• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • smulpaj01
    Påven Johanna skrev 2014-04-29 17:29:05 följande:
    Varför har ni egentligen problemet, skulle du säga?

Du skriver att ni gjort allt by the book. Ni har gått långsamt fram (fast ni bott ihop lika länge som du varit separerad), och ni lät till och med barnen bestämma takten (varför fick barnen göra det? Du tycker ju inte att barn ska bestämma över vuxna), men det gick så fort och lätt för dem att ni snart sov hos varandra (inackorderade var ni ju tydligen redan enligt tidigare inlägg). 

Till detta kommer sedan din utsago om hur överens ni är, du och din sambo. Han vill gärna vara hennes pappa och vill bli kallad för pappa också. Ni tycker likadant säger du, men hur säker är du på det? Han gör tydligen inte som du tycker i alla fall? Han går på sin dotters - vad du benämner som - "martyrskap" och fogar sig i hennes vilja. Eller har jag missförstått något? 

Du skriver också att styvdottern ibland kallar dig mamma, samt att hon kräver uppmärksamhet från dig som du då ger henne eftersom du älskar henne som om hon vore din egen. Det låter också som en ganska konstig grej. Varför styrde du inte upp det från början? Och varför bemöter du inte det nu? Du är ju arg på att hon inte tillåter din dotter att kalla din sambo för pappa. Du tycker att hon "slår undan benen" på din redan tillitsskadade dotter när hon försöker förbjuda det. För mig låter det som en aning motsägelsefullt om du medan du befinner dig i den känslan ändå skulle tycka att det var så fint, okej och harmoniskt om och när hon kallar dig för mamma. 

Är det så att du tycker att styvdottern är det enda problemet? Skulle allt bli lite bättre och mycket lättare om hon bodde heltid hos sin egen mamma kanske? Eller kanske om pappan lät henne veta hut? 

Du måste väl ha några egna tankar om hur detta bör hanteras? Problemet är väl inte pinfärskt?

Till skillnad från vad du menar, så tycker jag att allt verkar ha gått mycket fort fram och det verkar också som om det varit svårt för er vuxna att ta hand om de bakslag som ni borde ha förväntat er skulle komma (och som också kom). 
    Mycket bra skrivet!

Inte förvånad att ts väljer att inte besvara ditt inlägg dock, ts verkar enbart vara ute efter medhåll om hur hemsk hennes styvdotter är!
  • Anonym (?%)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 18:24:22 följande:

Haha det här är så absurt, patetiskt och försök från din sida att förlöjliga mig, så det här kan du bara ta och lägga ner, för av sånt här förlöjligande föder man inga svar av mig iallafall. Så de så!
    Märkligt att du inte ens kan bemöda dig med att svara på ett så pass välskrivet inlägg. Vad vill du ha ut av tråden? 
  • Anonym (Dela är viktigt)

Hon verkar aningen...krass ja. Men ärligt blur jag ganska uppgiven själv över hur svårt vissa av här har för att se det ut det yngsta barnets perspektiv! Ingen vill heller kommentera det faktum att styvdottern ibland kallar ts "mamma" och den uppmärksamhet hon önskar av ts. Ska man inte jobba för att lära barn att dela? Lever man i en styvfamilj är det extra viktigt (även om familjesituationen inte är självvalt! När är den det liksom...?)

• Radhuspinglan

Säg bara: VI är en FAMILJ! Punkt slut!

• Radhuspinglan
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 08:57:47 följande:
    Ungefär så har vi lagt upp det, men ska försöka med det sistnämnda. Hon förstår men hon vill ha oss för sig själv, på något konstigt vis. Hon söker upp mig och sin pappa ofta, tar uppmärksamhet utan att vilja ge styvsystern glädjen, då sätter hon sig och surar så vi ska tycka synd om henne. Kör martyr på något vis, och självklart pappa fångar upp det och vips har hon uppmärksamhet..

Styvfamiljer är verkligen INTE optimalt. Stackars, stackars, stackars barn. :(
  • Radhuspinglan
    Påven Johanna skrev 2014-04-29 17:29:05 följande:
    Varför har ni egentligen problemet, skulle du säga? Du skriver att ni gjort allt by the book. Ni har gått långsamt fram (fast ni bott ihop lika länge som du varit separerad), och ni lät till och med barnen bestämma takten (varför fick barnen göra det? Du tycker ju inte att barn ska bestämma över vuxna), men det gick så fort och lätt för dem att ni snart sov hos varandra (inackorderade var ni ju tydligen redan enligt tidigare inlägg).  Till detta kommer sedan din utsago om hur överens ni är, du och din sambo. Han vill gärna vara hennes pappa och vill bli kallad för pappa också. Ni tycker likadant säger du, men hur säker är du på det? Han gör tydligen inte som du tycker i alla fall? Han går på sin dotters - vad du benämner som - "martyrskap" och fogar sig i hennes vilja. Eller har jag missförstått något?  Du skriver också att styvdottern ibland kallar dig mamma, samt att hon kräver uppmärksamhet från dig som du då ger henne eftersom du älskar henne som om hon vore din egen. Det låter också som en ganska konstig grej. Varför styrde du inte upp det från början? Och varför bemöter du inte det nu? Du är ju arg på att hon inte tillåter din dotter att kalla din sambo för pappa. Du tycker att hon "slår undan benen" på din redan tillitsskadade dotter när hon försöker förbjuda det. För mig låter det som en aning motsägelsefullt om du medan du befinner dig i den känslan ändå skulle tycka att det var så fint, okej och harmoniskt om och när hon kallar dig för mamma.  Är det så att du tycker att styvdottern är det enda problemet? Skulle allt bli lite bättre och mycket lättare om hon bodde heltid hos sin egen mamma kanske? Eller kanske om pappan lät henne veta hut?  Du måste väl ha några egna tankar om hur detta bör hanteras? Problemet är väl inte pinfärskt? Till skillnad från vad du menar, så tycker jag att allt verkar ha gått mycket fort fram och det verkar också som om det varit svårt för er vuxna att ta hand om de bakslag som ni borde ha förväntat er skulle komma (och som också kom). 

• Radhuspinglan
    Anonym (?%) skrev 2014-04-29 19:13:53 följande:
    Märkligt att du inte ens kan bemöda dig med att svara på ett så pass välskrivet inlägg. Vad vill du ha ut av tråden? 

• Anonym (kluven)
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 19:27:23 följande:
    Styvfamiljer är verkligen INTE optimalt. Stackars, stackars, stackars barn. :(

Stackars dig! Att leva med sig själv och vara du är INTE optimalt
  • Anonym (kluven)
    smulpaj01 skrev 2014-04-29 18:49:30 följande:
    Mycket bra skrivet!

Inte förvånad att ts väljer att inte besvara ditt inlägg dock, ts verkar enbart vara ute efter medhåll om hur hemsk hennes styvdotter är!

Anonym (?%) skrev 2014-04-29 19:13:53 följande:

Ja och VARFÖR svarar inte ni på motsvarande inlägg, inlägg som ger mig medhåll??! Haha.. Inte förvånad. Såklart jag inte svarat på era förlöjligande och rent av kränkande inlägg. Vad vill ni uppnå med det? Finns ingen mening att ens göra det, så nu vet ni det varför jag inte går in i debatten med era inlägg. Tycker ärligt talat att ni hör hemma i sandlådan, för ni skriver oerhört kränkande. Ni har bestämt er för att ENDAST se ur styvdotterns perspektiv, så det fattar ni ju att det inte finns någon debatt. Så då vet ni, så kan ni sluta spekulera.
  • Anonym (kluven)
    Anonym (Dela är viktigt) skrev 2014-04-29 19:19:09 följande:
    Hon verkar aningen...krass ja. Men ärligt blur jag ganska uppgiven själv över hur svårt vissa av här har för att se det ut det yngsta barnets perspektiv! Ingen vill heller kommentera det faktum att styvdottern ibland kallar ts "mamma" och den uppmärksamhet hon önskar av ts. Ska man inte jobba för att lära barn att dela? Lever man i en styvfamilj är det extra viktigt (även om familjesituationen inte är självvalt! När är den det liksom...?)

Svar på tråden min styvdotter och min dotter