• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • Mälaröbo

Tror ännu mer att det är en typisk "syskongrej" och inget "biologiskt-band-problem". Speciellt när jag läser de senaste inläggen.

• Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 10:35:34 följande:

Nej ingen egen pappa, men det är inte biologi som avgör och definitivt inte barn som avgör huruvida jag som vuxen tar till mig någon annan in i hjärtat.
    Det handlar inte om DIG utan pappans biologiska barn och hennes känslor och behov.
  • Anonym (kluven)
    Anonym (ö) skrev 2014-04-28 11:22:00 följande:
    Det handlar inte om DIG utan pappans biologiska barn och hennes känslor och behov.

Haha nä det sa jag inte heller.. Jisses.
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 11:27:28 följande:

Haha nä det sa jag inte heller.. Jisses.
    Varför drog du till med hur du agerar som vuxen då? Har pappan försökt prata på tumanhand med flickan?
  • Anonym (kluven)
    Mälaröbo skrev 2014-04-28 11:19:09 följande:
    Tror ännu mer att det är en typisk "syskongrej" och inget "biologiskt-band-problem". Speciellt när jag läser de senaste inläggen.

Så kan det va, men varför hålla på såra min dotter för det? Hon kan knappast avgöra vem som kallar vem vad. Då ska hon inte få min uppmärksamhet heller då? Sån är inte jag, utan hon får det iallafall men ändå för att vara hård liksom.
  • Anonym (kluven)
    Anonym (ö) skrev 2014-04-28 11:29:25 följande:
    Varför drog du till med hur du agerar som vuxen då? Har pappan försökt prata på tumanhand med flickan?

Men herregud ett exempel så man säger, som nu "man" kunde lika gärna sagt till mans.. Lägg ner
  • Anonym (Fia)

Jag frågar igen. Hur länge har ni bott tillsammans?

• Anonym (kluven)
    Anonym (Fia) skrev 2014-04-28 11:32:39 följande:
    Jag frågar igen. Hur länge har ni bott tillsammans?

3 år
  • Anonym (ehh)

Älskar du henne lika mycket som din dotter? Du borde ha respekten nog för henne att försöka förstå VARFÖR hon inte vill "dela" på sin pappa.

Det låter som om du krigar med en 8åring om hennes egna pappa.

Försök att kommunicera istället...

• Anonym (kluven)
    Anonym (ehh) skrev 2014-04-28 11:41:47 följande:
    Älskar du henne lika mycket som din dotter? Du borde ha respekten nog för henne att försöka förstå VARFÖR hon inte vill "dela" på sin pappa. Det låter som om du krigar med en 8åring om hennes egna pappa. Försök att kommunicera istället...

Ja om jag gör. Nej verkligen inte gör jag det och om du läser vi har pratat många gånger om det. Det är alltid så mycket hänsyn till styvbarnens behov i varenda tråd, vad med biologiska barn! Jag är väl ändå mamma till min dotter, är det inte min uppgift att se till henne och hennes känslor likväl?
Svar på tråden min styvdotter och min dotter