• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • Volt
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 21:05:06 följande:

Ja och VARFÖR svarar inte ni på motsvarande inlägg, inlägg som ger mig medhåll??! Haha.. Inte förvånad. Såklart jag inte svarat på era förlöjligande och rent av kränkande inlägg. Vad vill ni uppnå med det? Finns ingen mening att ens göra det, så nu vet ni det varför jag inte går in i debatten med era inlägg. Tycker ärligt talat att ni hör hemma i sandlådan, för ni skriver oerhört kränkande. Ni har bestämt er för att ENDAST se ur styvdotterns perspektiv, så det fattar ni ju att det inte finns någon debatt. Så då vet ni, så kan ni sluta spekulera.
    Kan du se något ur hennes perspektiv? Överhuvudtaget?
    Blir du kränkt av allt? Att mjölken är slut på ica? Att det blir kallt på vintern?
    Är du på riktigt seriös när du påstår att folk kränker dig när de inte håller med dig eller på ett sansat sätt ifrågasätter dig som Påven Johanna gjorde? 

• Anonym (kluven)
    Volt skrev 2014-04-29 21:27:53 följande:

Blir du kränkt av allt? Att mjölken är slut på ica? Att det blir kallt på vintern?

Är du på riktigt seriös när du påstår att folk kränker dig när de inte håller med dig eller på ett sansat sätt ifrågasätter dig som Påven Johanna gjorde? 

Och här kommer ytterligare kränkningar och förlöjligande.. Är du på riktigt seriös när du tror att du får ett vettigt svar av mig, noll vett innanför pannbenet.
  • Anonym (Meja)
    Volt skrev 2014-04-29 21:27:53 följande:

Tyvärr kan TS inte se något från styvdotterns perspektiv. Det är bara hon och hennes egen dotter som skall få som de vill.

Det lyser igenom mer och mer för varje inlägg!

Håller med om att Påven Johannas inlägg var bra och mitt i prick och är inte förvånad att TS inte lyckas svara på det.
  • Volt
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 21:40:55 följande:

Och här kommer ytterligare kränkningar och förlöjligande.. Är du på riktigt seriös när du tror att du får ett vettigt svar av mig, noll vett innanför pannbenet.
    Jaha, jag hade alltså rätt. Du borde arbeta med din förmåga att ta kritik. 
  • Anonym (Dela är viktigt)

Men hallå!!!! Kan NI se NÅGOT ur ts' dotters perspektiv?? Verkar inte så, för ni håller på att förgå av medömkan för styvdottern. Ni kan inte se att båda barnen har issues och att det inte bara är styvdotterns man ska ta på allvar?

Radhuspinglan skrev 2014-04-29 19:24:41 följande:
    Säg bara: VI är en FAMILJ! Punkt slut!

Det var ett jättebra svar!

Svårare är det ju inte!

Och i en familj får ALLA barn kalla de vuxna vad de vill! Mamma, pappa, Carl, Sigrid, Ma, Pa, mor,far, Hulken eller Tingeling!
  • Radhuspinglan
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 20:58:31 följande:
    Stackars dig! Att leva med sig själv och vara du är INTE optimalt

Men, okej, dåligt samvete för nått!? Jag är själv skilsmässobarn.

Konstigt... Kom att tänka på ett inlägg för ett bra tag sedan där detta med vad man vill kallas av andra dök upp. Tror det var någon som inte ville kallas bonusmamma eller nåt (minns inte exakt). Då blev det ramaskri! Vilken hemsk person. Barn, och vuxna fick kalla vem de ville för va de ville. Man kunde för fan inte bestämma vad bonusarna fick kalla en.

Mycket konstigt...

Radhuspinglan skrev 2014-04-29 22:35:32 följande:
    Alltså VA!? Jag tycker att det är synd om barn som får uppleva alla dessa jävla familjekonstellationer som inte fungerar. I de fall det fungerar - SKITBRA! Men i övrigt så tycker jag att det är SÅ synd om barnen! Är själv ett skilsmässobarn... Mina föräldrar misslyckades! Vart vill du komma!?

Problemet Pinglan, är att du bara ser det ena skillsmässobarnet i ts' familj. Och det barnet du/ni inte ser är det som har svikits av sin biopappa och nu har svårt att lita på folk. Något så oskyldigt som att få kalla sin styvpappa för pappa är det minste man kan unna henne eller? Så får de förklara läget för det äldre barnet. Med syskon måste man dela!
  • Radhuspinglan
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-04-29 22:41:52 följande:
    Problemet Pinglan, är att du bara ser det ena skillsmässobarnet i ts' familj. Och det barnet du/ni inte ser är det som har svikits av sin biopappa och nu har svårt att lita på folk. Något så oskyldigt som att få kalla sin styvpappa för pappa är det minste man kan unna henne eller? Så får de förklara läget för det äldre barnet. Med syskon måste man dela!

Men har jag sagt nått annat!? Båda de stackars små barnen är oskyldiga offer i denna sörja! Jag ser inte problemet i att föräldrarna skiljt sig, alt övergivit sitt barn, utan problemet jag ser är den NYA familjekonstellationen.
Svar på tråden min styvdotter och min dotter