• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • Anonym (kluven)
    Anonym (Egentid?) skrev 2014-04-29 11:26:10 följande:
    Jag tycker du resonerar rätt! Jag tycker inte biologin spelar roll här utan den fina relationen man har gentemot andra. Och det är bara för styvdottern att förstå att hon inte äger pappan! Han delas med många! Med dig, din dotter, med henne, men kompisar, med kollegor osv.

Ja det är så sant som det är sagt, och just dessa ord tänker jag ta upp på familjemötet.
  • Anonym (Egentid?)
    Anonym (ö) skrev 2014-04-29 11:16:49 följande:
    Jag tycker att det låter som om din dotter skulle kunna behöva professionell hjälp av bup och att inte ansvaret för hennes mående ska läggas på mannens dotter. Mannens dotter har ett behov av att hennes pappa är bara hennes pappa. Att han finns som en fungerande extravuxen i din dotters liv är toppen, men din dotter verkar behöva hjälp med sitt mående så att ansvaret för hur hon mår inte hamnar på mannen och hans dotter, för det är inte rättvist.
    Kanske lika bra att lära 8 åringen att man ÄGER inte en person! Hon kan inte styra och ställa om vem som får kalla sin pappa för pappa osv! Man delar med sig av en person! Till familjen, vänner, kollegor osv. Om hon har det behovet så får man se till att hon förstår att det funkar inte riktigt så! Hon kommer ju att bli en vidrig kvinna i vuxen ålder som är svartsjuk av sig så ingen man kommer att vilja vara tillsammans med henne. För att hon tror att hon har ägarrätt! Och man ÄGER ingen! Inte sin mamma, inte sin pappa! Man har olika slags känslor bara!
  • Nöjd man

Men varför hantera tjejerna olika? De bor hos er båda två. Din dotter heltid och hennes styvdotter vv. Om styvdottern säger att din dotter inte får säga pappa till sin styvpappa skulle jag reagera på samma sätt som om de var biologiska systrar. Självklar ska din dotter få kunna knyta an till din man och se honom som sin manliga förebild(pappa). 

Tror att de går lättare att se på förutsättningarna om man låter bli att se det som styv och biologiska barn när man lever i en familj. Relationen mellan de biologiska föräldrarna är en annan sak men i familjen så tycker jag att alla har samma rättigheter och skyldigheter utifrån sin ålder och föräldrarna har vuxenansvaret tillsammans.

• NummerTvå

Är det korrekt att din dotter bor heltid med er och styvdottern varannan vecka?

Det viktigaste enligt mig är att ni inte låter något av barnen styra och ställa. Det är ni vuxna som bestämmer och sätter agendan i hushållet.

Mitt förslag (förutsatt att styvdottern inte har någon djupare problematik) är att ni kör på rättvisemetoden. Att båda barnen har tillgång till er båda lika mycket och på samma villkor under tiden ni är under samma tak. Lågstadiebarn förstår sig på millimeterrättvisa än någon annan ;)

Sedan kan det vara rättvist att styvdottern får lite egentid med sin pappa. Om din dotter tycker det är orättvist kan hon få ha egentid med din man den veckan styvdottern är hos sin mamma (men var i så fall öppna med det). Men annars ska det vara lika som gäller.

Sedan är det viktigt att inte falla till föga för surande barn. Bekräfta känslorna men fall inte föga.

Det finns inga perfekta lösningar men det låter som om ni just nu skulle gynnas bäst av rättvisemodellen.

• Ann Cistrus
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 11:25:03 följande:

Men vafan vet du om det?? Va!!? Tiga är guld... I något man inte vet något om. Men min styvdotter ska placera sina växelvis problem på min dotter? Är det det du menar?
    Men... Är vi inte överens om att båda flickorna har känslomässiga problem som inte egentligen har med deras relation sinsemellan att göra? Din dotter är otrygg eftersom hennes pappa är en idiot, hans dotter är otrygg för att hon kanske inte är en person som mår bra av att flänga mellan två hem. Det är inte alla som är känslomässigt rustade för ett kringflackande liv. 

Jag får annars en känsla av att du endast tycker att det är din dotter som har "rätt" att må dåligt? Missförstå mig rätt nu, jag lever själv i en bonusfamilj och är helt emot att det ska curlas bara för att bonusbarnen är skilsmässobarn. Dock är jag av åsikten att det är svårt för mina barn (våra gemensamma) att må bra om inte min sambos dotter också mår bra. Att hjälpa och hela henne är ofta att hela hela familjen. Så att säga. 

Att gå din styvdotter till mötes vad gäller "etiketten" på din man kanske lättar en del av de andra problemen också. Kan vara värt att prova tycker jag. Han är ju där för din dotter precis lika mycket även om hon kallar honom vid sitt namn. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (kluven)
    Ann Cistrus skrev 2014-04-29 12:59:46 följande:
    Men... Är vi inte överens om att båda flickorna har känslomässiga problem som inte egentligen har med deras relation sinsemellan att göra? Din dotter är otrygg eftersom hennes pappa är en idiot, hans dotter är otrygg för att hon kanske inte är en person som mår bra av att flänga mellan två hem. Det är inte alla som är känslomässigt rustade för ett kringflackande liv. 

Jag får annars en känsla av att du endast tycker att det är din dotter som har "rätt" att må dåligt? Missförstå mig rätt nu, jag lever själv i en bonusfamilj och är helt emot att det ska curlas bara för att bonusbarnen är skilsmässobarn. Dock är jag av åsikten att det är svårt för mina barn (våra gemensamma) att må bra om inte min sambos dotter också mår bra. Att hjälpa och hela henne är ofta att hela hela familjen. Så att säga. 

Att gå din styvdotter till mötes vad gäller "etiketten" på din man kanske lättar en del av de andra problemen också. Kan vara värt att prova tycker jag. Han är ju där för din dotter precis lika mycket även om hon kallar honom vid sitt namn. 

Nej det anser jag inte men nu är det så att styvdottern inte mår dåligt, utan det handlar bara om styrande behov. Säg att hon inte får uppmärksamhet som hon vill då kör hon med känslomässig utpressning, pappa kommer springande, hon går till min dotter talar om att inte kalla honom pappa för att ögonblicket senare krypa upp i knät på mig. Säg att hon får låna ett par fina stövlar av min dotter som gärna lånar ut, men när dottern nästa dag vill låna ett par ynka vantar då heter det nej. Så håller det på. Det handlar om äganderätt, inget annat. Vi vet till fakta att hon inte mår dåligt.
  • Anonym (kluven)
    NummerTvå skrev 2014-04-29 11:37:03 följande:
    Är det korrekt att din dotter bor heltid med er och styvdottern varannan vecka?

Det viktigaste enligt mig är att ni inte låter något av barnen styra och ställa. Det är ni vuxna som bestämmer och sätter agendan i hushållet.

Mitt förslag (förutsatt att styvdottern inte har någon djupare problematik) är att ni kör på rättvisemetoden. Att båda barnen har tillgång till er båda lika mycket och på samma villkor under tiden ni är under samma tak. Lågstadiebarn förstår sig på millimeterrättvisa än någon annan ;)

Sedan kan det vara rättvist att styvdottern får lite egentid med sin pappa. Om din dotter tycker det är orättvist kan hon få ha egentid med din man den veckan styvdottern är hos sin mamma (men var i så fall öppna med det). Men annars ska det vara lika som gäller.

Sedan är det viktigt att inte falla till föga för surande barn. Bekräfta känslorna men fall inte föga.

Det finns inga perfekta lösningar men det låter som om ni just nu skulle gynnas bäst av rättvisemodellen.

Korrekt. Ja det vore nog en idé
  • Anonym (kluven)
    Nöjd man skrev 2014-04-29 11:32:37 följande:
    Men varför hantera tjejerna olika? De bor hos er båda två. Din dotter heltid och hennes styvdotter vv. Om styvdottern säger att din dotter inte får säga pappa till sin styvpappa skulle jag reagera på samma sätt som om de var biologiska systrar. Självklar ska din dotter få kunna knyta an till din man och se honom som sin manliga förebild(pappa). 

Tror att de går lättare att se på förutsättningarna om man låter bli att se det som styv och biologiska barn när man lever i en familj. Relationen mellan de biologiska föräldrarna är en annan sak men i familjen så tycker jag att alla har samma rättigheter och skyldigheter utifrån sin ålder och föräldrarna har vuxenansvaret tillsammans.

• Anonym (kluven)
    Anonym (Egentid?) skrev 2014-04-29 11:31:18 följande:
    Kanske lika bra att lära 8 åringen att man ÄGER inte en person! Hon kan inte styra och ställa om vem som får kalla sin pappa för pappa osv! Man delar med sig av en person! Till familjen, vänner, kollegor osv. Om hon har det behovet så får man se till att hon förstår att det funkar inte riktigt så! Hon kommer ju att bli en vidrig kvinna i vuxen ålder som är svartsjuk av sig så ingen man kommer att vilja vara tillsammans med henne. För att hon tror att hon har ägarrätt! Och man ÄGER ingen! Inte sin mamma, inte sin pappa! Man har olika slags känslor bara!

• Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 11:22:09 följande:

Relationer är personliga och detta är något min man själv valt, inget jag tvingade på honom om du nu trodde det. Idiotiskt svar måste jag säga! Nä men min dotter ska minsann lida för att styvdottern bor växelvis?! Det ska minsann läggas över på mig och min dotter?? Absurdum. Sluta svara istället om du inte kan bete dig mänskligt.
    Visst och nu har pappan en dotter som behöver att hennes pappa visar att han är just hennes pappa och ingen annans. Din dotter har en egen pappa, hur han än är som förälder.

Varför anklagar du mig för att inte bete mig mänskligt för att jag lyfter problemet ur dotterns perspektiv?
Svar på tråden min styvdotter och min dotter