• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Godnatt
    puss skrev 2014-03-15 09:09:39 följande:
    Varför?
    Risken för resistenta bakterier gör att jag praktiserar försiktighetsprincipen. En hel del tyder dessutom på att det är den bakteriefria miljön i västvärlden som får kroppens immunförsvar att löpa amok.

Vill man ha luktfria kläder finns alltid ullkläder istället.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Anonym (J)
    Anonym (gro) skrev 2014-03-14 20:53:44 följande:
    Stor andel av de som jobbar på israeliska fabriker råkar vara palestinier. De får inte jobb någon annan stans, men de israeliska företagen ger dem jobb med skälig lön. Bojkottar man israeliska varor, hjälper man alltså inte dessa palestinier alls.

Jag undrar om de som bojkottar israeliska varor också bojkottar palestinska. Palestina är ju liksom inte oskyldiga i konflikten. Eller för den delen kinesiska (Kina är skyldig till långt mer etnisk rensning, förföljelse av oliktänkande och andra brott än Israel och Palestina tillsammans.)

(Att Israel i princip bara har militära mål på sina missilattacker (som dessutom oftast är svar på en attack mot dem) och varnar innan de avfyrar så att civila kan fly, medan de muslimska terroristerna attackerar även civila mål, och dessutom med flit lägger sina militäranläggningar i närheten av sjukhus o.s.v., det är ingenting som svensk media anser sig vara skyldiga att rapportera om.)

Jag tycker att svenskar som anser att Israel är Stora Stygga Vargen ska i fortsättningen leta rätt på fler informationskällor om vad som sker där nere än bara en sidas syn. Ta reda på vad Palestina respektive Israel själva säger om läget, och läs fler rapporter än de Israelfientliga (= svensk media), så får ni förhoppningsvis en mer nyanserad  bild av konflikten. Fast det kanske är för jobbigt att vara tvungen att ändra på sina förutfattade meningar.
  • mmg
    Lillekott skrev 2014-03-14 16:29:51 följande:
    Bojkottar företaget Coca-Cola med alla dess produkter sen jag sett dokumentären om hur de förstör och stjäl vatten från invånarna i Sydamerika. Och även för att de mörkar om ingredienserna...

Hemmavid bojkottar vi Elgiganten efter deras reklam med rasistiska inslag med Dogge som erbjuder tv-apparater i "Svenne-storlek"
    Du vet om att Dogge liknat kvinnor vid hundar också, när han och en kompis stod och rappade och juckade i tv4:s morgonsoffeprogram? Har ogillat honom starkt sedan jag såg det på tv 2011, och konstaterade att han visar upp en liknande attityd i sina olika musikvideor på Youtube.

Jag försöker påpeka det för alla som använder honom som reklamskylt, ifall de i all hast undgått att upptäcka vilka värderingar han faktiskt står för.

Verkar som att det faktum att han är från förorten och har blivit rikskändis gör att han per definition klassas som 'förebild', sedan är alla döva för vad han predikar för ungdomarna han sägs vara förebild för.
  • Mandel

Eftersom jag i princip inte köper halvfabrikat eller färdigmat så ryker självklart en hel del märken. Och eftersom jag endast köper svenskt kött- även charkuterier med svenskt kött i, och endast svenska mejerivaror (ost, smör, grädde osv. ) så ryker det även en hel del märken där med.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Furtuna skrev 2014-03-14 21:16:08 följande:
     Bojkottar även alkohol och tobak och andra droger då jag tycker det är fel att behöva berusa sig för att må bra..
    Håller med dig helt och hållet!
    Och det sjukaste i det hela är att om man inte dricker alkohol så anses man konstig och blir ifrågasatt hela tiden.

Tycker att det är tragiskt att folk behöver berusa sig för att kunna slappna av och umgås med sina vänner och sin familj på en normal nivå.
  • puss
    Godnatt skrev 2014-03-15 09:45:28 följande:
    Risken för resistenta bakterier gör att jag praktiserar försiktighetsprincipen. En hel del tyder dessutom på att det är den bakteriefria miljön i västvärlden som får kroppens immunförsvar att löpa amok.

Vill man ha luktfria kläder finns alltid ullkläder istället.

okej. ja resistenta rackare är ett gissel.
    *puss puss puss puss*
  • MammaIna88
    puss skrev 2014-03-14 20:21:39 följande:
    Jo. Du sätter djuren framför dig själv, och jag sätter också djuren framför dig. De kan man iaf äta upp.

Hahahahahahaha dagens skönaste kommentar :D
  • puss
    MammaIna88 skrev 2014-03-15 10:33:28 följande:

Hahahahahahaha dagens skönaste kommentar :D

*puss puss puss puss*
  • Mandel
    ASD03 skrev 2014-03-14 22:00:05 följande:

SKA VI STARTA GRUPP?!

Seriöst. Trodde jag var den enda. Försökt att förklara det för alla jag känner. Man slår ju helt ut konkurrensmekanismen där. Coop går ändå någorlunda då det är ett kooperativ men resten? Nej!

Alltid irriterande när de sätter priset precis 1kr eller 50 öre eller något under varumärkespriset. 

Jag köper inte heller butikernas egna märken.
    Även om det är typiska svenska varor som odlas och produceras i Sverige så är butikernas egna till största del producerade utomlands med utländska råvaror.
    Och för att vara helt ärlig så har jag inte stött på tillräckligt många varor av god kvalité av butikernas egna märken så jag köper dem inte.
    Har gjort tappra försök att prova en del där båda är producerade utomlands (väljer alltid svenskt i första hand), men de billiga smakar alltid sämre.

Sedan ogillar jag ICA över lag. De har majoriteten av dagligvaruhandeln i Sverige och styr leverantörerna med järnhand. Ica bestämmer priset, inte vad varan kostar att producera. Sedan har ICA kört alldeles för hårt med billigt danskt fläskkött på bekostnad av att de har högt priset på det svenska och stoppat mellanskillnaden för mervärdet i egen ficka!
    Sedan är ica bara billigt om man köper danskt kött, deras egna märkesvaror typ billiga ica-basic osv. De är mycket dyrare än andra kedjor på sällanköpsvaror så de kronor man sparar in på den billiga maten går förlorad om man köper någon annan pryl.
  • Mandel
    camus skrev 2014-03-14 23:40:23 följande:
    Biotherm och Vichy tills de slutar med parabener och mineraloljor i sina produkter
    Allt med palmolja i
    Danskt griskött
    Nestle av gammal vana
    Shell (håller på och grisar i Nigeria)
    Ryanair och numera Quatar airways
    Undviker helst IKEA också (skattar mindre i Sverige än en undersköterska i Högdalen samtidigt som de kräver skattefinansierad infrastruktur till sina lador)
    Vin och bilar från USA (rena kvalitetsskäl)
    Betalar inte IKEA in moms och arbetsgivaravgifter i Sverige?
    Eller menar du att de inte skattar på vinsten?
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?