ASD03 skrev 2014-03-14 22:00:05 följande:
SKA VI STARTA GRUPP?!
Seriöst. Trodde jag var den enda. Försökt att förklara det för alla jag känner. Man slår ju helt ut konkurrensmekanismen där. Coop går ändå någorlunda då det är ett kooperativ men resten? Nej!
Alltid irriterande när de sätter priset precis 1kr eller 50 öre eller något under varumärkespriset.
Jag köper inte heller butikernas egna märken.
Även om det är typiska svenska varor som odlas och produceras i Sverige så är butikernas egna till största del producerade utomlands med utländska råvaror.
Och för att vara helt ärlig så har jag inte stött på tillräckligt många varor av god kvalité av butikernas egna märken så jag köper dem inte.
Har gjort tappra försök att prova en del där båda är producerade utomlands (väljer alltid svenskt i första hand), men de billiga smakar alltid sämre.
Sedan ogillar jag ICA över lag. De har majoriteten av dagligvaruhandeln i Sverige och styr leverantörerna med järnhand. Ica bestämmer priset, inte vad varan kostar att producera. Sedan har ICA kört alldeles för hårt med billigt danskt fläskkött på bekostnad av att de har högt priset på det svenska och stoppat mellanskillnaden för mervärdet i egen ficka!
Sedan är ica bara billigt om man köper danskt kött, deras egna märkesvaror typ billiga ica-basic osv. De är mycket dyrare än andra kedjor på sällanköpsvaror så de kronor man sparar in på den billiga maten går förlorad om man köper någon annan pryl.