa kontrollen och fick en fråga om vilken kontroll det gäller. Ett simpelt förtydligande om att det är kontrollen över dig själv hade räckt, du behöver inte slå ifrån dig när folk försöker hjälpa. Text kan vara svårtolkad och om du tänker efter tror jag vi är överens om att det är bättre att folk frågar om dom är osäkra på vad du menar än att dom drar felaktiga slutsatser.

Rådet jag har att ge är att köpa en spikmatta åt din dotter. Det kan ge samma ångestlindring som att skära sig men är ett betydligt mera konstruktivt sätt att hantera känslorna tills ni fått hjälp att lösa situationen.

Det stämmer att man behöver gränser också när man mår dåligt. Annars är risken stor att man börjar med farliga beteenden. Nu menar jag inte att skära sig utan att man kan hamna i direkt farliga situationer. Men dom gränserna man behöver är normala gränser. Att inte få låsa när man går på toa kan inte kallas en normal gräns, det är bara integritetskränkande. Ta gränserna du har och fundera på vad du vill uppnå med dom. Vilken positiv effekt har det att hon inte får låsa dörren? Jag gissar att du har satt upp den gränsen som ett försök att kontrollera hennes självskadebeteende, men hur skulle det kontrolleras av att dörren är olåst? Genom att öppna den? Det är sannolikt vad din dotter ser gränsen som, och det kan ju inte vara tryggt att gå på toa om man vet att någon när som helst kan öppna dörren för att kontrollera en.

Samma sak med de där kroppskontrollerna. Jag förstår att du inte vill att hon ska skära sig, men att hon skär sig är ett symptom på något annat. Det blir ungefär som att försöka tvinga sig själv eller någon annan att inte snyta sig när man är förkyld. Luftvägarna täpps till (hon har sannolikt ångest över kontrollerna), men inte blir man friskare.

Har ni vänt er till en ungdomsmottagning? Förhoppningsvis ger dom hjälp snabbare än bup.

Jag är lugn..
    Jag ser vad du skriver och jag tar till mig det, verkligen. Problemet är ju som jag sagt hela tiden, att hitta en balans i det hela och det är ju just det jag efterfrågar här. De svar jag redan fått har varit viktiga för mig och jag har tänkt till på fler områden, som tex detta med att hon måste ha upplåst, att få se hennes armar och ben...

Självklart förstår ju jag också att det kan verka kränkande och VA kränkande!

Jag ska helt klart tänka om där..

Jag har varit i kontakt med ungdomsmottagningen på orten, däremot anser de efter ett möte med deras grupp, att de inte har de verktyg eller de resurser för att hjälpa henne och de hänvisade vidare till BUP.

De har även dessvärre, samma väntetid.

• Anonym (Kaos)
    Anonym (emma) skrev 2014-03-03 10:56:34 följande:
    Jag började som 13åring att skära mig. Till en början rispade jag mest huden med rakhyvel för att senare gå över till att skära mig med rakblad/tapetkniv,detta självskadebeteende började som ett slags sett att bli sedd, inom mig Råde kaos och jag var livrädd. Probelemet var att min mamma inte hade rätta verktygen och hon konfronterade aldrig mig trots sår på armar och bandage. Detta kom att utvecklas till ett tvångsmässigt beteende där skadorna tyvärr blev djupare och svårare och krävde sjukhusvård vid flera tillfällen. Man ska skilja på självmordsförösk och självskada. Då att skära sig inte innebär att hon vill ta sitt liv, däremot är det ett tecken på en vilsen tjej som behöver finna trygghet och vägledning av vuxenvärlden. Det är en Bra sak att BUP är kontaktade och invänta en tid till dem. Blir det värre ligg på dem om att du inte kan hantera situationen! Barn och familj på socialkontoret kan också hjälpa med kontakter. Jag tycker du verkar hantera det Bra utifrån den situation som råder.självklart är man maktlös och det måste vara fruktansvärt.men att du ser och konfronterar henne tror jag är Bra! Och tbeka inte att gå via skolkuratorn de har faktiskt ofta god kunskap om sådana problem då det i dag tyvärr är vanligt uttryckssätt för tjejer i tonåren. ( påminn henne om att de ärr hon orsakar sig nu kommer pryda hennes kropp för alltid, något man lider oerhört av nu som vuxen )

Vi hanterar ju saken olika, så som anhörig så som den som har självskadebeteendet. 

Jag har heller inte de rätta verktygen antar jag, men jag har konfronterat...vilket man kanske inte ska, jag vet inte.
    Hon har kontinuerlig kontakt med skolkuratorn, ett par ggr i veckan, senast idag per telefon då hon är hemma från skolan..

Men även kuratorn säger att det är för stort för henne och hon tar tag i det hon kan så mycket det går utifrån den situation som är för stunden..

Tack för att du delade med dig!

Svar på tråden Min dotter skär sig =(